Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Khamis, 8 November 2018

NERACA NISA' - BAB 1


Hujan yang turun lebat di luar bangunan asrama Rumah Kebajikan Permai tidak selebat hujan di hatinya yang sedang galau. Tanah yang gersang, rerumput kekuningan, dedaun kering berterbangan beberapa minggu yang lalu, kini basah, pepohon akan kembali menghijau seperti semangat anak-anak yatim jagaannya dan suami yang tidak pernah kering kontang. 
            Lidah mereka sentiasa dibasahi dengan kalimah Allah dan zikrullah yang tidak pernah terputus mengalir keluar dari bibir mongel itu. Batinnya akan gersang, umpama bendang yang tidak ada airnya, merekah, bertaburan debu kehampaan menghiasi sanubarinya. Kilat sambar-menyambar tidak ubah seperti perasaannya ketika itu akibat fitnah yang membakar hatinya yang sedang walang.
            Raungan atap dihentam cucuran air hujan berlawanan suara gemersik anak-anak yatim yang sedang menghafal al-Quran, melontarkan kalimah Allah memenuhi setiap aliran dinding dan kawasan rumah kebajikan itu. Dengan linangan air mata yang mengalir seperti hujan yang sudah lama tidak membasahi bumi tercinta, hati dan nalurinya seperti ditikam dengan belati yang tajam. Berdenyut jantungnya menahan bisa dan debaran yang mengamuk, menggoncang dan melemaskan seluruh jiwanya.  Terkapar dirinya bagaikan dia yang berada di sepuntung nyawa, bukan sebaliknya, suaminya, Harris.
            Tanpa sedar, Nisa’ mengesak seorang diri di dalam kamar, duduk berteleku di atas sejadah dengan telekung masih di tubuh. Pelbagai perkara membadai benaknya. Seram sejuk roh dan sekujur tubuh, bukan kerana sejuknya cuaca tetapi sejuk oleh rasa takut dan resah memikirkan pandangan tidak adil manusia di luar sana. 
            Sesungguhnya, apa yang berlaku benar-benar mencabar dirinya sebagai seorang wanita, isteri dan ibu kepada tiga orang anak kandung dan puluhan orang anak-anak yatim di Rumah Kebajikan Permai serta sebagai seorang usahawan.
            Betapa tidak, lelaki itu sudah berpuluh tahun melalui alam perkahwinan dengannya, dan dia sudah faham benar akan hati budi, sikap, segala usaha, masanya yang dicurahkan untuk menjaga anak-anak yatim ini. Suaminya tidak sehina dan sebusuk manusia yang sanggup membuang anak tidak sah taraf atau mereka yang mempergunakan anak-anak yatim untuk kepentingan diri sendiri.
            Tidak mungkin suaminya, Harris, melakukan perkara tersebut. Itu bukan sikap dan akhlak suaminya. Adakah orang yang membataskan pergaulannya dengan kaum hawa di luar sana sanggup melakukan perkara tersebut? Sudah terlalu tuakah dirinya untuk melayan keperluan batin seorang lelaki bergelar suami? Nisa’, enam tahun muda daripada usia suaminya, Harris. Usia suaminya baharu mencecah awal 50-an, seorang yang amat penyayang, amat pengasih. Jauh lebih baik cara penjagaan anak-anak berbanding dirinya sendiri sebagai seorang ibu.
            Tuduhan apakah ini? Dunia menyaksikan fitnah paling dahsyat yang melanda seluruh keluarganya, seluruh penghuni Rumah Kebajikan Permai kelolaan suaminya ini. Manusia jenis apakah mereka yang tergamak membuat tuduhan tanpa menyelidiki akan kesahihannya terlebih dahulu?
            Sudah hilangkah sikap kemanusiaan mereka sehingga sanggup menuduh suaminya melakukan perbuatan terkutuk itu terhadap anak didiknya sendiri! Kejam! Desis hatinya. Embun di matanya berterusan mengalir, titisannya membasahi pipi yang masih menggebu. Terasa letih tubuhnya, hilang selera makan semenjak suaminya dibawa pergi. Walaupun diserang kantuk, tetapi tersengkang luas mata memikirkan nasib suaminya yang sudah pun disumbat ke dalam lokap gara-gara tuduhan seorang pelajar perempuan yang pernah tinggal di Rumah Kebajikan Permai itu.
            Isy! Pelajar perempuan itu baru berusia 12 tahun, tetapi sudah pandai mereka cerita. Layak jadi penulis skrip, malah keluarganya tidak segan-segan mereka tuduhan terhadap orang yang berbakti kepada mereka, sedangkan anak itu dijaga bagaikan ketulan emas yang perlu dijaga agar tidak dicuri orang. Diberi perhatian dan kasih sayang sama rasa, sama rata seperti yang diberikan kepada anak sendiri. 
            Hembusan nafasnya mendengus kuat, seperti melepaskan rasa berat bebanan yang sedang ditanggungnya. Terasa seperti digantung di atas pokok balak yang tinggi melangit hanya menunggu waktu tali disentak untuk menjerut nyawanya ke alam yang seperti berantakan oleh gempa bumi yang kuat.
            Dahsyat sungguh sikap manusia hari ini, budi yang diberi, racun yang dibalasnya. Manakah rasa perikemanusiaan mereka? Bagaimana jika, oleh fitnah yang melulu itu, suaminya disabitkan kesalahan? Menurut kata pihak polis yang menahan suaminya, kononnya seorang budak tidak akan pandai mereka-reka cerita, apatah lagi menipu. Benarkah? Boleh percayakah? 
            Bagaimana jika anak itu dihasut atau dipengaruhi oleh orang yang pernah menjadi penyumbang di Rumah Kebajikan Permai itu? Jika benar, kenapa harus ada dendam? Sedangkan, rumah kebajikan itu tidak mengambil apa-apa pun hak penyumbang tersebut. Malah, tanah yang dijanjikan untuk diwakafkan kepada rumah kebajikan juga diambil kembali. Sedangkan, janji itu diucapkan di dalam masjid yang menjadi saksi perjanjian mulut antara penyumbang dan suaminya. Adakah itu angkara mereka?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan