AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Tuesday, 14 April 2015

KEDAI BUKU BERGERAK

Ini adalah mobil atau van yang digunakan untuk menjual buku dari sekolah ke sekolah.  Sekarang ini beberapa penerbitan besar sudah menyediakan kemudahan seperti ini bagi memudahkan para peminat buku mendapatkan buku tanpa pergi ke kedai buku.  DBP dan ITBM juga telah mula  mengiatkan lagi aktiviti menjual menggunakan kenderaan seperti ini.   Satu usaha murni yang patut dibanggakan oleh masyarakat kerana telefon sahaja, maka kenderaan ini akan berada di tempat anda,

Saya minat membaca.  Emak saya tidak minat membaca, arwah ayah hanya membaca akhbar.  Adik-adik saya tidak semua minat membaca.  Kenapa saya mempunyai minat membaca.  kerana SEKOLAH DAN GURU  saya waktu itu, amat mementingkan kegiatan membaca di sekolah dan memanfaatkan perpustakaan. Kalau tidak jangan haraplah perpustakaan akan disinggahi oleh para pelajar, apatah lagi di zaman ini. Gadjet menjadi mainan mereka. 

Kenderaan ini akan pergi dari sekolah ke sekolah pada hari bersekolah sahaja.  Pelbagai gelagat dan masalah sering timbul kerana ada sekolah yang tidak memberi kerjasama yang baik. Malah ada ibu bapa akan marah jika anak-anak membeli buku kononnya membuang masa dan tidak berguna.  Hello!  kerana bukulah saya kenal erti kehidupan yang maha hebat ini.  Dari bukulah saya banyak belajar pelbagai perkara.  Kenal baik dan buruk semuanya melalui pembacaan.

kepada para ibu bapa budiman, cubalah bertanya kepada anak-anak, ada tak kenderaan ini datang ke sekolah?  Kalau boleh berilah duit lebih supaya mereka ada peluang untuk membeli hatta buku yang berharga RM1.00.

Kepada guru-guru,TOLONGLAH! galakkan anak-anak murid  membaca pelbagai jenis bacaan. TANAMKAN MINAT MEMBACA KETIKA MEREKA DI BANGKU SEKOLAH.  Jangan hanya membaca untuk lulus peperiksaan.  KESANNYA AMAT BESAR apabila mereka melangkah ke UNIVERSITI nanti, PELAJARAN yang mereka terima tidak sampai ke hati, hanya untuk lulus periksa, itu sebab masalah sosial semakin menjadi-jadi. MANUSIA tidak lagi menghargai ilmu untuk menjadi pendinding diri atau perlindung mereka daripada sebarang kejahatan. 

JOMLAH, teman-teman semua. PAKSALAH anak-anak kita membaca untuk menjadi jambatan ilmu agar mereka kenal dan faham erti kehidupan yang sebenar. 

No comments:

Post a Comment