AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Saturday, 20 February 2016

TUTUPLAH AURATMU

Saya ada dua orang anak perempuan. Bukan mudah menyuruh mereka menutup aurat. Bagaimana suami saya lakukan? Sewaktu dia bersekolah rendah, dari darjah satu sehingga tiga, dia hanya menutup aurat ketika ke sekolah atau ke tempat mengaji di surau. Kalau keluar bersama kami, jarang kami paksa. Pada hari lahirnya ke 10, suami memanggil dia, kami duduk bersila, saling mengadap antara satu sama lain. Ayat suami saya :

"Kakak, hari ini adalah hari lahir kakak yang ke 10, dalam Islam, kalau sudah berumur 10 tahun diwajibkan 1) solat tidak boleh tinggal 2) Menutup aurat ketika keluar rumah dan ketika ada tetamu datang, terutama tetamu yang bukan mahram 3) Membaca al-Quran, sekurang-kurangnya setengah muka sehari. Kakak anak perempuan, anak perempuan akan menjadi tanggungjawab abah selagi tidak bersuami. Kalau akak tidak menutup aurat, tidak solat, dosanya abah dan emak akan tanggung. Jadi, kalau akak sayang emak dan abah, akak ikutkan apa yang abah beritahu tadi."


Itulah nasihat suami saya pada anak perempuan kami. Alhamdulillah, dia faham akan tanggungjawab dia sebagai perempuan yang beragama Islam. Kalau anak kita faham tentang kepentingan menutup aurat dan peranannya sebagai muslimat, tiada masalah untuk mengajak dia menutup aurat dengan sempurna.Itulah tanggungjawab kita sebagai orang tua. Marilah sama-sama kita galakkan anak-anak remaja perempuan kita menutup aurat dengan sempurna. Sama-samalah kita sokong kempen ini. Kongsiikanlah di wall kawan-kawan. Nyatakan sokongan kawan-kawan tentang Kempen Menutup Aurat.

No comments:

Post a Comment