KENAPA DIBERI IKAN? KENAPA TIDAK DIBERI PANCING AGAR MEREKA BOLEH MENCARI IKAN SENDIRI?
Setiap pagi dia akan lihat wajah itu menyorok di sebalik bangunan sekolah. Memerhati dan memandang para pelajar yang lalu lalang. Wajahnya akan berkerut, ada ketika akan tersenyum sendirian. Pelik melihat budak itu, siapakah dia? Apa yang dia mahu? Pelajar sekolah itu juga atau dia ada niat yang tidak baik dengan mana-mana pelajar, pelbagai persoalan bermain di fikiran Aidil, pelajar tahun enam yang sering terserempak dengan budak lelaki tersebut. Mungkin juga sebaya atau lebih muda daripada dirinya. Timbul syak wasangka yang tidak baik di hatinya.
Aidil tersenyum sendiri. Dia perlu lakukan sesuatu. Kalau budak itu berniat baik, tidak mengapa, bagaimana kalau berniat jahat? Kebetulan dia sendiri hendak ponteng sekolah, terhendap-hendap ingin melarikan diri terpandang budak yang kotor itu. Aidil menyengih jahat. Sesekali kemalasan tiba, keinginan untuk ke sekolah mati di jiwa. Lebih baik keluar dari situ, memaksa akal bekerja memenuhi ruang yang ada dengan pelajaran yang kadangkala membosankan hatinya. Tidak belajar pun keluarganya masih mampu menyaranya seorang diri. Apa dia kisah? Berbalik kepada budak itu, memang menyakitkan mata.
“Hoi!”
tegur Aidil.
Budak
lelaki yang berpakaian t-shirt leher bulat berwarna hitam, berseluar jeans yang
sudah lusuh itu menoleh. Dia cuba melarikan diri.
Aidil
sempat merentap tangan budak itu membuatkan dia terjatuh ke tanah. Pucat mukanya. Aidil menyengih dan mendekati budak itu yang
kelihatan ketakutan.
“Kau
buat apa di sini? Hendak mencuri
ya?” tanya Aidil garang.
“Tak,
tak,” nafi budak itu seraya menggoyangkan tangannya.
“Kalau
tak mencuri, kau buat apa hari-hari di sini?”
tengking Aidil. Dia sudah
mencekak leher t-shirt budak itu.
“Jangan
pukul saya bang!” rayu budak itu memohon simpati.
“Kalau
kau tak nak kena pukul, kau jangan datang sini lagi!” ugut Aidil.
“Baik,
bang!” janji budak itu, masih terpancar
ketakutan di wajahnya.
Aidil
mencebik.
“Berambus,”
halau Aidil.
Budak
itu berlalu pergi, sesekali dia menoleh ke belakang memerhati Aidil yang masih
memandang tajam ke arahnya.
I
Di tangannya ada sebatang pensil, sekeping kertas yang sudah penuh dengan contengan. Sesekali dia menyeka air matanya yang gugur membasahi kertas yang telah berkedut seribu. Berenjut tubuhnya menahan sebak di hati. Bau hamis di kawasan bawah jambatan yang telah berbulan-bulan menjadi istana hinggapnya langsung tidak mengganggu gugat keinginannya untuk melakarkan sesuatu di atas kertas itu.
I
Di tangannya ada sebatang pensil, sekeping kertas yang sudah penuh dengan contengan. Sesekali dia menyeka air matanya yang gugur membasahi kertas yang telah berkedut seribu. Berenjut tubuhnya menahan sebak di hati. Bau hamis di kawasan bawah jambatan yang telah berbulan-bulan menjadi istana hinggapnya langsung tidak mengganggu gugat keinginannya untuk melakarkan sesuatu di atas kertas itu.
“Kau
menangis Haikal? Tidak usahlah menangis, kalau mengalir membanjirkan bumi
Malaysia ini sekalipun inilah kehidupan kita,” kata seorang lelaki yang sedang
mengemas tempat tidurnya. Kotak-kotak
yang dikutip di kedai berhampiran.
Itulah tempat tidurnya.
“Kenapa
kita tak boleh ada rumah, bang? Kenapa saya mesti jambatan ini menjadi tempat
tinggal saya? Kenapa saya tidak boleh bersekolah seperti budak-budak lain?”
tanya Haikal sendu. Matanya tidak mampu
dibuka lantaran dipenuhi dengan air mata.
“Kau
tanyalah emak dan ayah kau! Kenapa mereka buang kau?” kata lelaki yang
dipanggil abang itu.
Haikal
masih menunduk. Semakin hiba hatinya memikirkan keadaan diri sendiri. Dia tidak ingat bagaimana terjadi, dan
bagaimana dia boleh berada di bawah jambatan itu. Seingat dia, satu hari dia telah dibawa keluar
berjalan oleh sepasang suami isteri, mungkin juga itu emak dan ayahnya, wajah
mereka pun dia tidak mampu ingat. Sudah
bertahun-tahun tinggal di jalanan, mereka yang menjadi gelandangan yang tinggal
di bawah jambatan itulah emak dan ayahnya.
Nasib baik mereka masih ada hati, sudi menjaga dan mengasuhnya
sehinggalah besar begini. Tetapi, dia
tidak bersekolah, setiap hari, setiap masa hatinya merintih, menangis sendiri.
“Sudahlah,
Haikal. Mari kita pergi ambil makanan.
Nanti terpaksa berebut pula dengan gelandangan warga asing. Kita juga
yang kebulur,” ajak abang.
Haikal
mengesat air matanya yang masih mengalir. Menarik nafas panjang agar hilang
rasa sedih di hati. Dia menyimpan pensil
dan kertas tadi ke dalam sebuah kotak yang menjadi almari pakaian lusuhnya. Pakaian yang ada pun ehsan orang. Sebenarnya dia bukan berasal dari tempat
itu. Sebelum ini dia berasal dari tempat
lain, dia di bawa ke situ kerana kononnya mudah cari makan percuma. Setiap hari ada sahaja yang datang memberi
mereka makanan dan minuman. Rezeki
jangan ditolak kata abang kepadanya.
Haikal akur. Dia akan beratur
bersama-sama dengan abang dan beberapa orang jiran sejambatan.
“Cantikkan
pakaian budak lelaki itu,” kata Haikal, seraya mengambil nasi bungkus dan air
teh panas yang siap dibungkus, matanya sempat melirik ke arah seorang budak
lelaki yang turut membantu menghulurkan bungkusan nasi. Mata mereka
bertentangan.
“Itu
orang ada emak dan ayah, ada harta, ada tempat tinggal. Kita kena sedar diri,
tidak payahlah berangan,” tegur abang sambil menolak Haikal mengambil bungkusan
nasi yang disumbang.
Aidil
mengamati wajah budak lelaki yang turut sama beratur mendapatkan makanan
daripada keluarganya. Hari ini giliran
mamanya memberi makan kepada gelandangan yang terdapat di Bandar Kuala Lumpur
ini. Rasa seperti kenal budak itu, tetapi di mana? Ligat akal Aidil berfikir. Hah! Di sekolah.
Rupanya budak lelaki itu pun gelandangan juga? Aidil menggeleng kesal. Simpati singgah di hatinya melihat wajah
pucat budak itu ketika terpandangkan dirinya.
“Kau
kenapa Haikal? Pucat mukakau.
Kauternampak hantukah?” tanya abang yang sudah pun bersila di tepi satu lorong
berhampiran tempat para gelandangan mendapatkan makanan.
“Tak
ada apa-apa.” Putus seleranya untuk menjamah makanan yang baginya cukup enak
hari ini. Nasi goreng kampung. Sesekali dapat makanan seperti itu bagaikan
mendapat syurga dunia bagi gelandangan sepertinya.
“Kenapa
tak makan? Kau tak lapar ke? Kalau tak
nak, bagi sahaja pada abang,” kata abang.
Haikal
tidak menjawab, dia terus menolak bungkusan nasi itu kepada abang. Dia hanya memerhatikan abang makan dengan
penuh selera. Agaknya hari ini abang
belum makan apa-apa, kalau tidak, tak mungkin abang makan dua bungkus
sekaligus. Itulah nasib gelandangan sepertinya, makan pun terpaksa dicatu
sendiri. Mana ada duit, hendak hiduppun atas belas ehsan orang lain. Pernah dia terfikir, sampai bila harus
begini? Soalan yang sukar untuk dijawab buat diri sendiri.
II
Langkahnya
mati di tepi pagar sekolah itu.
Memerhati para pelajar itu lalu di hadapannya menuju ke sekolah buat
hatinya bernyanyi riang. Seronoknya jika
dapat pergi sekolah. Kenapa dia tiada
ayah dan ibu? Kenapa dia tiada rumah? Kenapa dia tidak bersekolah? Haikal menjengahkan kepala. Takut-takut terjumpa pelajar yang menegurnya
minggu lepas. Gara-gara teguran itu
seminggu dia tidak ke sekolah tersebut.
Kebetulan sekolah itu berada dekat dengan Istana hinggapnya. Berbunga riang hatinya melihat langkah para
pelajar itu memasuki bangunan sekolah.
Terpancar keriangan di wajahnya.
Puas hatinya. Gembira tidak terkata. Biar
keinginan tidak dipenuhi, dapat melihat sahaja sudah cukup baginya. Rasa sebak
dibuang jauh-jauh, diketepikan rasa pilu. Air mata yang baru hendak menjengah
ditolak laju.
“Hey!”
sapa seseorang.
Haikal
tidak memandang kiri dan kanan, kakinya laju melangkah ingin meninggalkan
tempat itu.
“Jangan
lari!” laung suara itu.
Langkah
Haikal berhenti. Dia menoleh
perlahan-lahan. Sudah pasti pelajar yang
pernah menegurnya dahulu.
“Kau
nak sekolah ya?” tanya Aidil.
Haikal
menunduk. Berasa malu dengan diri sendiri. Ketrampilan pelajar itu membuatkan
dia berasa dirinya kecil sahaja.
“Mari,
aku belanja kau minum,” ajak Aidil. Dia
mengamit memanggil Haikal.
Haikal
masih tidak bergerak. Takut tersemai di hati.
Jangan-jangan budak itu ada niat jahat terhadapnya. Kalau jahat kenapa dia beri gelandangan
makan? Ligat akal Haikal berfikir.
“Jangan
takutlah! Aku bukan nak makan kau!” kata
Aidil bagaikan dapat membaca isi hati Haikal.
Haikal
malu sendiri. Macamlah diri dia baik
sangat. Haikal mengikut langkah Aidil
menuju ke sebuah kedai makan mamak tidak jauh dari sekolah itu. Sesekali dia memandang ke arah Aidil yang
berbaju sekolah, kemas dan bersih.
Sesekali matanya singgah pada tubuh sendiri. Dia menarik nafas panjang, lelah rasa di
hati. Pilu meragut jiwa.
Pelajar
lelaki itu memesan makanan dan minuman untuknya. Untung hari ini nasibnya, awal-awal lagi
dapat makanan percuma. Kalau tidak dia akan makan pagi dengan apa sahaja yang
ada. Biasanya para gelandangan yang ada
tidak akan meminggirkannya. Dia tidak
bekerja, kerana tubuhnya yang kurus dan tidak cukup umur. Terpaksalah dia bergantung hidup dengan para
gelandangan yang sudah dianggap seperti keluarga sendiri.
Usai
makan, pelajar lelaki itu memperkenalkan diri dan bertanya akan namanya.
“Kau
nak sekolah ya?” tanya Aidil.
Haikal
mengangguk laju. Itulah
keinginannya.
“Kau
tidak ada keluargakah?” Aidil terus menyoal.
“Aku
tidak punya sesiapa, sejak usiaku lima tahun aku menjadi gelandangan. Nasib aku baik tidak tertangkap, kerana sering
dapat melarikan diri. Hidupku sebatang
kara, bawa diri mengikut langkah kakiku yang kecil ini. Tak siapa pedulikan aku. Aku ingin ke sekolah, aku tidak mahu hidup
seperti abang, seperti Mak Tom, seperti Pak Ali hidup di bawah jambatan,
mengemis dan memjnta-minta. Aku malu
sebenarnya. Kau ingat, aku tidak ada
perasaan? Aku juga ada keinginan, aku
juga ada cita-cita. Aku ingin belajar
dan bekerja. Aku tidak mahu membesar di
bawah jambatan. Aku ingin ada rumah yang
sempurna, pakaian yang bersih biarpun tidak mewah. Tempat tidur yang selesa biarpun bukan katil
yang mahal harganya atau tilam yang
empuk, cukuplah sekadar tidak berbaring
di katil berlantaikan tanah dan beralaskan tilam kotak. Aku tidak mahu
siang dan malamku sama sahaja. Hanya tembok
dan dinding jambatan menjadi singgahan mata.” Air matanya gugur juga. Cepat-cepat diseka dengan hujung jari
kanannya yang masih berbau rempah nasi kandar yang baharu dijamah tadi.
Aidil
terdiam dan merenung wajah Haikal.
Rupanya budak itu punya harapan dan impian. Bukan dia seorang yang menjadi anak
gelandangan. Ramai, tentu mereka juga berfikir seperti Haikal. Siapa tahu?
Tiada yang bertanya.
“Kenapa
kau tidak biarkan diri kau tertangkap?
Kau tahukan siapa yang menangkap?
Mereka itu pihak perbandaran, kes seperti kau akan dirujuk ke Jabatan
Kebajikan Masyarakatlah. Kau akan
ditempatkan di rumah anak yatim, di situ kau boleh bersekolah. Kenapa mesti melarikan diri?” ujar Aidil.
Matanya tidak renggang daripada memandang wajah redup Haikal.
“Abang
pesan, jangan sampai tertangkap. Nanti
mereka hantar ke penjara. Aku tidak mahu
masuk penjara. Kata abang, penjara itu buruk, busuk dan makanan tidak sedap. Tidak bebas.
Aku takut!” luah Haikal.
Macam-macam cerita yang dia dengar daripada para gelandangan yang
ada. Mereka berusaha agar tidak
ditangkap ketika mengemis, atau sedang tidur di bawah jambatan. Ada ketika
tengah malam terpaksa mereka melarikan diri, jika ada pihak yang buat operasi
menangkap gelandangan yang semakin ramai di luar sana.
“Bukan
begitulah, budak-budak seperti kau, jika tiada ahli keluarga, mereka akan
hantar ke rumah anak yatim. Kalau kau
ada keluarga tentulah dihantar kembali kepada keluargakau. Usahlah kau bimbang. Pihak berkuasa bukan
jahatlah,” nasihat Aidil.
Haikal
terdiam, menunduk. Salah anggapannya
selama ini. Keluarga? Dia ada, tentu dia ada keluarga, tetapi tidak
tahu siapa keluarganya.
“Kalau
kau hendak ke sekolah, hendak ada rumah,
aku boleh bawa kau ke Pejabat Jabatan Masyarakat, mereka akan bantu kau. Kau jangan takut. Selama mana kau nak duduk bawah jambatan?
Minta makanan belas ehsan orang? Usia
seperti kau seharusnya ke sekolah,” nasihat Aidil. Pandai pula dia menasihati orang lain. Dia sendiri kadangkala culas ke sekolah,
lantaran sikap malas yang sesekali menyinggah.
Melihat Haikal membuatkan dirinya berasa bertuah. Dia ada orang tua,
kehidupannya serba sempurna. Makan, pakai cukup. Tiada apa yang kurang. Seharusnya dia menjadi
manusia yang bersyukur.
“Bolehkah?
Mahukah mereka menerima aku?” tanya Haikal. Bimbang tetap ada, risau tetap
terlahir di jiwa.
“Bolehlah,
kasihan pula aku tengok kau asyik mengendap di pagar sekolah,” kata Aidil penuh simpati. Mungkin kedua orang tuanya boleh
membantu. Bagi dirinya, bukan tidak
boleh kedua orang tuanya rajin memberi makan kepada orang-orang gelandangan
itu, tetapi sampai bila? Kenapa
mesti beri mereka ikan?
Kenapa tidak diberi pancing agar mereka dapat mencari nafkah buat diri sendiri. Gelandangan yang ada bukan sahaja dari negara ini, malah orang luar pun ramai. Terutama peminta sedekah. Dia yang sering mengikut kedua orang tuanya yang rajin buat kerja amal dapat melihat, mendengar dan memerhati keadaan yang sebenar. Jika yang tidak waras, penagih dadah, sudah tua, mungkin boleh dimaafkan. Tetapi yang muda, yang masih kuat juga tidak bekerja, kerja mereka mengemis dan meminta-minta. Bila diajukan kepada orang tuanya, mereka akan jawab, biarkanlah… mereka tidak ada kelulusan, hendak kerja apa? Bagi Aidil itu hanyalah alasan. Pendatang tanpa izin yang bekerja di sini, ada kelulusankah? Kenapa mereka boleh hidup, kenapa gelandangan yang ada tidak? Maksudnya yang mampu bekerja. Aidil mengeluh sendiri. Tidak faham dunia kedewasaan. Dia memandang semula wajah Haikal yang masih duduk setia di hadapannya. Dia akan bantu Haikal, itu azamnya.
Kenapa tidak diberi pancing agar mereka dapat mencari nafkah buat diri sendiri. Gelandangan yang ada bukan sahaja dari negara ini, malah orang luar pun ramai. Terutama peminta sedekah. Dia yang sering mengikut kedua orang tuanya yang rajin buat kerja amal dapat melihat, mendengar dan memerhati keadaan yang sebenar. Jika yang tidak waras, penagih dadah, sudah tua, mungkin boleh dimaafkan. Tetapi yang muda, yang masih kuat juga tidak bekerja, kerja mereka mengemis dan meminta-minta. Bila diajukan kepada orang tuanya, mereka akan jawab, biarkanlah… mereka tidak ada kelulusan, hendak kerja apa? Bagi Aidil itu hanyalah alasan. Pendatang tanpa izin yang bekerja di sini, ada kelulusankah? Kenapa mereka boleh hidup, kenapa gelandangan yang ada tidak? Maksudnya yang mampu bekerja. Aidil mengeluh sendiri. Tidak faham dunia kedewasaan. Dia memandang semula wajah Haikal yang masih duduk setia di hadapannya. Dia akan bantu Haikal, itu azamnya.
Dia juga
berazam untuk mengubah perangainya, tidak mahu malas-malas lagi. Dia akan belajar bersungguh-sungguh, biar
menjadi manusia berguna, bukan sahaja untuk diri sendiri tetapi juga kepada
orang lain. Seperti mana yang dilakukan
oleh kedua orang tuanya. Biarlah dia menjadi tangan yang memberi… .
Tiada ulasan:
Catat Ulasan