AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Monday, 18 April 2016

IKATAN KASIH - BAB 35



Liuk lentuk daun nyiur yang melambai ketika ditiup angin mengusik lamunannya. Terlalu jauh dia merantau hingga lupa jalan pulang, lamunannya terhenti apabila sebuah kereta berhenti di hadapan rumah.  Ramadan mengerutkan dahi. 
Wajah muram anak bujangnya singgah di mata. Sudah seminggu mereka tidak bertegur sapa.  Disebabkan dia menghalang Kamarul dan Jasmina berjumpa dengan mama mereka, perang dingin berlaku pula. Jika Jerman sudah bersatu, di rumah itu perang dingin baharu sahaja bermula. 
            “Baru balik Kamarul?” sapa Ramadan. Akhbar di tangan diletakkan di meja kopi. Matanya memandang wajah anak lelakinya dengan senyuman yang mekar di bibir. 
            “Ya.” Hanya satu perkataan yang keluar dari mulut  Kamarul, tiada lagi kemesraan seperti dahulu. Tidak lagi mahu bergurau senda, bertepuk bertampar bersama. Ada anak bujang, bukankah seperti seorang kawan. Dia rindukan saat-saat itu. 
            “Tak mahu berbual dengan ayah di sini?” Ramadan mengail bicara. Semoga terbuka pintu hati anaknya untuk berbaik semula.
            “Penatlah ayah. Minta diri dulu.”
            Dingin sekali, Ramadan mampu rasakan. Ah! Kalaulah mereka memahami perasaannya, tentulah mereka berdiam. Dia ada sebab melarang anak-anaknya berjumpa dengan bekas isterinya. Kenapa mereka tidak mahu memahami dirinya? Bukan niatnya hendak berlaku kejam terhadap anak-anaknya sendiri. Mereka darah dagingnya.  Merekalah segala-gala untuknya.
            “Sabarlah bang, berilah mereka masa,”  pujuk Aida, bersama talam berisi teko dan dua biji cawan dan sepiring biskut lemak kegemaran suaminya. Dia meletakkannya di meja kopi. 
            “Yalah Aida. Abang pun tak tahu nak buat apa lagi.”  Dia mengeluh lagi.
            “Abang pun satu, biarlah mereka berjumpa dengan Eta.Takkanlah awak tak kenal hati budi bekas isteri awak tu. Dia sepupu saya bang, saya faham sangat perangainya. Dia sayangkan anak-anaknya.  Sampai bila abang nak hukum Eta?” tegur Aida. 
“Awak pun nak sebelah sepupu awak tu?”  Ramadan menjeling.
            “Bukan sebelah sesiapa, tapi anak-anak awak tu dah besar. Dah boleh membezakan baik dan buruk.” Melihat Ramadan tidak mencapai cawannya, Aida menghulurkan. “Eta tu, mama kandung mereka.  Abang tak terfikir ke? Kasih sayang mereka tak pernah putus bang, malah masih kekal hingga ke syurga. Takkan Eta nak ajar perkara buruk kepada anak-anaknya,” kata Aida lagi. Geram pula dengan sikap degil dan ego suaminya itu. Orang lelaki! Dengusnya sendiri.
            “Awak jangan nak mengajar saya!” Terasa tersindir pula. Ramadan mengetap bibir.
            “Bercakap dengan pokok depan rumah ni lebih mudah daripada bercakap dengan awak, yang tak pernah nak faham perasaan orang lain! Kalau saya berada di tempat Eta pun, saya akan rasakan perkara yang sama.  Mereka tu anak-anak dia bang!  Awak tak faham lagi ke? Kalau tiada mama mereka, awak tu tak ada anak!” Kasar dan keras suara Aida. Tidak tahan dengan sikap degil suaminya yang entah apa hendak dipertahankan. Kalau bukan mempertahankan ego sendiri.
            “Pergilah bercakap dengan pokok-pokok awak tu? Yang awak masuk campur hal saya dan anak-anak, kenapa?”  Ramadan mencebik.
            “Hish, orang tua ni. Mereka tu anak saudara saya jugalah!” Mengingatkan suaminya, takutlah terlupa sebab faktor usia. Dia mendengus kasar. 
            “Saya ayah mereka, ikut suka sayalah!” Masih berkeras.
            “Awak ni, kan… memang tak ada hati perut!  Cuba pergi periksa, entah-entah dah busuk, menanah ke… hah… ke…dah berdarah!” Aida mencekak pinggang. Penat bercakap dengan lelaki keras kepala seperti suaminya. Cakap dan arahan dia sahaja yang wajib diikuti. Pandangan dan saranan orang lain langsung tak pakai. 
            “Hish, ke situ pula! Awak suka saya sakit ya?” Ramadan menggeleng-geleng laju. Isterinya yang seorang ini, kalau marah suka benar merapu. 
            “Bukan suka! Saya nak awak menjadi manusia yang bersih hati, pemaaf! Kemaafan itu jauh lebih indah daripada melihat gunung emas bang.” Aida masih terus memujuk.
            “Awak ingat saya benak sangat ke?” tukas Ramadan. Tidak suka dirinya diperkecilkan.
            “Ikut suka awaklah. Hidup awak. Hidup anak-anak awak. Jangan menyesal di kemudian hari, sudahlah. Saya nasihatkan saja. Nak ikut, ikutlah.  Kalau tak nak ikut, apa daya saya,” keluh Aida. Dia turun ke laman rumah. Barisan pokok orkid dan bunga mawar yang ditanam di hadapan rumah, tumbuh subur dan mekar setaman.
            “Baiklah aku bercakap dengan kau pokok. Aku suruh kau berbunga, kau berbunga. Aku siram kau, kau tumbuh subur. Aku letak baja, kau makin subur.”  Sambil matanya mengerling ke arah suaminya yang memerhati.
            “Tak payah nak sindir-sindir saya,” sanggah Ramadan, mencebik.
            “Tu… dah balik seorang lagi. Yang tu pun awak buat musuh. Semalam tunang dia telefon, cari dia. Katanya, dah lama Jas tak telefon dia. Hari tu beria-ia sangat suruh kita terima Zaheer tu. Pelik betullah perangai sikap budak-budak ni. Hormon tak stabil agaknya.” Aida memerhatikan Jasmina keluar dari perut kereta. Langkah lemah dan tidak bermaya Jasmina diperhatikan.
            “Awak nak biarkan perang dingin ni sampai bila, bang?” Aida memuncungkan bibirnya. Sakit matanya melihat suasana di rumahnya itu. Sakit mata, sakit hati.  Semuanya sakit.
            “Mama,” sapa Jasmina, tangan dihulur tanda hormat.
            “Dah makan? Kalau nak makan, lauk ada bawah tudung saji. Nak minum petang, mama buat biskut kering saja,” gurau Aida.
            “Dah makan di kantin kolej tadi, ma. Angah masuk dulu, ya.” Jasmina melangkah masuk. Tidak sudi menyapa ayahnya yang sedang berehat.
            “Suka ke awak hidup macam ni?” Sinis kata-kata Aida. 
            Ramadan mencebik dan mengeluh. Adakah dia perlu mengalah? Pertanyaan yang sukar untuk dijawab. Hatinya turut berasa hiba melihat tingkah laku anak-anaknya.
            “Tak payahlah buat muka seposen bang.  Luruskan hati awak tu. Pujuk anak-anak. Benarkan mereka bertemu Eta, selesai masalah. Kalau awak berkeras, mereka juga berkeras, bila sudahnya?” leter Aida lagi.
            “Awak tak penat ke membebel sejak tadi?” tanya Ramadan dengan muka selamba.
            “Awak pula tak penat, asyik nak tegakkan ego awak tu?” Aida menjeling.
            “Diri saya, ikut suka sayalah!”
            “Aik! Mulut saya, ikut suka sayalah!’ lawan Aida.
            “Saya tak nak ada masalah dengan emak dan ayah nanti. Awak bukan tak tahu, mereka benci betul dengan sepupu awak tu,”  ujar Ramadan.
            “Ele… guna alasan emak dan ayah pula? Dah hati awak  yang keras, nak letak nama orang lain pula.  Awak nak kambinghitamkan siapa? Orang tua awak?” tempelak Aida.
            “Hish, awak ni, kalau bercakap, ikut sedap mulut awak saja.”
            “Habis, awak tu, tak ikut suka hati awak ke? Yang awak tak benarkan budak-budak tu jumpa mak mereka tu….” 
            “Balik, balik saya…”
            “Hakikat! Cubalah kendur sikit. Jangan susahkan anak-anak. Mereka berhak bersama mama mereka,” pujuk Aida.
            “Saya minum dululah, dah haus ni, dengar awak membebel, sakit pula tekak saya.”
            “Apa kena mengena saya membebel dengan tekak awak? Saya yang membebel sepatutnya tekak saya yang sakit, bukan awak!” Aida kembali menyiram pokok-pokok bunganya. 
            “Tukar topik nampak?”
            “Bukan tukar topik, malas nak membebel, kang… hilang pula suara saya yang sedap ni, awak juga yang menyesal nanti.” Aida meneruskan kerjanya. Bertemankan pokok-pokok bunga yang mengindahkan kawasan laman rumahnya itu.
***
            Zaheer memerhati Jasmina dari kejauhan. Gadis itu sihat sahaja. Sudah dua hari dia menunggu. Hari ini baru nampak bayang. Zaheer mengeluh.
            “Bos! Nak tangkap masuk kereta ke?” tanya Joe, pemandu serba boleh Zaheer. Dialah PA, dialah pekerja am. Dia juga pengawal peribadi Zaheer.         “Tangkap?  Kau nak mampus?  Itu tunang aku tau tak?” sanggah Zaheer.
            “Habis tu? Nak tunggu apa di sini? Kalau setakat suruh perhati saja, saya pun boleh buat sorang,” balas Joe.
            “Aku nak tengok dia selalu ke mana? Dah berminggu-minggu aku cari. Telefon tak berjawab, SMS tak berbalas.  Cuak juga aku,” nyata Zaheer.  Bukanlah dia sayangkan gadis itu. Dia teringatkan janjinya. Hangus dia nanti kalau terbatal.
            “Patutlah bos suruh tukar kereta, rupa-rupanya ada misi!” Joe mengeluh. Kerja sia-sia. Kalau setakat hendak bertanya, tangkap masuk kereta, tanyalah puas-puas. Ini tidak, mengekor macam pengecut.
            “Jom… Dia dah nak pergi tu,” arah Zaheer. terintai-intai dan matanya tidak lepas dari memandang kereta Jasmina yang bergerak meninggalkan kawasan kantin kolej.
            “Yalah bos!” Kalau tidak kerana dia seorang drebar Zaheer, jangan harap dia hendak buat kerja menjala angin itu. Erk… yakah? Itukan lubuk emas Zaheer, tentulah mendatangkan hasil. Ikut sahajalah labu… getusnya dalam hati.
            Jarak kereta mereka dan Jasmina hanya selang dua buah sahaja. Hatinya masih tertanya-tanya kenapa gadis itu banyak berubah. Mungkinkah?  Hanya itu yang bermain di benaknya. Kebodohon dirinya sendiri. Kononnya nak menunjuk-nunjuk, -rupa-rupanya memakan diri.
            “Bos, nak ikut sampai bila ni? Rasanya dia terus balik rumah ni?”  rungut Joe. 
            “Yalah, hantar aku balik rumah!” arah Zaheer. Dia perlu berbuat sesuatu. Jasmina tidak boleh terlepas dari tangannya. Tidak sesekali.
***
            Zaki duduk di anjung sambil menikmati sebungkus nasi berlauk yang dibeli di kedai berhampiran klinik  pagi tadi. Terasa bosan di hati.  Hendak meneruskan pencarian, beribu-ribu persoalan  bermain di benaknya.
Betul juga kata-kata abangnya. Kalau dia bertemu dengan Ramadan, adakah  lelaki itu akan melepaskannya pergi atau menelefon pihak polis.  Kalau dia tertangkap, bagaimana dengan keluarganya? Semua itu menakutkannya.
Jika dia sendirian, tiada kuasa yang mampu menghalang untuk bertemu Ramadan. Dia bersedia menanggung apa juga risiko. Namun, dia juga ada isteri dan anak-anak. Zaki mengeluh berat. Semak seketika fikirannya.
            Kereta Zaheer yang baru diparkir menambat pandangannya. Zaki bingkas bangun dan mendekati kereta Zaheer yang diletakkan di bawah garaj berhadapan rumah banglo dua tingkat itu.
            “Awal abang balik hari ni?” sapa Zaki.
            “Tak ada kerja penting. Kau tak keluar ke?” jawab Zaheer dan bertanya semula.
            “Taklah bang.” Zaki mengangkat tangan, menyapa Joe dari jauh.
            “Macam mana? Kau masih nak jumpa lelaki tu?” Zaheer melangkah ke ruang anjung tadi. Duduk dan merenung ke arah Joe yang sedang mengelap but keretanya.
            “Masih memikirkannya lagi,”  luah Zaki.
            “Baik kau buat keputusan yang bijak, demi masa depan kau sendiri,”  nasihat Zaheer.
            “Baik bang.”  Zaki mengangguk.
            “Macam mana bisnes abang hari ni?” tanya Zaki. Teringin melihat pejabat abangnya itu.    “Bolehlah!”  jawab Zaheer, mendatar.
            “Lemah aje. Ada masalah? Kalau manusia tak boleh selesaikan, Allah boleh. Solatlah, bang.”
            “Itu hal aku, kubur aku, kau tak perlu masuk campur!” kata Zaheer keras, kurang senang dengan teguran Zaki sebentar tadi. Solat atau tidak, itu urusan dia dengan Allah.
            “Tapi bang, kita orang Islam, solat itu wajib.  Tiang agama. Perkara pertama yang akan dihisab ALLAH nanti adalah solat lima waktu kita tu.  Janganlah leka, bang,”  nasihat Zaki. Sebagai adik, dia bertanggungjawab mengingatkan. Tidak mahu dirinya dipersoal di akhirat nanti, jika tidak membantu abangnya itu kembali ke jalan yang benar.
            “Kau jangan memandai nak ajar aku!” marah Zaheer. Mendidih darahnya. Sakit pula telinganya mendengar butir bicara Zaki.
            “Abang… tiada niat langsung, saya nak tunjuk pandai atau mengajar abang. Ini untuk kebaikan abang juga.  Hidup, mati, kita tak tahu bang,” nasihat Zaki.
            “Dah, tak payah pandai-pandai nasihatkan aku, kubur aku, tahulah aku sendiri jaga,” bantah Zaheer. Semakin sakit hatinya. Cerminlah diri sendiri dahulu, bebelnya dalam hati. Matanya menjeling tajam. 
            “Salah ke saya nasihatkan abang kandung saya sendiri? Kita memang tidak pernah belajar agama, bang. Sekolah pun tak habis, hidup melarat.  Tapi kita ada akal, itulah yang boleh kita gunakan untuk membezakan baik dan buruk,” jelas Zaki.
            “Kau ubah diri kau sendiri! Aku dengan cara aku, tak ada paksaan!” Zaheer mengetap bibir.  Menahan rasa marah di hati. 
            “Tak ada paksaan kalau abang di luar Islam, bang.” Zaki benar-benar kecewa mendengar kata-kata abangnya.
            “Tak kuasa aku melayan kau Zaki, kalau balik setakat nak sakitkan hati aku, tak balik pun tak mengapa!”  kata Zaheer dengan hati bernanah.
Ingat diri itu hebat sangat? Setakat hafal Al-Fatihah dengan solat baru lengkap lima waktu, sudah ingin mengajar orang.  Zaheer mencebik.
“Masalah tidak habis-habis, semuanya menyusahkan!” Sumpahnya. Dia bingkas bangun, lagi lama dia melabuhkan diri di situ, semakin panjang pula ceramah nanti. Buat  hatinya berdarah sahaja.
            Air mata lelakinya gugur, semoga ALLAH SWT memberi peluang kepada abangnya juga.

No comments:

Post a Comment