AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Friday, 6 February 2015

ULASAN HINGGA HUJUNG WAKTU












HINGGA HUJUNG WAKTU
SAIDEE NOR AZAM
BUKU PRIMA
RM25.90
2013
659 Muka Surat.

                Irfan Rushidi anak saudara kepada Datuk Osman dan Datin Shamsiah, telah kehilangan kedua orang tuanya dalam satu kemalangan jalanraya.  Sejak itu dia tinggal dengan bapa saudaranya yang kebetulan tidak mempunyai zuriat.  Datuk Osman telah mewariskan  segala hartanya kepada anak buahnya itu.  Irfan Rushidi mencintai seorang gadis bernama Ayu Aleya.  Cintanya berbalas. Namun Datuk Osman tidak merestui cinta anak saudaranya itu. 

                Datuk Osman ada membeli sebuah jam antik dengan harga yang terlalu mahal jika hendak dibandingkan dengan fizikal jam tersebut.  Sebelum meninggal dunia, Datin Shamsiah telah mendengar suara orang perempuan menjerit sebaik sahaja jam itu berdetik pukul 12.00 malam.  Kerana suara itulah membuatkan dia menemui ajal.  Begitu juga Datuk Osman.  Gangguan dari jam itu membuatkan dia mengalami serangan jantung dan akhirnya menemui ajal.

                Irfan Rushidi mempunyai seorang kawan baik bernama Zulkifli yang dirasakan amat baik dan setia kepadanya. Segala isi hati diluahkan kepada Zulkifli hatta hubungan cintanya dengan Ayu Aleya.  Datuk Osman tidak suka perkembangan tentang anak buahnya itu.  Cepat-cepat dia menghantar  Irfan Rushidi ke Australia atas alasan menguruskan perniagaannya di sana.  Irfan Rushidi akur.  Pasangan suami isteri itu sudah dianggap seperti orang tuanya sendiri.  Merekalah tempat  dia bermanja.            Kehilangan Ayu Aleya juga telah membuatkan hatinya terluka. Akhirnya dengan bantuan Zulkifli Irfan Rushidi telah mengupah seorang penyiasat persendirian bernama Rasydan untuk mencari Ayu Aleya.  Pencarian itu telah membawanya ke sebuah rumah banglo berwarna kuning di sebuah kawasan yang agak terpencil.

                Dalam kebaikan Zulkifli, Irfan Rushidi tidak mengetahui bahawa sahabatnya ada menyimpan satu rahsia yang besar.  Usai majlis pernikahannya, Zulkifli meminta untuk berbulan madu di banglo Mahligai Cahaya yang kini diwarisi oleh Irfan Rushidi selepas kematian bapa dan ibu saudaranya.  Irfan Rushidi tidak membantah, apalah sangat setakat hendak bermalam di banglo itu.  Rupanya ada agenda tersendiri yang telah dirancang pleh Zulkifli tanpa pengetahuan Irfan Rushidi dan isterinya yang baharu sahaja dikahwini.  Pada malam kedua, pasangan itu berada di banglo Mahligai Cahaya, Zulkifli  cuba memusnahkan jam antik yang berada di rumah itu dan dia telah terbunuh isterinya yang disangkakan seseorang yang amat dikenali.  Akhirnya Zulkifli diburu oleh pihak polis.  Irfan Rushidi terkejut menerima perkhabaran itu.  Jam antik yang cuba dipecahkan oleh Zulkifli akhirnya dibawa ke balai polis dan mayat seorang perempuan ditemui di dalamnya.   Irfan Rushidi ingin mengetahui mayat siapakah itu?  Loket yang berada di leher mayat itu membuatkan hatinya tidak keruan.  Loket itu pernah dihadiahkan kepada seseorang yang amat dicintainya.
                Kenapa Datuk Osman sanggup membeli jam antik itu dengan harga yang tinggi?  Apa rahsia yang ada di dalamnya?  Kenapa Zulkifli ingin memusnahkan jam itu? Kenapa Datuk Osman menghalang hubungan anak buahnya dan Ayu Aleya?  Ke mana gadis itu menghilangkan diri?  Apa rahsia yang ada di banglo berwarna kuning dan apa hubungannya dengan Ayu Aleya?  Adakah cinta Irfan Rushidi dan Ayu Aleya akan bertaut kembali?  Cerita yang penuh misteri, thriller dan cinta. Kepada peminat cerita begini, bolehlah mendapatkan karya ini.

No comments:

Post a Comment