AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Tuesday, 13 May 2014

ULASAN BUKU MACEDONIA ALEXANDER AGUNG- WEB SUTERA











MACEDONIA – ALEXANDER AGUNG (HIJAB RAJA ZULQARNAIN)
WEB SUTERA
GALERI ILMU
2012
465
               
                Cerita dalam cerita.  Kisah pelajar universiti,  Zamri dan Zainal  yang membuat tugasan mereka dan memilih subjek  tentang . Hanya berpandukan ayat dalam Surah Al-Kahfi 18: ayat 83-98 mereka cuba menjejaki salah silah dan sejarah negarawan yang terbilang ini.    Kisah bersambung bagaimana Zamri bermimpi bertemu dengan moyangnya  yang merupakan seorang pahlawan.  Melalui moyangnya dia menyusuri sejarah Alexandar The Great.

Kisah Alexander The Great yang menjadi bualan mulut orang-orang barat atau Raja Zulqarnain bagi orang Islam.    Mengisahkan bagaimana seorang putera raja yang masih muda berjaya mengatur bala tenteranya untuk menawan banyak negara. 

                Berbagai strategik  peperangan dilakukan oleh Alexander yang merupakan seorang pahlawan dan pemimpin yang bijak.  Mempunyai sikap penyayang terhadap rakyanya.  Cara dan teknik peperangannya hampir sama yang diguna pakai oleh Rasulullah SAW.  Wanita, perempuan tua dan anak-anak dipastikan tidak menjadi mangsa.  Berperang biarlah hanya dengan para tentera sahaja.  Bijak dan penuh ketelitian. Keperibadianya digarap dengan cantik sekali.  Seolah-olah dapat mengenali Alexander dengan lebih dekat dan memahami serta mengagumi kehebatan Pahlawanan  dan pemimpin yang berjiwa rakyat.  Berusaha menakluki semua negara yang menjadi tanah jajahan parsi.  Kesungguhan dan perancangan yang rapi memberi kejayaan yang besar kepada Alexander atau Raja Zulqarnain.   

                Latar  belakang cerita dua zaman.  Zaman sekarang dan zaman sebelum masihi.  Dipaparkan dengan baik dan tidak membuat para pembaca keliru.  

                Membaca buku ini membuatkan kita  mengenali lebih dekat siapakah Raja Zulqarnain atau Alexander The Great.  Barat selalu memomokkan bahawa Alexander beragama Kristian.  Menarik, jalan cerita yang dipaparkan mudah difahami.  Gaya bahasa Bahasa Malaysia Tinggi.  Tetapi masih boleh dihadam.  Sesuai dibaca oleh semua golongan, tidak kira tua atau muda.    Tahniah kepada penulis.  Kalau hendak mengenali kisah dan siapa Alexander The Great atau Raja Zulqarnain, dapatkanlah karya ini. 
               

No comments:

Post a Comment