AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Friday, 29 August 2014

JALANI HIDUP SIHAT- Asmah Hashim


Mengikut kajian yang akak buat sendiri, dan hanya R&D akak mengikut pengalaman sendiri, memakan sayur dan ulam-ulaman sejak kecil mengelak dari simptom-simpton 3 serangkai apabila usia menjangkau 40-an ke atas.  Makan sayur awal di usia muda, bersenam dan mengawal pengambilan makanan berkolesterol tinggi mampu membuatkan tubuh anda sihat sentiasa.  Ikut pengalaman keluarga akak sendiri.  Keluarga suami akak orang laut maknanya mereka tinggal berhampiran laut, arwah bapa mertua mencari pendapatan sebagai nelayan, jadi setiap  hari udang, sotong dan ketam adalah menu utama mereka.    Bagi kita yang mendengar  tentu berasa seronoknya.  Makanan segar dari laut, masih terasa manisnya, sedap gitu. 

Masa terus berlalu, amalan pemakanan tidak berubah, makanan laut itulah yang menjadi kegemaran mereka, sehinggalah waktunya tiba.  Apabila berumur 40-an penyakit mula menyinggah.  Ramai antara kita suka makanan berkolesterol tinggi ini seperti udang, sotong dan ketam.  Sebenarnya pengambilan yang keterlaluan dan dalam jumlah yang banyak serta  berterusan boleh mengundang padah tanpa kita sedar.  Itulah menu utama keluarga suami akak ya.  Kalau balik ke kampung di Kuala Perlis, sebakul ketam dihadap sekali lalu sahaja.  Murah dik, siapa tak teruja lagi pun masih segar, isinya berkeping-keping. Kalau makan memang tak sedar.

Pengambilan ubat-ubat juga harus dikawal, jangan ambil sebarangan tanpa nasihat doktor. Pengambilan beraneka jenis ubat-ubatan terutama yang jenis akar kayu boleh menyebabkan kerosakan hati.  Jadi berhati-hatilah.  Jangan ikut hendak beli sahaja.

Suami akak disahkan kolesterol tinggi dalam darah, hatinya rosak akibat pengambilan terlalu banyak ubat-ubatan.  Kurang makan sayur.  Terlalu banyak pengambilan makanan berkolesterol tinggi menyebabkan penyakit-penyakit ini menyerang.

Adik ipar kedua akak, strok kerana darah tinggi yang dihidapinya sejak  berusia 30-an akhirnya sampai ke puncak. Terpaksa berhenti kerja kerana kakinya tidak mampu dan tidak kuat digerakkan akibat dari strok tadi.  Suka makanan berlemak, kurang makan sayur, hisap rokok kuat, dan kuat makan maggi, kandungan magginya pula wajib ada udang dan sotong, pendek kata memang sedaplah. 

Adik ipar ketiga.  Dalam usia 20-an lagi sudah disahkan menghidap kencing manis, gout dan darah tinggi kerana dia memang langsung tak suka makan sayur, kalau ada sayur dalam goreng mee, bee hon atau kuew teow pasti dibuang.  Akibatnya dalam usia muda sudah dilanda berbagai penyakit.

Jadi ajarlah anak-anak mula makan ulam-ulaman dan sayur-sayuran.  Amalkan hidup sihat, bersenamlah, Mulakan langkah dari sekarang.  Kesannya memang ada. Jangan beli ubat-ubatan sebarangan,  kerana kesannya ada ya.

Sekarang ini, suami akak sudah mula bersenam, kurangkan pengambilan makanan berkolesterol dan mengurangkan pengambilan ubat-ubatan.

Jadi nasihat akak kepada adik-adik, makanlah ikan , kurangkan makanan berlemak, makanan segera dan banyakkan minum air, ulam-ulaman serta sayur-sayuran.  Minum air secukupnya. dan yang paling penting BERSENAM.  Akak setiap pagi bersenam di laman rumah akak yang luas ini  1 ekar dik, bayangkan kena sapu laman yang dipenuhi daun-daun kering.  Berpeluh satu badan.  Jadi mulakan langkah untuk terus kekal sihat sehingga ke penghujung nyawa.  Jika diuji dengan sakit itu adalah ujian daripada ALLAH SWT.  Apa yang penting sekali, hati kena bersih.  Jangan ada hasad dengki dengan orang lain.  Banyakkan ibadah, berdoa dan jalanilah hidup yang sihat baik fizikal dan  rohani agar kita tetap sihat selamanya.  Kita tidak tahu keadaan kita di masa hadapan, kita tidak tahu apa bakal jadi kepada kehidupan kita di masa hadaopan jadi mulakan hari anda dengan sebaik-baiknya dan sentiasa buat baik dengan orang lain, makan makanan yang halal dan baik, bersih dari syubaha dan yang penting dari hasil yang halal.  Semoga ALLAH SWT merahmati dan memberkati apa sahaja yang dikurniakan kepada kita. 

No comments:

Post a Comment