AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Sunday, 24 August 2014

ULASAN SIAPA TAK SAYANG BINI



SIAPA TAK SAYANG BINI
NUR INSYIRAH
ALAF 21
2014
RM21.00
M/S 503
                Pernah tak jatuh cinta dengan abang kawan baik sendiri?  Saya pernahlah, tapi tiada jodoh antara kami sebab, dia pergi dahulu dijemput ILAHI, semoga rohnya dicucuri rahmat dan tenang di alam sana.

                Emili gadis berbangsa cina yang  diasuh oleh  Mak Diah sewaktu kecilnya.  Membesar bersama-sama anak Mak Diah sehingga gadis itu sebati dalam hidup keluarga tersebut.  Mak Diah mempunyai tiga orang anak.  Dua perempuan dan seorang lelaki.  Emili berkawan baik dengan anak Mak Diah Maira.  Dalam diam Emili menaruh hati kepada abang Maira, Fahim.  Emili sanggup menukar agamanya demi cintanya yang mendalam terhadap abang sahabat baiknya itu.  Sanggup menghadapi apa sahaja ujian dan dugaan asalkan dia bersatu dengan Fahim.
                Dalam usia yang muda Emili mengajak Fahim berkahwin.  Dengan nama Nur Amili Abdullah, dia meneruskan juga rancangannya walaupun  ayahnya telah menghalaukan keluar dari rumah. 

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan,
Buang agama, buang saudara,
Kerana kasih Amili turutkan.

                Dia dihalau keluar oleh ayahnya lantaran kecewa dengan penukaran agama dan berkahwin  dengan lelaki berbangsa lain.  Emili hampa namun dia kuatkan semangat dengan harapan Fahim mampu membahagiakannya.
               
                Rasa cinta dan pengorbanan Emili menyebabkan Fahim akhirnya bersetuju mengahwini gadis yang  dia cintai itu hanya suam-suam kuku, bukan sepenuh hatinya.  Setelah menikah, Emili mengikut Fahim ke Newcastle.  Emili mengharapkan perhatian dan belaian manja.  Fahim pula yang masih belajar terpaksalah bekerja untuk menyara kehidupan mereka berdua.  Fahim juga merahsiakan kepada Emili yang dia bekerja di sebuah restoran demi menyara hidup mereka bersama.  Akhirnya…  diharapkan matahari memancar terang di siang hari, rupanya hujan turun tanpa diduga.  Emili merajuk hati hanya kerana sebuah dairi.  Tahulah dirinya bahawa Fahim hanya mempermainkan perasaannya.  Emili jauh hati sehingga membawa diri pulang ke tanah air.  Rajuk sehingga sanggup berpisah walaupun cinta membara di hati.
               
                Fahim pula rupanya mengalami tekanan jiwa lantaran kehilangan arwah ayahnya. Perasaan itu hadir semula apabila ditinggalkan Emili.  Dia sengsara sehinggalah dia dibantu untuk bangun kembali, mencapai impian dan cita-citanya.  Akhirnya dia berjaya dan kembali ke tanah air.

                Emili punya cerita sendiri, keguguran tetapi merahsiakan daripada Fahim.  Sambung belajar di Universiti tempat Fahim mengajar dan mengambil kos yang dia tidak pandai dan suka.  Pilihannya membuatkan dia sering gagal dalam kelas,  kemunculan Fahim tanpa diberitahu kepadanya membuatkan hatinya sebal dan kenangan lama kembali bertandang.  Walaupun dia tahu, Fahim masih lagi suaminya. 
                Fahim pula mencari ruang bagaimana hendak berbaik dengan Emili,  itulah harapan Mak Diah agar Fahim membaca Emili kembali ke rumah sebagai menantunya.  Fahim akur demi memujuk kembali keluarganya. 
                Dalam diam ada saingan Emili, pensyarahnya sendiri.  Namun hati Fahim hanya untuk Emili yang rajuknya sukar hendak dipujuk.   Apa terjadi seterusnya?  Mahukah Emili menerima Fahim kembali dalam hidupnya setelah dirinya dibuang seperti sampah?  Terpujukkah hati Mak Diah dan adik-adik Fahim dengan perbuatan Fahim yang telah menyentap hati mereka?  Adakah Fahim pulih sepenuhnya dari tekanan perasaan yang dia alami?  Kalau hendak tahu kisah seterusnya?  Jom dapatkan SIAPA TAK SAYANG BINI!

No comments:

Post a Comment