AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Tuesday, 25 March 2014

RUNCING - KARYA ZHARULNIZAM SHAH Z.A


RUNCING ( ISBN 978 983 124 921-5
Zharulnizam Z.A
2014
Alaf 21
RM21.00
519 m/s
Kisah mistik, tentang kejahatan manusia yang mendampingi iblis laknatullah.   penyerahan kepada Yang Satu iaitu ALLAH SWT.  Jalan cerita di bahagiakan kepada dua zaman.  Kisah pada tahun 1920-an dan 1960-an.  Latar tempat di Tanah Jawa dan juga di Tanah Melayu selepas merdeka.  Kisah yang menarik buat hati terus melekat untuk mengetahui kesudahan cerita.  Tidak sabar untuk menghabiskannya sehingga ke ayat terakhir. 
Banyak kisah tauladan yang baik.  Boleh dikutip dari bab ke bab.  Tertarik  watak Haji Ipin, Kiai Mahadi dan Kiai Samsudin.  Taat dan patuh serta tunduk hanya kepada ALLAHSWT.  Kepercayaan dan keyakinan kepada Yang Satu begitu teliti penceritaannya.  Bagaikan terasa keagungan  Tuhan Yang Satu.  Menyentuh hati  bagaimana nilai persahabatan antara Kiai Samsudin dan Haji Ipin yang begitu erat.
Penulis juga mencipta watak Kiai Samsudin dengan begitu baik sekali.  Membuktikan hati yang suci mampu menjadikan seorang manusia itu cemerlang dalam apa sahaja bidang yang diceburi, itulah yang berlaku kepada Kiai Samsudin, anak muda biasa sebelum ini hanya  menjadi kelasi kapal. 
Begitu juga watak Haji Ariffin atau Haji Ipin yang begitu taat  dan sujud serta  bergantung hanya kepada ALLAH Yang Esa.
Kisah mistik di gambarkan dengan jelas dan terang.  Bagaikan dapat membayangkan kepada mangsa yang ditimpa  penyakit buatan orang itu.   Bagaimana Tok Batin Uda  menggunakan ilmu mistiknya untuk menyakitkan Haji Ipin sehingga menemui ajal. 
Kekuatan  ayat-ayat Al-Quran dibuktikan dengan bersahaja dan terkesan di hati, betapa mukjizat al-Quran tiada  bandingannya.  Hanya kalimah ALLAH mampu menundukkan ilmu hitam.
Kesopanan dan kemuliaan seorang perempuan Islam dan Melayu juga dipaparkan dengan baik dan jujur seperti harapan seorang ayah agar anak-anak gadis di luar sana mampu seperti Melur, Seri Bakawali dan Mas Merah. 
Sengaja tidak mengulas  tentang cerita novel ini.  Dapatkan karya ini. Kisah lain dari yang lain.  Tidak akan kecewa memilikinya.  Banyak nilai-nilai murni serta keyakinan kepada ALLAH dipaparkan dalam karya ini.  Tahniah penulis seperti yang pernah dikatakan oleh Ketua Editor kami.  Kak Saadiah bahawa bakal penulis Thriller/ Mistik no 1 Negara, mampu duduk  sebaris dengan penulis thriller no 1 negara  Ramli Awang Murshid .

7 comments:

  1. Ada DLM buku fixi jembalang..tapi sambungan dia sikit ja...hmm...runcing3 ada tak

    ReplyDelete
  2. Ada DLM buku fixi jembalang..tapi sambungan dia sikit ja...hmm...runcing3 ada tak

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh hubungi penulisnya dik... akak pun tak pasti

      Delete
  3. maap bertanya tapi ada sambungan runcing 1??? novel ini sangat membekas dihati saya.. menyedarkan diri saya mengenai hakikat perhambaan manusia terhadap tuhan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dik, Runcing 11, boleh hubungi penulisnya untuk maklumat lanjut

      Delete
  4. Salam mne nk dptkn novel runcing 1 dan 2...

    ReplyDelete