Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Sabtu, 16 Mac 2019

ULASAN NOVEL PULANG - ASMAH HASHIM

PULANG.
Lily Haslina Nasir.
Karya Seni.
512 muka surat.
****/5 bintang.
Kisah benar sebuah keluarga yang terpisah kerana tuntutan dunia. Kisah Othman dan Che Tom yang mengusik hati. Sebuah karya yang diadaptasi dari filem ke sebuah novel.
Ditulis oleh seorang penulis yang berpengalaman dan sudah terbukti hasil penulisannya tidak pernah menghampakan.
Othman seorang suami yang baik, bertanggungjawab dan setia sanggup merantau meninggalkan keluarga demi mencari rezeki buat keluarganya. Othman sanggup meredah lautan dalam untuk mencari kekayaan dunia. Pelbagai dugaan dan cabaran yang terpaksa di hadapinya sepanjang bekerja sebagai kelasi kapal. Hampir nyawanya terkorban di laut. Malah dia kehilangan wang yang dikumpul di laut.
Che Tom sanggup dan rela berkorban asalkan tujuan dan niat suaminya terkabul biarpun hatinya terluka parah menanggung rindu yang tidak pernah kunjung padam. Malah sanggup ke Hong Kong untuk mencari suami tercinta. Nyaris dia dijadikan pelacur.
Kisah cinta suami isteri yang setia sehingga ke akhir hayat. Cuma, tidak diceritakan adakah Che Tom berkahwin atau tidak dengan Cikgu Hassan.
Pengajaran yang boleh diambil dari kisah ini adalah kekayaan yang dicari tidak semestinya menjadi milik sendiri kerana hidup kita ada yang mengatur. Biar bagaimana hebat sekalipun usaha kita, jika sudah ditakdirkan bukan rezeki takkan mungkin menjadi hak kita.
Namun, tidaklah boleh hanya hidup berpeluk tubuh tanpa berusaha dalam mencari kesenangan hidup. Sikap degil Othman akhirnya memisahkan dia daripada keluarganya.
Tidak salah mencari rezeki jauh di negara asing. Tetapi pulanglah demi keluarga tercinta.
Gaya bahasa yang menarik biarpun tidak seindah novel penulis ini yang pernah saya baca sebelum ini. Namun, tetap tidak menghampakan. Tetap buat hati sebak membaca kisah cinta yang menyayat hati. Perlukisan watak, latar tempat umpama melihat filem itu sendiri. Boleh bayangkan wajah pelakon dan lantonan dailog mereka.
Bagaimanakah kisah seterusnya? Mampukah Othman kembali kepada keluarganya? Terleraikah rindu Che Tom dan Omar? Berjayakah pencarian Ahmad untuk memenuhi hajat nenek kesayangannya? Jawapan hanya ada dalam novel ini.
Karya yang berjaya di panggung. Syabas buat semua team yang terlibat sehingga berjaya mengadaptasi karya ini dalam bentuk novel. Tahniah buat penulis novel ini

Tiada ulasan:

Catat Komen