Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Khamis, 11 Julai 2019

DIDIKLAH ANAK GADISMU- Asmah Hashim

Seorang anak gadis sewajarnya diberi pelbagai pendidikan dunia dan akhirat agar setelah meningkat dewasa dan menjadi seorang wanita, dia akan menjadi wanita yang matang dan berilmu.
Wanita, bakal menjadi seorang ibu, pendidik, penjaga dan guru pertama kepada anak-anaknya. Wanita yang tidak berilmu akan meninggalkan banyak kelemahan, kebodohan kepada keluarganya, kecuali dia mempunyai kesedaran untuk mengubah nasib keluarganya dan berusaha mengubah hidup anak-anaknya menjadi lebih baik.
Wanita juga perlu ada kemahiran diri seperti pandai memasak, menjahit dan ilmu bantu yang lain. Kalau berlaku sesuatu dalam rumah tangga, dia tahu mencari rezeki tanpa perlu mengharapkan bantuan orang lain.
Wanita juga perlu tahu hak sebagai seorang isteri, agar tidak mudah tertipu oleh suami yang berhidung belang.
Wanita, usah jadi lemah kerana kebodohan sendiri. Kita harus kuat, bersemangat dan berani mengubah nasib diri.
Wanita, bukan jembalang yang hanya menjadi perosak hidup orang lain.
Wanita, amat dimuliakan oleh Allah swt. Usah dibiarkan kita dipandang sebagai simbol seks semata-mata. Sedangkan kita jauh lebih mulia daripada itu.
Kitalah yang melahirkan manusia ke muka bumi ini bermula daripada ibu kita HAWA. Kitalah penggerak nadi kehidupan buat dunia ini. Tanpa kita, manusia takkan wujud. Oleh itu hargailah hidup kita dilahirkan sebagai wanita.
Wanita, bukan manusia lemah yang boleh diperkotak-katikkan. Kita manusia hebat.
Isikan diri dengan pelbagai ilmu yang bermanfaat untuk anak cucu kita. Sesungguhnya seorang wanita itu amat berharga. Banyakkan membaca.
Bangunlah wanita! bangkitlah, usah menyerah kalah atas nama kelembutan. Kau lembut tapi bukan lemah! Kau lembut, namun kau gagah!

Tiada ulasan:

Catat Komen