Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Khamis, 14 November 2019

ULASAN NOVEL: NOKTAH CINTA - ASMAH HASHIM

Noktah Cinta.
Fatin Nabila.
Alaf 21
2018
488 muka surat.
****/5 bintang.

Watak: Najma Ameena - watak utama
Saif - Sahabat Najma.
Dizwar- kekasih pertama Najma.
Naufal- Majikan Najma/ Tunang.
Serta watak-watak sampingan.

Sinopsis:

Najma bertembung dengan Dizwar dalam keadaan yang kurang baik. Kerana memandu terlalu perlahan, dan sekaki payung di atas bumbung kereta. Dizwar menahan kereta Najma, akhirnya mereka berkawan dan saling menyukai.

Dizwar menyampaikan hajat untuk mengambil Najma sebagai isteri. Najma menerima kehadiran lelaki itu. Namun, setelah menemui ibu Dizwar, impian mereka tidak tercapai. Putus di tengah jalan. Mama Dizwar tidak merestui hubungan anaknya dengan Najma. Ada rahsia yang diketahui tentang Najma. Karina bekas tunang Dizwar hadir menambah keruhkan lagi hubungan Najma dan Dizwar.

Naufal, majikan Najma dalam diam menyimpan perasaan kepada gadis itu. Naufal terus bertemu keluarga Najma dan berterus-terang ingin mengambil gadis itu sebagai isteri. Hubungan mereka direstui keluarga, tetapi ujian datang lagi buat Najma, tiba-tiba Naufal berubah hati. Tali pertunangan mereka putus pada saat majlis perkahwinan tinggal beberapa hari saja lagi. Kenapa?

Najma mempunyai seorang sahabat sejak kecil. Saif, dikenali sejak lahir, kebetulan mereka juga berjiran. Mereka saling menyayangi antara satu sama lain, tetapi hanya sebagai sahabat. Saif sangat melindungi Najma. Tidak pernah dibiarkan Najma berada dalam keadaan sukar dalam hidupnya.

Saif adalah penyelamat dan penjaga yang setia. Kedua-dua lelaki yang pernah hadir dalam hidup Najma sangat cemburukan hubungan Saif dan Najma. Biarpun dilarang bertemu Saif, Najma sering ingkar kerana dia tidak boleh berpisah dengan sahabatnya itu.

Dalam diam, Saif sebenarnya menyimpan perasaan cinta terhadap Najma, tetapi tidak berani meluahkannya. Biarpun dia kecewa kerana Najma memilih lelaki-lelaki lain dalam hidupnya, namun dia merestui pilihan sahabatnya itu.

Setelah Najma gagal dengan dua lelaki sebelum ini, Saif mengambil keputusan untuk berterus-terang akan cintanya kepada sahabatnya itu. Najma benar-benar tidak menyangka, biarpun sudah berkali-kali Saif menyampaikannya dalam bentuk gurauan, diterima sebagai hanya satu gurauan oleh Najma.

Setelah Saif, hadir pula Yusuf dalam hidup Najma.

Kenapa Mama Dizwar tidak merestui hubungan anaknya dengan Najma? Apa rahsia yang diketahui oleh Mama Dizwar tentang Najma?

Kenapa Naufal berubah hati setelah dapat menawan hati Najma?

Bolehkah Najma menerima Saif sebagai pasangan hidupnya?

Siapa pula Yusuf dalam hidup Najma?

Ingin tahu apa yang berlaku dalam hidup Najma? Boleh dapatkan buku ini di pasaran.

Pengajaran: Rasa cinta seharusnya diluahkan, biar apapun jawapan yang diterima.
Manusia hanya merancang, Allah jua perancang terbaik.
Jodoh, ajal maut itu ketentuan Ilahi.

Gaya bahasa santai, garapan yang bersahaja.

Plot mengikut urutan dan tersusun. Mudah memahami jalan cerita yang ingin disampaikan.

Kepada peminat novel cinta, bolehlah dapatkan karya ini. Ada sedih, suka dan lawak yang buat kita berasa pelbagai perasaan ketika membacanya.

Tahniah buat penulis, Cik Fatin Nabila yang berbakat besar dalam penulisan novel dan skrip.

Tiada ulasan:

Catat Komen