Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Selasa, 7 November 2017

20) PERMINTAAN - OLEH NORLIZAH MOHD YASSIN

PERMINTAAN

Di dalam ekonomi, permintaan adalah kehendak untuk memiliki apa sahaja, kebolehan untuk membayarnya, dan kesanggupan untuk membayar [1] (lihat juga bekalan dan permintaan). Istilah permintaan menandakan kebolehan atau kesanggupan untuk membeli suatu komoditi tertentu pada suatu masa yang diberi.
Pakar ekonomi merekodkan permintaan terhadap suatu permintaan dan plotkannya terhadap suatu lengkungan permintaan yang biasanya berkecerunan ke bawah. Cerun ke bawah membalikkan suatu hubungan di antara harga dan kuantiti permintaan:

Apabila harga berkurang, kuantiti permintaan bertambah. Secara prinsipnya, setiap pelanggan mempunyai satu lengkung permintaan kepada apa-apa produk yang dia akan mempertimbang untuk membayarnya, dan lengkung permintaan pelanggan adalah sama dengan lengkung utiliti sut (untung).

Apabila suatu lengkung permintaan kepada semua pelanggan ditambahkan, hasilnya adalah pasaran lengkuk permintaan bagi the result is the market demand curve for that produk itu. Jika tiada terdapat eksternaliti, pasaran lengkuk permintaan adalah sama dengan utiliti sosial (keuntungan)
.
Unsur-unsur Hukum Permintaan Oleh kerana Melvin dan Boyes menyatakan bahawa hukum permintaan didefinasikan sebagai:
Kuantiti barangan dan perkhidmatan yang didefinisikan sangat baik:
Orang sanggup dan boleh membeli.
Semasa jangkamasa tertentu.
Pengurangan/pertambahan sebagai harga barangan atau perkhidmatan naik/turun
Semua faktor lain kekal malar.

(Melvin and Boyes (2010)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan