AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Saturday, 2 December 2017

MUDA SEBELUM TUA


Muda Sebelum Tua

Jangan tunggu tua baru nak bertaubat dan beramal ibadat. Kita tak tahu, adakah kita akan sihat selamanya? Takkan sakit? Tetap segar bugar seperti waktu usia muda? Kita juga tidak tahu bila ajal akan tiba?

Wahai teman-teman, ketika usia kita masih muda, usahlah sia-siakan waktu sedang kuat, tegap, masih laju berlari dan berjalan untuk melakukan perkara yang sia-sia.

Gunakanlah waktu masih boleh mendaki,memanjat, laju berjalan, kuat berfikir, tidak lupa untuk cari ilmu, beramal ibadat, buat baik kepada orang lain, bekerja untuk agama.

Jangan sesekali berkata, 'Dah tua nanti ibadatlah'. Allah! Kita takkan tahu masa hadapan kita. Jangan sampai menyesal.

Jangan sampai kecewa. Kerana, ketika tua kita terlantar dan tidak berupaya lagi untuk bergerak. Makan disuap, mandi orang mandikan? Jika itu terjadi, bagaimana kita hendak bergerak? Beribadat? Hadir majlis ilmu?

Nasib kita tidak sama, keadaan diri kita juga berbeza, usah tunggu sehingga terlewat untuk melakukan semua kebaikan dan beribadat.

Tepuk dada, tanya diri sendiri jalan yang mana harus dipilih?

#salamzohor
#muhasabahdiri
#kejarlahsyurga

No comments:

Post a Comment