AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Sunday, 15 June 2014

ULASAN PANDORA BUAT INSYIRAH- ANIS AYUNI.









Pandora Buat Insyirah ( ISBN  978983124950-5)
Anis Ayuni
2014
Alaf 21
Ms 603

                Penulis yang mempunyai barisan peminat dan pembacanya tersendiri.  Siapa yang tidak kenal Anis Ayuni sudah menghasilkan 11 buah novel bersama Alaf 21. Ini Novel ke 12 beliau. 

Insyirah Hayati terpaksa berkorban masa dan waktu demi menjaga ayahnya yang sakit kanser.  Terpaksa berulang alik dari rumah ke hospital dan ke sekolah.  Pada masa yang sama dia bakal menduduki SPM.  Memerlukan waktu untuk mengulangkaji pelajaran dan ke sekolah.  Kerana simpati seorang anak  dia sanggup ponteng sekolah.   
Dari kejauhan sinar mata Insyirah dan kelembutan wajahnya telah mengamit  Dr. Mirza untuk mendekati gadis ini.   Kebetulan Dr. Mirza adalah doktor di hospital tersebut dan pernah merawat ayah Insyirah.  Dr. Mirza simpati dengan keadaan   Insyirah.  Memberi tusyen kepada gadis itu agar boleh lulus cemerlang dalam peperiksaan SPMnya nanti.
Dalam kerisauan yang melanda di jiwa, Insyirah diuji lagi, begitu juga ayahnya.  Ibunya beralih kasih kepada lelaki muda.  Hubungan yang sudah terjalin begitu lama akhirnya roboh ditengah jalan.  Insyirah tidak mampu berbuat apa-apa untuk memujuk ibunya agar tidak meninggalkan ayah yang sedang sakit tenat.  Kejamnya seorang isteri meninggalkan suaminya ketika dalam keadaan sakit dan tidak mampu diselamatkan lagi.
Berbagai dugaan terpaksa dihadapi oleh gadis ini, demi kelangsungan hidup, kehilangan ibu yang mencintai lelaki lain, menunggu saat-saat kematian ayahnya yang semakin nazak.  Terpaksa bergelut dengan peperiksaan SPM penentu masa depan.

Dalam hati dia berjanji tidak akan jatuh cinta selagi tidak menghabiskan pelajarannya.  Walaupun di hati sudah  menitis titik-titik sayang kepada Dr.Mirza yang telah banyak membantunya.  Namun perasaan itu tidak terucap dengan kata-kata.  Akhirnya membeku di hati. 
Bahagiakah ibu Insyirah setelah berkahwin muda?  Bagaimana keadaan ayahnya, adakah akan pulih?  Bagaimana gadis ini meneruskan hidup tanpa bimbingan dan kasih sayang kedua orang tuanya?  Adakah cintanya  pada Dr. Mirza akan bersambung dan membawa bahagia?

Kalau hendak tahu, dapatkanlah karya ini.

Kisah keluarga yang menyayat hati.  Kisah pengorbanan seorang anak dan rasa kejam seorang isteri yang mementingkan diri sendiri demi kebahagian yang belum pasti.  Ada kisah cinta yang manis manja.  Ada rasa suka, duka dan gembira bercampur baur dalam karya ini.  Cemburu dan iri hati turut terselit di dalamnya kerana itulah sikap manusia yang busuk hatinya.  Inilah sikap seorang anak yang sepatutnya menjadi contoh tauladan yang baik.

Gaya bahasa mudah difahami.  Plot  cerita yang lancar.  Latar tempat banyak di hospital namun tetap menarik. 

No comments:

Post a Comment