Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Selasa, 12 Februari 2019

SAYA PENULIS UPAHAN/ GHOSTWRITER










Pengalaman menulis dan menterjemah sebuah skrip filem Indonesia telah memberi kuruang untuk belajar bagaimana menulis skrip. Masa yang diberi terlalu pendek.  Berjumlah 89 muka surat aku diminta siapkan dalam masa dua hari, begitu memeranjatkan.  Kukira kemungkinan seminggu dua.  Rupanya menulis skrip ini ada deadlinenya.  Bukanlah kerana aku fasih berbahasa Indonesia maka kuterima tawaran yang diberi.  Tetapi ingin mencuba sesuatu yang baharu dalam dunia penulisanku.  Tidak salah mencuba.

Dengan upah yang agak lumayan, kuterima tawaran yang diberi daripada seorang penulis drama dan filem Indonesia.  Aku diminta berurusan sendiri dengan penerbit filem tersebut.  Rupanya filem itu adalah usahasama antara penerbit Indonesia dan Malaysia.  Kisah mistik seram.  Tiga kali skrip dirombak, diberi tempoh masa hanya sehari sewaktu rombakan dibuat.  Tukar adegan dan watak.  Rasa hendak pecah kepala, apatah lagi mencari makna perkataan yang aku kurang arif.  Akhirnya aku mampu siapkan seperti yang dikehendaki oleh pihak penerbit filem tersebut.  Entah bila akan ditayangkan.  Tajuknya mungkin juga bertukar, aku sendiri tidak pasti.  Bayaran pun sudah dilunaskan oleh pihak penerbit dari Indonesia. 

Aku sering mendengar perkataan ‘Ghostwriter’ sehingga aku teringin sangat mengetahui apakah tugas sebenar sebagai seorang penulis upahan ini.  Akhirnya aku bersetuju mengikuti kelas online sebagai Penulis Upahan bersama Puan Nordiana Bachok.  Fahamlah aku akan tugas sebagai seorang penulis upahan. Menulis buku atau artikel untuk syarikat atau orang lain dan nama penulis tiada.  Hanya ada nama orang yang memberi upah. Bagiku suatu pekerjaan yang bagus, biarpun hati masih berbolak balik.

Kepada yang ingin mendapatkan khidmatku sebagai penulis upahan,  Tulis kisah hidup sendiri, novel sendiri atau apa sahaja yang sesuai.  Boleh hubungiku  di FB  Asmah Hashim/Asmah Hashim Hashim  atau tinggalkan pesanan di bahagian komen di sini. 


11 ulasan:

  1. Assalamualaikum,

    Kami ingin mencari penulis upahan untuk artikel yang berkaitan tentang KABINET DAPUR untuk muatkan di blog kami.

    Sekiranya anda berminat, mohon anda hubungi kami melalui whatsapp : 018 25 007 33 atau email ke : empayarimanniaga@gmail.com
    Terima kasih

    BalasPadam
  2. Kami mencari penulis upahan Artikel untuk siaran media dan laman web kami.

    Perniagaan FnB

    Sekiranya berminat sila email ke amimy06@gmail.com

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Fb puan yang mana satu ye? Boleh share link.

    BalasPadam
  5. Boleh saya tahu range harga utk satu manuskrip (novel) ?

    BalasPadam