Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 2 Ogos 2019

MENULISLAH DENGAN HATI...

Saya ada juga baca karya-karya penulis muda di Wattpad. Ya, ada yang bagus penulisannya. Ada yang main tangkap muat, asalkan boleh tulis. Banyak sangat kesalahan dan teknik penulisan. Bagi sesetengah penulis, memang tidak ambil kisah. Tetapi, percayalah, penulisan kita adalah cermin diri kita.

Wahai penulis yang bijaksana. Dalam buku kita, kita sebenarnya menjadi 'pendidik' tanpa kita sedar. Mendidik, mengajar, apa yang manusia tidak tahu. Kalau kita memberi cerita, mengajar sesuatu yang salah, maka salahlah juga apa yang ingin diketahui oleh pembaca.

Adik-adik, dunia penulisan bukan dunia mengejar populariti, tetapi dunia yang penuh tanggungjawab menjaga imej sebagai seorang penulis. Menjaga adab dan akhlak, menjaga kehormatan Bahasa Kebangsaan, adat dan budaya.

Penulis itu, bersih jiwanya.
Penulis itu bijak orangnya.
Penulis itu tenang hatinya.
Penulis itu cinta kepada Bahasa Ibunda.

Sebelum mahu dan ingin menjadi penulis, belajarlah teknik menulis yang sebenar. Bukan main hentam kromo, tidak tahu hujung pangkal cara menulis. Dalam tidak sedar, kau sedang 'membunuh' industri ini dengan menghasilkan karya yang cacat segala-galanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan