Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Isnin, 11 Februari 2019

ANAK KURANG AJAR, SALAH SIAPA?





Pagi tadi kami didatangi seorang lelaki yang kelihatan agak tergesa-gesa. Gelisah dan wajahnya kelihatan berserabut.

Kami sambut dengan baik dan bertanya apa masalahnya. Ingatkan ingin menjemput makan kenduri, rupanya ada masalah peribadi. Berkaitan dengan anak gadisnya.

Menurut lelaki berumur dalam lingkungan lewat atau awal 50-an, dia dan isterinya sudah lama bercerai. Anak perempuannya tinggal dengan bekas isteri. Sekarang ini, anak itu sudah berumur 20 tahun dan baru saja dibuang dari kolej kerana ada hubungan bebas dengan teman lelaki.
Balik ke rumah emaknya, dia mula mengamuk, memaki emaknya babi dan ugut ingin membunuh emaknya. Lelaki itu sudah tidak tahu nak buat apa untuk nak didik anaknya jadi baik. Mereka terpaksa kurung dia sebab takut dia lari dengan teman lelakinya.

Lelaki itu datang bertemu kami untuk minta kami cuba didik anak dia. Aduhai, umur anak sudah 20 tahun, sudah jadi buluh. Apa lagi yang mampu dilakukan?

Didiklah anak ketika masih rebung, bukan tunggu sehingga sudah besar panjang. Usah dibiar tingkah laku mereka yang nampak liar dan nakal. Kalau dibiarkan, padahnya kita juga yang tanggung.
Kami tak dapat membantu atau menerima si anak tadi, kerana sudah terlewat untuk dibentuk. Ibu dan ayah kenalah banyak berdoa dan meminta petunjuk agar anak itu berubah tingkahlakunya.
Rebung kalau lembut mudah dibentuk. Kalau buluh, kita cuba patahkan akan libas muka kita semula.
Fikir-fikirkanlah akan kisah di atas. Usah tunggu anak sudah remaja baru nak ajar tentang adab dan akhlak. Tetapi mulakan lah sejak kecil lagi seawal anak itu sudah faham arahan. Ibu ayah jangan lupa berdoa dan sedekahkan surah Fatihah untuk anak-anak setiap malam. Semoga perjalanan hidup mereka mendapat petunjuk daripada Allah swt. Wallahu' alam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan