Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 7 Februari 2020

ULASAN NOVEL BELANTA.

Bentala.
Sha Hanim.
Hucad Consultant.
2020.
270 muka surat.
RM35. 00 Semenanjung Malaysia.
Bentala mengisahkan tentang Naffiy, Danial, Delaila dan Ahmad mengkaji tentang sejarah Melayu. Naffiy kurang percaya apa yang diceritakan di dalam buku Salatus Salatin, baginya ia hanya kisah dongengan. Hampir sahaja dia bertengkar dengan sahabat-sahabat dan sepupunya itu.
Hidup Naffiy jadi kucar-kacir dan tidak tenteram sejak kembarnya hilang di sebuah gua sekitar enam tahun lalu. Dia berasa bersalah. Kalau tidak kerana dirinya yang memaksa kembarnya masuk ke sebuah gua sewaktu mereka berkhemah tentulah hidup kedua orang tuanya tidak dihimpit kerinduan kepada kembarnya itu.
Naffiy bertekad hendak mencari Nukman, dia berasa kembarnya itu masih hidup lantaran dia sering mendengar suara dan bayangan kembarnya. Kalaulah benar kembarnya itu masih hidup, dia akan berusaha membawa Nukman kembali ke dunianya.
Naffiy akhirnya berjaya mencari Nukman dan membuktikan firasatnya adalah benar. Apa yang berlaku kepada kembarnya amat-amat mengejutkan dirinya.
Apa yang berlaku seterusnya? Adakah Naffiy berjaya dengan misinya membawa Nukman kembali kepada kedua orang tuanya? Apa yang telah berlaku kepada Nukman sepanjang enam tahun kehilangannya?
Tema dan genre yang pelbagai dalam sebuah buku, kekeluargaan, sejarah, misteri dan sic-fiction. Gaya bahasa yang mudah difahami. Latar tempat yang menarik dan di luar akal fikiran manusia. Kepada peminat-peminat cerita seperti Lord Of The Rings pasti suka dengan buku ini.
Ulasan: Apa yang boleh saya katakan? Puan penulis pandai dan bijak menggarap sebuah buku yang menarik dibaca. Fakta sejarah, imaginasi digabungkan dengan baik sekali sehinggakan kita tidak berasa membaca sebuah buku sejarah atau khayalan semata-mata. Kepada peminat buku pasti buku ini menarik untuk kalian.
Tahniah buat puan penulis kerana berjaya menghasilkan buku yang menarik ini.

Tiada ulasan:

Catat Komen