Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Sabtu, 2 Disember 2017

JANGAN MENGADU DOMBA

Saya paling benci orang cakap tentang saya di belakang! Kalau ada masalah beritahu saya sahaja, tak perlu bercerita dengan orang lain. Saya jenis yang terbuka dan boleh menerima teguran.

Pernahkah kawan-kawan berasa seperti di atas? Bukan mudah seseorang itu hendak berlaku jujur. Kalau ada masalah dengan seseorang, selalunya, si dia akan mencari seseorang untuk bercerita dan meluahkan perasaan. Adakalanya orang yang si dia cari akan menjadi pendengar setia, adakalanya tidak.

Maka, berlakukan cerita sampai menyampai. daripada seorang kepada seorang yang lain. Begitulah seterusnya, sehinggalah sampai kepada orang yang empunya diri. ketika itu, si dia akan berasaa apa? Dan kawan yang menjadi 'Mangsa' pertama akan berasa apa?

Hal dirinya dijaja, diceritakan keburukannya, ditambah ada kawan-kawan si dia yang memang tidak suka dengan 'Mangsa' itu tadi, maka bertambah perasalah jalan cerita.

Sedarkah kita, tindakan kita sudah menjadi umpatan? Orang yang suka mengumpat ini umpama makan daging sendiri? Saya pula, jika datang kepada saya cerita kisah seseorang, saya akan menjadi pendengar, kemudian, orang yang bercerita akan menjadi 'Mangsa' nasihat saya.

Jangan berani-berani cerita hal orang kepada saya. Takut nanti kena leter dengan saya. Ada faham? Kalau ada masalah dengan saya, terus pm sahaja, usah pandai-pandai bercerita dengan orang lain. Sarang tebuan jangan dijolok. Tebuan yang sedang lena tidurnya usah dikejutkan.

Saya sudah banyak berubah, tidak suka meroyan tidak tentu pasal. Tetap tenang biarpun kadang-kadang berasa hati juga dengan sikap orang lain. Tapi, lantak kaulah! Malas nak tambah kedut di muka.

Hidup kita singkat sahaja, tak mahu tambah dosa yang ada. Kepada yang suka sangat 'bawa' mulut, biarpun mulut itu memang terpaksa dibawa sebab dalam satu badan, tapi usahlah jadi batu api, musang berbulu alam, talam dua muka, api dalam sekam, gunting dalam lipatan.

Masalahkah untuk jadi manusia yang baik? Mulut jangan manis hanya ketika di hadapan, di belakang juga biarlah manis, kerana yang berada di sisi kita Malaikat yang mencatit, dan Allah melihat hati-hati kita. Behati-hatilah. Apa yang kita cakapkan, pasti akan sampai kepada empunya diri. Usah ingat orang sekeliling kita jujur semuanya.

Jangan cakap saya tak ingatkan! Hidup ini Allah ingatkan selalu, agar saling tegur menegur jika ada buat salah, nasihat menasihati jika tersalah langkah. Jadilah insan yang baik, yang bermanfaat untuk orang lain.

Status sentap. Sesekali!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan