Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Sabtu, 16 Mac 2019

SUSAH ATAU SENANG? BUKAN PILIHAN- ASMAH HASHIM

Tiada siapa di dunia ingin dilahirkan hidup susah. Kita bukan boleh memilih, ada kala kita terpilih untuk bagaimanakah kehidupan yang bakal kita tempohi.
Begitu jugalah siapakah orang tua kita. Orang tua kita juga tidak semua bertuah dikurniakan orang tua yang mewah, sederhana atau susah hidup mereka.
Sewaktu kecil tidak pernah kita tahu akan kesusahan kedua orang tua kita. Apa yang kita tahu adalah meminta, memenuhi keinginan diri sendiri. Tidak peduli bagaimana mereka mendapatkannya.
Kita dijaga seperti raja, dipenuhi segala keperluan atas nama kasih ayah ibu kepada kita. Tidak pernah mereka berkeluh kesah berapa susahnya mereka menjaga kita.
Mereka juga tidak meminta balasan. Cuma, berharap satu hari nanti kita mampu menjaga mereka ketika mereka tidak lagi berdaya untuk bergerak kuat seperti ketika usia muda mereka.
Tidak akan pernah mampu kita membalas segala jasa mereka biarpun kita taburkan segala kekayaan di dunia ini.
Tapi, oleh kerana kita susah kononnya miskin tergamak kita mengeluarkan perkataan,
"Aku bukan tak nak jaga emak, tapi sebiji beras pun tidak ada kat rumah aku. Aku miskin tahu tak. Kalau aku kaya, aku boleh bela emak."
Adakah orang tua kita akan berkata seperti itu kepada kita yang telah terpilih menjadi anak mereka? Mereka senangkah ketika ditakdirkan memiliki kita? Kayakah orang tua kita?
Tidak kira susah senang, kaya atau miskin, kita juga tidak boleh memilih untuk tidak menjaga mereka. Beruntunglah jika mereka ada anak lain yang sudi menjaga mereka. Bagaimana jika hanya kita satu-satunya anak mereka?
Allah swt takkan sia2kan mereka yang berkhidmat kepada kedua orang tua kita.
Jadilah anak yang mampu membuat kedua orang tua kita tersenyuman sehingga ke syurga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan