Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Sabtu, 20 Februari 2016

ERTI KEHIDUPAN

Saya pernah berniaga, pernah buka restoran, pernah makan gaji, pernah jadi majikan, pernah jadi ketua, pendek kata, macam-macam kerja sudah saya lakukan. Dari menjual kacang goreng pedas yang dibungkus sampailah mempunyai sebuah restoran yang gah di Putrajaya. Sekarang saya jadi penulis pula. Semua usaha yang saya lakukan, saya buat yang terbaik, cuba yang terbaik, namun... hanya setakat mampu sedang-sedang sahaja kejayaan yang diraih. Ada orang berusaha sedikit sahaja, tetapi kejayaannya luar biasa. Ada ketika kita pasti terfikir, kenapa aku tidak boleh maju seperti orang itu? Kenapa aku tidak boleh berjaya seperti orang ini. Sudah tentu persoalan akan lahir di fikiran, kita akan terus bertanya dan bertanya sehingga adakalanya kita ingin menyalahkan takdir hidup kita sendiri. Betul tak?

Hah! satu sahaja jawapan yang harus kita renungankan bersama, kaji, hayati, fahami. SESUNGGUHNYA REZEKI ITU ADALAH PEMBERIAN ILAHI. Bukan banyaknya duit tanda kebahagian, bukan banyaknya jualan tanda kejayaan, tetapi rasa bersyukur dengan rezeki yang diterima itu adalah yang terbaik. Dalam kita berniaga, jangan khianat, jangan ada cemburu, jangan ada hasad dengki. biar sedikit tetapi berkat agar hidup kita di akhirat kelak beroleh kejayaan dan kebahagian.

Salam sayang  buat teman-teman yang budiman. Muhasabahlan diri sendiri setiap hari, agar hidup menjadi lebih bererti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan