Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Khamis, 2 Januari 2020

ULASAN NOVEL -SEPATU QUEEN karya MARIA QAY.

Sepatu Queen.
Maria Qay.
Aurora Creative.
2013.
308 muka surat.
Watak utama: Fina, Ray.
Sinopsis: Mengisahkan Fina seorang gadis kampung yang bekerjaya sebagai jurujual di sebuah kedai serbaneka 5 ringgit.
Fina seorang yang amat meminati kasut. Satu hari kedai kasut berjenama yang dia minati mengadakan jualan murah kasut PC200 yang amat diminatinya dan kasut itu merupakan edisi terhad.
Biarpun diberi potongan harga, Fina tetap tidak mampu membelinya. Harga kasut itu melebihi gajinya. Dia sanggup buat kerja lebih masa pada hujung minggu demi mengumpul duit untuk membeli kasut idaman hatinya.
Dengan bantuan kawan baiknya Salman, Fina dapat bekerja sementara dengan sebuah syarikat yang mengadakan jualan gudang. Dia bertemu demgan seorang lelaki yang menguruskan syarikat tersebut. Sering lelaki itu membantunya mendapatkan pekerjaan ketika hujung minggu.
Siapakah bos sementara Fina? Kenapa beliau baik sangat dengan Fina? Dapatkah Fina membeli kasut edisi terhad itu?
Jalan cerita yang tersusun, ikut kronologi. Menggunakan POV 1. Ada imbas semula, hanya diceritakan sambil lalu oleh watak utama.
Gaya Bahasa Malaysia Tinggi, biarpun diselitkan juga Bahasa Inggeris. Ada dailog dan naratif jenaka yang mampu buat kita ketawa seorang diri.
Latar tempat digambarkan dengan baik membuatkan pembaca mampu membayangkan kejadian yang berlaku.
Pengajaran yang dapat dikutip daripada novel ini, adalah kesungguhan seseorang yang kuat bekerja demi memenuhi impiannya tanpa meminta-minta daripada orang lain. Sesiapapun akan berjaya kalau yakin, berusaha dan berdoa. Pasti berjaya.
Genre cinta.
Ulasan: Buku ini sudah lama saya beli dengan penulisnya. Baru sekarang sempat baca. Maklumlah, buku yang tak terbaca beratus buah.
Biarpun hanya kisah seorang gadis yang gilakan kasut, tapi gaya penceritaan, gaya bahasa yang santai, mencuit hati membuatkan saya membaca sambil ketawa seorang diri. Nasib baik masih boleh tahan ketawa, kalau tidak mahu orang kata saya mereng.
Novel cinta yang santai tapi mencuit hati. Geram dengan perangai lurus bendul Fina.
Tahniah buat penulis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan