AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Monday, 16 March 2015

ULASAN BILA CINTA MENGGILA



BILA CINTA MENGGILA
AD RAHMAN AHMAD
ALAF 21
2015
RM21.00
                Karya kedua penulis ini, pertama dengan Alaf 21.  Hmmm…  satu percubaan yang baik.  Genre romantik/komedi. Menyentuh hati, menggeletek sesiapa sahaja yang membacanya.  Gaya bahasa yang santai tetapi penuh dengan bunga-bunga bahasa yang indah. Mudah di fahami. Latar tempat yang tidak begitu jelas,namun tidak mencacatkan jalan cerita.  Masih boleh terus membaca sehingga ke garisan penamat.  Cerita ringan tetapi penuh dengan pengajaran.  Jom kita tengok jalan ceritanya bagaimana.
                Yazid nama heronya, nama tak glamor langsung, jambul sebakul, orangnya kurus, belajar pun tak pandai tetapi punya hati yang jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, sejuk ibunya Siti Rozilah melahirkannya.  Tidak bercita-cita besar, tetapi tinggi angan-angan ingin memandu kereta mewah. Orangnya sempoi, cakap lepas tetapi penuh makna.  Berbudi luhur dan kasar dengan kawan sebaya tetapi hormat orang tua.  Bukan hero idaman yang serba sempurna tetapi molek dibuat menantu.  Setelah lama mengganggur akhirnya berkat bantuan teman sekampung@ sahabat dunia akhirat akhirnya dia  mendapat pekerjaan sebagai pemandu peribadi.  Pemandu sahaja pun, sukanya bagaikan mendapat pekerjaan sebagai pengurus.  Baginya asalkan halal dan dia tidak menyusahkan keluarga, apa sahaja pekerjaan yang diberi diterima dengan hati terbuka, yang penting dia harus bekerja bersungguh-sungguh, tidak boleh main-main. Ini tanggungjawab.  Kalau semua pekerja berhati seperti Yazid senang hati majikan.

                Tidak bermuka-muka, menjadi dirinya sendiri.  Pedulikan apa orang kata. Berkenalan dengan seorang gadis manis bernama Liza Wati yang cantik manis di Face Book. Gadis yang sama disukai oleh seorang lelaki bernama Azman Hussin.  Yazid tidak tahu bahawa Azman adalah anak majikannya, Datin Maznah yang baik hati dan telah banyak berbudi kepadanya.    Sehinggalah Azman pulang ke Malaysia dan mereta bertemu buat pertama kali di majlis menyambut kepulangan lelaki itu.  Terjadilah permusuhan antara mereka, gara-gara merebut hati perempuan yang sama.  Yazid berada rendah diri dan sedar siapa dirinya.  Azman pula memperlekehkan Yazid yang dianggap sebagai kulinya sahaja.  Liza Wati dalam dilema memilih seorang antara dua.  Memilih Yazid, hanya seorang pemandu peribadi atau Azman anak orang berada dan berpelajaran tinggi? 
                Malang menimpa, Azman lumpuh setelah jatuh dari tangga di rumahnya.  Tulang belakangnya patah.  Liza Wati pula terpaksa meninggalkan kedua jejaka itu untuk menyambung pelajarannya ke luar negara.  Cato Enzon pada mulanya amat membenci Yazid akhirnya jatuh hati dengan lelaki itu.  Rupanya Cato Enzon mempunya seorang anak, anak siapakah itu? Oleh kerana berasa terhina dengan sikap Azman yang asyik menyindir dan menghinanya membuatkan  Yazid berazam untuk menyelamatkan maruah dirinya dengan berhenti kerja. Dalam masa yang sama Yazid tahu rahsia kehidupan Azman sewaktu di Australia, bagaimana dia mengetahuinya? Adakah dia akan membocorkan rahsia itu kepada Liza Wati? Mahukah Yazid menerima kehadiran Cato beranak satu setelah Liza Wati meminggirkannya?  Siapakah pilihan Liza Wati antara Yazid dan Azman?  Mampukah Azman pulih semula?  Banyaknya persoalan yang perlu dijawab!  Hendak tahu bagaimana cerita ini berjalan, jomlah dapatkan karya ini. 

                Paling menarik pemilihan nama-nama watak, senyum sendiri saya dibuatnya.  Al-maklumlah nama-nama yang amat dekat dengan diri saya.  Begitu hampir dengan saya.  Pengajaran yang dapat saya kutip daripada cerita ini adalah siapa pun kita, biarlah tahu menghormati orang lain. Kedudukan yang tinggi, ada nama dan harta tidak mengizinkan seseorang itu memandang rendah kepada orang lain.  Sikap Mak Peah yang suka mencampuri urusan orang lain dan menabur fitnah tidak bagus bagi sebuah institusi atau syarikat.  Memberi peluang kedua kepada orang lain seperti yang dilakukan oleh Datin Maznah terhadap Cato adalah satu amalan yang baik.  Setiap orang perlu diberi peluang untuk mengubah diri menjadi lebih baik.  Kalau peluang kedua sudah diberi tetapi masih berada ditakuk lama, faham-faham sahajalah. 

                Nama kedai Gerai Makan Mak Cik Sombong memang membuatkan kita mampu tersenyum sendiri, ditambah dengan menu yang luar biasa namanya, buat kita ketawa guling-guling.  Kalaulah ada di luar sana, hendak juga mencuba. Kalau hendak tahu apa menunya?  Hah!kenalah baca sendiri.  Apapun karya kedua penulis ini tidak menghampakan.  Tahniah ya.  Semoga terus sukses dalam dunia penulisan dan berterusan menghasilkan karya bermutu dan disukai ramai.


No comments:

Post a Comment