Sewaktu suami menyatakan
keinginannya untuk membuka sebuah restoran, saya bantah, saya tahu betapa
susahnya bekerja dalam perniagaan makanan. Banyak risiko dan rintangannya. Kalau setakat ada duit, usahlah buka
restoran. Kalau tidak bersemangat kuat
dan teguh, usah mengada-ngada. Kalau tidak pandai memasak, usahlah
mencuba.
Saya terpaksa bercuti tanpa gaji kerana hendak menolong
suami, hendak berhenti kerja, majikan tidak benarkan. Punyalah sayang pada saya, waktu itu saya
bekerja di sebuah rumah anak yatim di Sg. Merab, Bangi. Restoran berkonsepkan francise, memanglah
senang, tak perlu memasak, tak perlu tukang masak mahir, segalanya ada SOP,
ikutkan sahaja, bahan utama dihantar oleh dapur utama, bukan percuma, pihak
restoran kena bayar semuanya.
Apa nama restoran?
ANI SUP UTARA! Di mana? Putrajaya
Presint 15, ala depan Mydin Putrajaya, sekarang sudah jadi kedai pakaian
bayi. Dekat pula dengan kedai buku,
sayalah pelanggan setia mereka. Senang
tak uruskan restoran? Tanyalah pada
mereka yang ada restoran? Bagi saya tidak mudahlah. Memanglah kita ada pekerja,
kita sebagai majikan, boleh arah sahaja. Tidak boleh adik-adik oi! Kita kena turun padang, beli bahan mentah,
fikirkan tentang kebersihan restoran, masalah pekerja, masalah pelanggan. Wah! Pernah saya menangis kepenatan, terasa
kaki tidak pijak di tanah, terlalu kebas sebab berdiri terlalu lama dan tidak
punya rehat yang cukup. Nak marah
suami? Memang marahlah! Tapi nak buat
macam mana, itu sudah pilihannya.
Biarpun berat, saya gagahi juga.
Perangai saya yang amat pelik, tidak boleh duduk diam,
ada sahaja kerja yang saya ingin lakukan.
Saya akan bantu di dapur, biarpun di dapur sudah ada tiga empat orang,
saya akan basuh pinggan dua jam, sehingga habis waktu makan tengahari. Tak percaya? Tanya pekerja saya. Atau pelanggan yang pernah ke Ani Sp Utara
Putrajaya. Basuh pinggan pakai mesin,
mahu tak seronok. Sekalian boleh main
buih sabun. Sengal punya majikanlah ni.
Kalau di dapur dan di bahagian mencuci pinggan penuh,
maksudnya sudah ada yang bekerja, saya akan bantu di bahagian air, selalunya
suami saya yang menyibuk kat situ, setakat teh tarik, senang aje nak buat. Kalau di situ tak boleh juga saya bantu, jadi
pelayanlah jawabnya, ambil pesanan dan hantar makanan. Boleh ke buat? Hik hik hik. Sebenarnya, saya ni KUAT BEKERJA, tidak boleh duduk sahaja,
tidurlah jawabnya.
Kadang-kadang para pekerja yang sudah saya anggap seperti
anak sendiri, rata-rata mereka panggil saya UMI – Ibu, jadi kita jadi ibulah
kepada mereka yang muda belia dan remaja ini.
Saya pantang tandas kotor, jadi saya minta suami saya suruh para pekerjanya
cuci tandas dua jam sekali. Orang makan
kat kedai mamak pun datang guna tandas restoran saya.
Restoran saya makanannya hanya berasaskan sup, para
pekerja saya 98 peratus adalah anak Kelantan, ingat hari-hari mereka nak makan
sup? Maka saya yang rajin inilah setiap
hari masakkan sejenis lauk buat mereka, dan sebotol budu mereka balun sampai
habis setiap hari. Seronok melayan
kerenah mereka yang macam-macam.
Ada yang lari malam, ada yang berhenti kemudian datang minta bekerja semula. Ada yang sekejap kerja, sekejap berhenti,
macamlah restoran itu bapak mereka punya.
Layankan sahaja, kerana itulah perangai anak muda yang tidak pernah
tetap pendirian. Entah apa yang dicari, sekolah tidak pandai, kerja pula
malas. Kau rasa? Sesekali terpaksalah jadi pakar motivasi.
Tak pernah dibuat orang, kalau ada juga yang buat, saya
tumpang bahagia, sejak kami buka restoran, pada bulan puasa, restoran akan
beroperasi bermula jam 2.00 petang, tapi saya datang ke restoran jam 10.00
pagi, para pekerja saya tidur lagi, suami sayalah yang tukang mengejutnya,
kerana kami ada ambil tapak di bazar Ramadhan.
Jadi, pukul 3.00 sudah kena bergerak ke bazar, tiga orang pekerja di
hantar ke bazar, yang selebihnya tinggal di restoran. Apa yang tidak dibuat dek orang. Kami upah budak tahfiz dari kemboja semata-mata untuk menjadi imam
solat terawikh. Ya! Solat terawikh seusai restoran tutup. Jam 9.30 restoran
kami sudah tutup, jadi pendapatan tidaklah seberapa. Pernah upah imam muda Masjid Besi Putrajaya
juga jadi imam kami, bermakna ustaz itu
solat terawikh dua kali.
Setiap malam bahagian dapur sehinggalah ke bahagian cuci
pinggan mangkuk, akan dibasuh dengan air panas yang berisi sabun, begitu juga
dengan bilik air, basuh dengan air panas dik oi! Saya tak suka tandas yang
berbau, beria-ia saya cuci. Janji bersih.
Begitu juga meja, akan dibasuh dengan air panas dan sabun sebabnya,
restorankan menghidangkan sup, baunya boleh tahanlah, kalau hanya dilap sahaja.
Kadangkala pekerja buat, ada ketika saya yang buat. Majikan rajin!
Antara
pelanggan kami yang paling pangkat besar adalah MANTAN PEGUAM NEGARA Tan Sri
Ghani Patail! Kalau dia datang, Sup Gear
Box pasti menjadi pilihan, sampai ke dapur restoran saya dia masuk. Kalau
artis, adalah juga, seorang dua. PU
Ashraf pun pernah singgah. Kira
popularlah juga di mata warga Putrajaya waktu itu.
Kami pernah mempunyai 22 orang pekerja, ramai tu. Pelbagai cerita, pelbagai rasa, pengalaman
pahit manis semuanya dirasa, buat kami matang melakukan apa sahaja. Itu sebab
saya cerewet bab memilih restoran, kalau tak bersih saya pasti sangat, majikan
tidak pantau para pekerjanya.
Saya
selalu menasihati pekerja-pekerja saya, di mana pun kita bekerja, biarlah
jujur, ikhlas dan bertanggungjawab, kerana duit hasil titik peluh kita itu akan
berkat dan diberkati dan suatu hari nanti Allah akan balas kejujuran kita itu
dengan memberi rezeki yang lebih baik lagi.
Berasal dari Kelantan, rata-rata mereka tidak bersolat,
ada yang tidak pernah solat terawikh pun, biarpun usia sudah mencapai
20-an. Di sini, bersama dengan kami,
mereka kenal sejadah, mereka tahu
berselawat, mereka tahu solat terawikh, kalau tak solat terawikh, denda RM10.00
sehari, ditolak dari gaji mereka. Ada berani?
RM10 tu, banyak! Kalau 27 hari
kau tak datang solat? Habis duit gaji,
nak raya ni! Tegas tetapi mengajar erti
tanggungjawab mereka pada agama.
Waktu mula buka restoran, kami beroperasi pada hari
Jumaat, jadi pukul 12.30 tengahari, restoran akan ditutup, buka semula pukul
2.00 petang. Oleh kerana para pekerja adalah lelaki, faham-faham sahajalah,
kenalah bawa mereka solat Jumaat.
Naiklah mereka semua Hilux kami.
Tanggungjawab, sebagai majikan, kita bertanggungjawab pada ibadah
mereka, jangan fikirkan keuntungan semata-mata.
Allah akan balas keprihatinan kita itu dengan rezeki yang melimpah ruah
lagi.
Paling menyedihkan, ada pekerja kami yang jadi pengedar
dadah, kami tidak tahu, sehinggalah suatu hari suami naik ke tingkat atas
asrama mereka, terjumpa macam-macam, kebetulan baik dengan anggota-anggota polis di Putrajaya sebab mereka pelanggan
kami, maka dapat kerjaama yang baiklah, sewaktu mereka sedang lena beradu, kami
panggil pasukan narkotik, angkat budak-budak ni pergi balai, periksa air
kencing, kalau sangkut, terus diberhentikan.
Tidak mahu mencemarkan nama baik restoran kami. Memang ada sangkutlah
beberapa orang. Tiada maaf bagimu atau
pergi ke pusat serenti. Jahatkah kami?
Selama anak-anak muda ini bekerja dengan kami, suami
tidak pernah berkasar dengan mereka, melayan mereka seperti anak sendiri, ada
yang masih mengenang kami sehingga ke hari ini, melihat kehidupan mereka yang
semakin baik, itu sudah cukup membahagiakan kami berdua, sesekali dengar suara
mereka menelefon bertanya khabar, sesekali terlihat wajah mereka di FB saya.
Kenangan bersama mereka, tidak akan saya lupakan,
Hafizin, Amirul, Zack, Hisyam, Muhamad, Laila, Zaida, Nada, Khairul, Lan dan
ramai lagi, ada nama mereka saya dah lupa, maaflah ya, faktor usia. Biar bagaimana rentak dan gaya mereka, saya
dan suami amat berterima kasih kepada mereka, kerana menjadi tulang belakang
kejayaan kami menjalan perniagaan restoran. Kalau hendak bercerita tentang
pengalaman kami membuka restoran selama dua tahun setengah dan kenapa kami tutup,
boleh jadi buku novel. Biarlah saya katakan,
berniaga bukan rezeki kami. Kami sudah
buat yang terbaik, memberi yang terbaik, tetapi tetap tidak berpihak kepada
kami. Redha dan sabar, Allah Maha tahu
akan segalanya.
Selepas menutup
restoran dan salah satu sebabnya adalah kami hendak membuka rumah anak yatim
pula. Pengalaman hidup yang pelbagai dan
berbagai ragam, berwarna warni banyak membantu saya dan suami dalam menguruskan
rumah anak yatim kami ini. Mungkin
kerana kebaikan yang telah kami buat sebelum ini, membuatkan Allah swt
mengizinkan kami membuka, menguruskan rumah anak yatim pula. Bagaimana terjebak? Tunggu catatan saya
selepas ini.
Kawan saya tokey rangkaian restoren. Juga ada beberapa budget hotel. Jadi apa yg saya baca ni memang betul masalah restoren.
BalasPadamBenar Encik Adam, saya dan suami sudah lalui. Terima kasih sudi singgah.
Padam