Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 28 Julai 2017

TRAVELOG JOHOR - 5


























Galeri Seni, sudah bertukar tempat dari bangunan asal ke dalam kawasan Yayasan Warisan Johor.
Sebut tentang warisan dan budaya, saya suka pendekatan Negeri Johor mengekalkan budayanya, terutama tarian. Tarian zapin masih diperkenalkan di sekolah-sekolah, masih dipelajari. Satu usaha yang bagus agar anak-anak generasi hari ini tahu budaya, seni dan muzik negeri kelahiran mereka.
Erk... ada ajar tarian zapin tak?
Tentu orang Johor juga tidak tahu, di Yayasan Warisan Johor sudah ada unit TENUNAN. Boleh lihat sendiri cara kain ditenun, cara mengurai benang sehingga menjadi sehelai samping. Guna tangan sepenuhnya.
Menurut Puan Jamilah, pengurus bahagian ini, Baginda Sultan Johor yang memberi cadangan agar Negari Johor kembalikan kembali hasil seni ini yang sudah lama dilupakan.
Sehelai samping yang berukuran dua meter setengah mengambil masa dua minggu setengah untuk disiapkan.
Orang-orang Johor, bolehlah datang ke mari. Promosikan tempat sendiri kepada rakan-rakan jauh dan dekat. Mari kita jadi agen pelancong kepada negeri sendiri. Perkenalkanlah warisan budaya kita agar tidak ditelan dek zaman.
Di kawasan Yayasan Warisan Johor ada banyak unit, selain Galeri Seni, Tenunan, ada juga perpustakaan warisan sejarah Negeri Johor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan