AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Saturday, 7 November 2015

IKATAN KASIH - BAB 18

 ZAHIR
 KAMIL
RIZQI






            Kamil menunggu dengan sabar, dia tertoleh ke kiri dan ke kanan.  Tercari-cari orang yang ingin berjumpa dengannya. Seorang lelaki  yang bakal menjadi suami kepada anak gadisnya.  Suasana nyaman dan selesa di dalam restoran serba mewah itu langsung tidak menarik hatinya.  Lantaran jiwanya sendiri yang  gundah gulana memikirkan masa depan anak gadisnya.  Belum pun habis belajar, sudah ingin berumah tangga.  Bila ditahan kehendaknya, siap memberontak, ingin melarikan diri.  Sebagai seorang ayah, dia perlu bertindak dengan wajar.  Kedua orang tuanya juga membantah pilihan Rizqi.
            Pelanggan restoran mewah itu bertambah ramai. Hatinya diulit resah, menunggu.  Kenapa anaknya lambat sangat?  Janji pulul 12.00 tengahari, ini sudah pukul 1.00 tengahari.  Sejam mereka lambat.  Kamil semakin risau dan gelisah.  Sudah dua gelas air yang dipesan. Bayang orang yang ditunggu tidak juga tiba.  Apakah temu janji itu dibatalkan?  Tidak pula Rizqi ada menelefon atau menghantar sebarang pesanan ringkas.  Kamil mengeluh.  Tubuhnya disandarkan ke kerusi. Menghilangkan rasa lenguh di tubuhnya.
            “Ayah, maaflah… kami terlambat,” kata Rizqi yang baharu sahaja tiba bersama teman lelaki dan bakal menjadi suaminya.     
            “Ingatkan tak jadi?”  Kamil memandang wajah Rizqi dan lelaki yang berada di sebelah anaknya. Mata mereka saling bertembung.  Kamil menundukkan kepala. Begitu juga lelaki itu.    Rambutnya tersisir rapi.  Bert-shirt warna biru muda dan berseluar slack hitam, berkaca mata hitam.  Tidak begitu kurus, tinggi lampai. 
            “Mana boleh tak jadi. Ayah, kenalkan ini, Imran Zahir.” Rizqi memegang lengan lelaki yang bernama Imran Zahir dengan wajah penuh bahagia. 
            Kamil menjeling.  Belum apa-apa sudah pandai pegang memegang.  Tiada langsung segan silu. Anak-anak zaman sekarang, dia mengeluh sendiri.  Dia menarik Rizqi duduk di sebelahnya.
            “Duduklah,” pelawa Kamil, kurang mesra.  Tidak tahu harus bagaimana, lelaki itu bukan pilihan hatinya, dia langsung tidak berkenan. Usia mereka hampir sebaya.  Selayaknya menjadi ayah kepada anak gadisnya.  Anaknya pun satu, tidak ada lelaki yang tua setahun dua atau sebaya untuk dijadikan suami.
            “Terima kasih kerana sudi bertemu dengan saya,” kata Iman Zahir.  Dia lebih suka orang panggil dia Zahir tetapi Rizqi suka dengan nama Imran, katanya lebih lembut dan muda.  Tidak mungkin dia membantah, apalah ada pada nama.  Wajah Kamil yang langsung tiada senyuman sedikit pun tidak mengganggu fikirannya.  Biarlah keluarga Rizqi tidak suka, dia peduli apa.  Bukan dia hendak berkahwin dengan keluarga  Rizqi tetapi dengan gadis yang cantik menawan itu.  Nanti, sudah menjadi isterinya, tahulah dia. 
            “Iman, benar-benar ingin mengahwini anak saya? Tak perasan ke, awak dan dia terlalu jauh berbeza. Maksud saya, umur.  Anak saya tu belajar pun tak habis lagi.  Memasak dan menguruskan rumah tangga pun tak pandai lagi.  Saya takut dia tidak dapat membahagiakan awak.”  Kamil berusaha agar hubungan itu tidak terjalin. Kalau boleh dielakkan, dia akan cuba. 
            “Jangan nilai diri saya kerana umur.  Saya seorang lelaki yang berpengalaman dalam rumah tangga.    Lagipun, Rizqi sudah jelaskan.  Usia bukan penghalang untuk kami menyulam rasa cinta di hati masing-masing.  Rizqi sudah cukup bijak untuk memilih.  Saya mampu membahagiakan Rizqi, begitu juga sebaliknya.  Saya cintakan dia.  Apakah salah?  Saya bukan ada isteri?  Saya bukan hendak permainkan Rizqi?  Saya ikhlas!”  Zahir tersenyum.  Dia hanya inginkan Rizqi.  Dia tidak perlukan kasih sayang keluarga gadis itu.  Terima sahajalah dirinya, tidak sudi tengok muka dia selalu pun tidak mengapa.  Tidak perlulah dia sering ke rumah mertua.  Apa yang penting, ialah Rizqi, lubuk emasnya yang baharu.
            “Apa jaminan, yang awak mampu membahagiakan anak saya?” soal Kamil, cuak.  Melihat fizikal lelaki itu, memanglah kelihatan sihat dan kuat.  Apa pekerjaan lelaki itu? Sudah pencenkah?  Takkan cukup hidup dengan duit pencen sahaja.  Dia mengeluh keras.  Susah betul kalau dapat anak degil dan suka buat keputusan sendiri.
            “Saya ahli perniagaan… perniagaan saya ada di seluruh Malaysia dan di luar Negara. Kalau soal wang ringgit yang pihak perempuan risaukan.  Saya mampu memberi kemewahan kepada Rizqi,   En. Kamil usah bimbang,” kata Zahir, seolah-olah menjawab pertanyaan yang bersarang di hati Kamil.
            “Ahli perniagaan? Perniagaan apa yang awak jalankan?” soal Kami. Dia perlulah tahu perniagaan yang dijalankan oleh lelaki itu. Sekarang ini macam-macam perniagaan yang ada.  Yang baik dan tidak kurang juga perniagaan yang tidak baik.  Dia sendiri menjadi AJK Persatuan Usahawan Malaysia, tidak pula dia pernah dengar nama Imran Zahir.
            “Perniagaan biasa sahaja,” jawab Zahir.  Perniagaan apa yang dia ingin beritahu?  Dia tahu ayah Rizqi bukan calang-calang orangnya.  Seorang ahli perniagaan yang berjaya juga.  Punya firma arkiteknya sendiri, kontraktor kelas A, itulah yang diberitahu oleh Rizqi kepadanya.  Dia perlu berhati-hati.  Kalau silap cakap, kantoilah dia nanti.
            “Saya tahulah, tapi berniaga apa? Apa nama syarikat? Tak ada kad ke?” tanya Kamil bertubi-tubi.
            “Alah, ayah ni.  Kalau Imran dah bagitahu, dia berniaga. Berniagalah. Jenis perniagaan pun nak tahu juga ke?” Rizqi kurang senang dengan soalan ayahnya, melihat teman lelakinya mengelabah membuatkan dia terus bertindak.  Mungkin lelaki itu tidak suka bercerita tentang perniagaannya.  Tidak perlulah ayahnhya mengorek sehingga dalam berkaki-kaki.  Cukuplah seinci dua, sudah jelas keikhlasan lelaki itu ingin memperisterikan dirinya, apa lagi yang tidak kena?
.
            “Ayah kenalah tahu.  Zaman sekarang ini, ahli perniagaan segera pun melambak.  Yang menjadi penjenayah, tetapi mengaku jadi ahli perniagaan pun banyak.  Ayah bimbang, manalah tahu jika Imran menjual dadah atau memperdagangkan manusia?”  Kamil mencebik. Kenapa rahsia sangat.  Hendak beritahu perniagaan sendiri pun susahkah?  Dia mengerutkan dahi.  Terdetik rasa kurang senang di hati.
            “Hish, ayah ni! Merepek sampai ke situ pula?  Imran takkan buat macam tu,” bela Rizqi.  Dia memandang wajah lelaki itu yang kelihatan agak kurang selesa dengan kata-kata  ayahnya tadi.  
            “Yalah, takkanlah saya nak buat kerja haram tu,” nafi Zahir.  Dia menyengih. Kata-kata Kamil  terus ke tulang hitam.  Pedih dan memang dia terasa di hati.  Terasa perit tekaknya.  Berasa kurang selesa  jika dia terus menunggu lagi.  Soalan demi persoalan yang diajukan bakal ayah mertuanya, takut menjerat diri.  Dia harus lepaskan diri dan pergi dari situ.  Tidak lagi mahu berlama-lama menghadap Kamil yang jelas kurang selesa dengannya.
            “Saya bukan kisah sangat, siapa pun pilihan anak saya.  Kalau betul-betul berniaga, biarlah perniagaan yang halal.  Saya bukan hendak jual anak atau nak carikan anak saya orang kaya.  Kalau dia dah suka dengan awak, saya tak boleh menghalang.  Saya Cuma nak tengok anak saya bahagia di samping orang yang dia sayang dan mampu membahagiakan dirinya.  Itu sahaja.”  Kamil mengerling ke arah  Rizqi yang tersenyum bahagia.  Semoga anaknya itu benar-benar mendapat kebahagian  seperti yang diharapkan.
            “Encik Kamil kena yakin dengan saya.  Saya cintakan Rizqi.  Saya berjanji akan menjaganya seperti nyawa saya sendiri.  Dia tidak akan kekurangan apa-apa, percayalah,” janji Zahir. Kata-kata yang paling indah, yang mengalir keluar daripada mulutnya.   Dia perlu yakinkan ayah Rizqi, bahawa dialah lelaki yang terbaik untuk gadis itu.    Dia tidak mahu rancanganya gagal.  Dia sudah mula menayangkan wajah dan tubuh Rizqi kepada beberapa lelaki hidung belang yang tidak pernah puas dengan seorang perempuan.  Selalu sahaja hendak kelapa muda.  Harga yang lumayan dan berbaloi baginya.    Tiada langsung cinta untuk gadis itu, yang ada hanyalah mainan perasaan yang palsu dan tipu.  Cintanya hanya pada duit dan harta.  Tanpa duit dan harta, dia bagaikan mati.
            “Saya tak mampu hendak menghalang kehendak Rizqi.  Kalau awaklah pilihan dia, saya terima sahaja.  Bawalah keluarga awak untuk masuk meminang.  Kita buat secara baik, mengikut adat Melayu.  Saya harap awak kotakkan janji awak.  Jagalah anak saya dengan baik.” Kamil tidak mampu melarang keinginan anaknya itu.  Sebagai seorang ayah, dia sudah menjalankan tanggungjawabnya.  Terserah kepada Rizqi pula untuk terus kekal bahagia, seperti yang dikatakannya.
            “Terima kasih, ayah,” Rizqi memeluk Kamil. Hatinya berlagu riang. Impiannya terlaksana.  Dia akan berkahwin dengan jejaka pilihan hatinya sendiri. Imran Zahir, biarlah tua sekalipun, kalau hati sudah suka, semuanya indah sahaja. Senyuman lelaki itu mampu mencairkan hatinya. Sejak dipertemuan pertama mereka.  Dia sudah tidak peduli dengan rasa marah datuk dan neneknya.  Biarlah hanya ayahnya sahaja yang bersetuju, itu sudah cukup untuk dirinya.  Restu sudah diperolehi, tunggulah angkatan meminang datang ke rumah orang tuanya.







No comments:

Post a Comment