AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Friday, 6 March 2015

ULASAN LORONG





LORONG
OTHMAN ZAINUDIN
DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
2014


Karya penulis skrip dan pengarah ini tidak menghampakan, menarik jalan ceritanya. Mungkin juga mengambil contoh cerita Tangkuban Perahu di Indonesia, kisah anak gelandangan yang jatuh cinta dengan ibu kandungny sendiri. Ops! Bukan salah anak ya, dia telah dibuang oleh keluarga angkatnya dan hidup sebagai gelandangan. Tidak tahu pun perempuan yang dia cintai itu adalah ibu kandungnya sendiri. Keseluruhan cerita memang menarik, berlatar belakangkan zaman sebelum perang dan selepas perang. Ayah kandung kepada anak gelandangan ini pula, seorang pengarah teatera atau waktu itu digelar anak panggung.
Kepada para pembaca ingin membaca kisah yang berlainan, tentang hidup dalam masyarakata, bolehlah cuba karya ini. Banyak buah pemikiran penulis dikongsikan di dalam karya ini dilontarkan melalui watak Idrus. Setiap watak memainkan jalan cerita ini dengan menarik sekali. Kisah peniaga yang berdengki sesama sendiri, turut dipaparkan dalam karya ini, dilakarkan dalam watak Fatimah dan Wok. Sikap orang beragama dalam menilai seseorang, sendiri buat salah tidak perasan, tetapi kesalahan orang lain tampak di mata, dilukiskan dalam watak ayah Idrus yang menolak perkahwinan anaknya dengan Fatimah, begitu juga abang kepada Idrus yang sanggup meniduri emak tirinya sendiri, apabila wanita malang itu mengandung, dia dihalau keluar dan dihina. Anak yang dilahirkan dibesarkan oleh Idrus.
Zakir ada orang tua, tetapi kenapa dia hidup sebagai gelandangan? Hendak tahu bagaimana jalan cerita yang seterusnya? Jom dapatkan karya ini.

No comments:

Post a Comment