AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Wednesday, 6 May 2015

Timulak Kapal Perang dan Panglima Awang


TIMULAK KAPAL PERANG

Dewan Bahasa dan Pustaka

2008 - cetakan ke lapan

Azmah Nordin.

117 muka surat.

Novel Remaja Sejarah/ Pemenang tempat ketiga Novel Sejarah.

PANGLIMA AWANG

Dewan Bahasa dan Pustaka.

Harun Aminurrashid

1983 - 2012 ( cetakan kedua)

200 muka surat

Novel Sejarah Remaja

Ulasan: 18-19/2015



Karya novel sejarah remaja yang sudah lama, tetapi sejarah tidak akan pernah padam. Akan terus dikenang sepanjang zaman, biar zaman berubah, sejarah tetap utuh. 


Timulak Kapal Perang, mengisahkan perjuangan Mat Salleh menentang penjajah.  Buku ini pernah digunakan sebagai buku komsas.  Masih ada dijual di KOPERASI DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA MALAYSIA BERHAD.  Boleh dijadikan bahan bacaan buat anak-anak kita.  Masih banyak buku bermutu yang baik untuk dibaca oleh anak-anak.

Panglima Awang- 

Saya pernah mendengar kisah seorang lelaki Melayu dikatakan menjadi orang pertama mengelilingi dunia tetapi tidak tahu bagaimana lelaki itu boleh menjadi pelayar pertama di dunia. Kalau nak tahu, kenalah dapatkan buku ini.  Buku Sejarah yang patut dikenang sebagai penguat jati diri sendiri.  Betapa orang Melayu kuat sebenarnya. Berani dan tidak pernah patah semangat.  Membaca karya ini membuatkan hati berasa bangga.  Panglina Awang akan dikenang sebagan pelayar yang bersemangat waja dan kental.

Keberaniannya melawan penjajah juga begitu mengusik hati.  Betapa orang dahulu sanggup mengorbankan diri sendiri demi tanah air yang dicintai.  Adakah kita seteguh itu mempertahankan bumi tercinta ini?   Membaca karya seperti ini bukan bererti kita memandang ke belakang, tetapi membuka minda kita untuk lebih mencintai negara  sendiri.  Membaca buku sejarah kita tidak akan ketinggalan ke belakang tetapi lebih bersemangat untuk mencipta kejayaan.  Membaca buku sejarah tidak akan membuatkan diri kita membenci kemodenan tetapi membuatkan kita bersemangat untuk terus berjaya dan maju.  Galakkan diri sendiri dan anak-anak membaca buku-buku seperti ini.  Kerana sejarah mengajar kita menjadi manusia yang menghargai apa yang kita miliki sekarang ini.

No comments:

Post a Comment