AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Thursday, 14 May 2015

SELAMAT HARI GURU!

Siapa yang mengajar kita menulis, mengira dan membaca.  Siapa yang menjadi pemacu dalam kejayaan kita hari ini?  Tanpa mereka siapakah kita?  Hari ini profesion ini semakin tidak dihormati, baik kita sebagai orang tua, atau anak-anak kita sebagai murid-murid mereka.  Dahulu, orang tua kita tidak berani membentak mereka yang telah mengajar kita.  Orang tua kita amat menghormati mereka.  Orang tua kita mempercayai mereka untuk mendidik kita menjadi manusia berguna di dunia dan akhirat.  Kerana apa?  Kerana orang tua kita tahu mereka tidak pandai dan tidak mampu memberi pelajaran yang selayaknya kepada kita.  Orang tua kita hanya mampu menasihati agar kita rajin belajar dan terus melakar kejayaan.  Tetapi, hari ini, kita berjawatan tinggi, kita jadi pengarah, pengurus, doktor, peguam dan sebagainya.  Kita berasakan diri kita lebih bijak daripada mereka.  Kita berasakan kita layak menegur mereka.  Kita berasakan kita punya kuasa, duit dan kedudukan. Maka, terjadilah, kiriman surat layang, saman  menyaman, marahkan mereka kerana memarahi anak-anak kita.  Marahkan mereka kerana memberi kerja sekolah yang banyak kepada anak-anak kita. Marahkan mereka kerana menegur anak-anak kita. Terjadilah, anak-anak kita tidak lagi menghormati profesion ini kerana kita juga tidak lagi menghormati mereka.  Terjadilah, anak-anak kita berani melawan mereka.  Anak-anak kita tidak lagi mendengar nasihat mereka.  Anak-anak kita sudah berani angkat muka dengan mereka.  Anak-anak kita sudah berani melanggar bahu mereka.  Sedihnya.
Kepada para pendidik di luar sana.  Tabah dan sabarlah mendidik anak-anak bangsamu.  Tabah dan sabar menghadapi kerenah orang tua mereka.  Tabah dan sabar menghadapi kerenah sesiapa sahaja yang tidak lagi menghormati profesion sebagai seorang guru. Tanpa kalian kami bukan sesiapa, tanpa kalian kami tidak akan pandai mengira, menulis dan membaca.  Tanpa kalian kami tidak akan jadi seperti hari ini. Tanpa kalian kami tidak akan jadi budak pandai, berakhlak dan berjaya.

SELAMAT HARI GURU DAN TERIMA KASIH CIKGU.  



No comments:

Post a Comment