AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Saturday, 20 June 2015

ULASAN PILO TOQ



PILO TOQ
PUTEH PRESS
GABUNGAN TIGA PENULIS – OP ZAHARIN, AZZAM SUPARDI, BAHRUDDIN BEKRI.
RM18.00
2015
4.5 bintang.

                Pernah tengok pos tentang buku ini, waktu itu langsung tak berminat nak beli.  Cerita bantal, pasal apa? Kan, kan, kan. Waktu ke Nilai, biasalah kedai buku ada di situ.  Kebetulan anak cakap, voucher bukunya masih berbaki lagi.  Aduh!   Ingat nak posa tak nak beli.  Tapi itulah, kan, kan, kan.  Orang yang minat membaca ni, kalau tak beli pun, jengah-jengah dan belek-belek buku yang ada di  kedai buku satu kemestian.  Kalau tak percaya tanyalah pada kawan-kawan yang memang kentang gila dengan buku, kan, kan, kan.  |

                OKey berbalik pada buku ini.  Wah!   Santai, menarik, tak ada 18 sx walaupun kisah manis-manis masam suami isteri.  Tetap menarik di hati, tetap buatku ketawa sehingga mengalirkan air mata, makna suka sangatlah tu.  Buat aku tersenyum sendiri waktu membacanya.  Rugilah kalau tak beli, dan berbaloilah pelaburanku menghabiskan voucher buku yang diterima oleh anak perempuanku.  Tahniah penerbit dan penulis yang terlibat dalam menghasilkan buku ini. Karya seperti ini semakin mendapat perhatian para pembaca.  Erk… tapi jangan semua penerbit keluarkan buku seperti ini pulalah ya.  Biarlah setiap penerbit ada identitinya tersendiri agar pembaca punya banyak pilihan dalam memilih bahan bacaan.

                Gaya bahasa yang digunakan juga mudah dan bukanlah bahasa pasar atau BI bercampur aduk dengan BM.  Masih terjaga tatasusila berbahasa, walaupun terselit juga beberapa perkataan BI.   Ayat yang paling aku suka adalah SEE… nak tahu kenapa perkataan itu digunakan oleh Tuan Azzam Supardi, kenalah dapatkan karya ini.

2 comments: