Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Selasa, 10 Disember 2019

ULASAN NOVEL CINTA CAPE TOWN - ASMAH HASHIM.

Cinta Cape Town.
Nora Isma Fuad.
Buku Prima.
2013
613 muka surat.
Watak: Saiful Anuar, Nur Katrina, Nur Natra, Muhamad Adduha Adha.


Sinopsis: kisah perjalanan hidup empat watak utama sehingga bertemu erti bahagia yang sebenar.
Saiful seorang suami yang sibuk dan dingin. Sikapnya yang ambil mudah urusan rumah tangga dan perasaan seorang isteri membuatkan Katrina berasa hati. Terasa seperti dirinya tidak disayangi lagi.
Katrina pula berasa cinta suaminya sangat hambar. Kadang-kadang dia kecewa dengan sikap sambil lewa suaminya yang juga adak kedekut orangnya.
Rumah tangga mereka diuji, Saiful telah ditangkap berkalwat dengan seorang gadis yang bekerja di sebuah restoran.
Kejadian itu benar-benar mengecewakan Katrina sehingga membuatkan dia mengenang Nik Hisyam.
Nik Hisyam pula mula membeli lukisan yang dilukis oleh Katrina.
Muhamad Adduha atau Duha mencari isterinya yang hilang secara tiba-tiba. Jiwanya kacau, hatinya tidak tenteram namun dia berusaha menerima takdir yang berlaku.
Natrah berusia 30 tahun, berasa kecewa kerana masih bersendirian. Kadang-kadang terasa rendah diri kerana tidak ada lelakikah yang sudi mengambilnya sebagai isteri? Satu hari dia dipinang seorang duda bernama Sulaiman. Mereka akhirnya bernikah gantung. Adakah Natrah bertemu bahagia?
Duha pula, tiba-tiba terpikat dengan Natrah sewaktu mereka bertemu buar pertama kali. Dia kecewa sebaik saja mendapat tahu Natrah sudah berumah tangga.
Apa yang berlaku seterusnya? Dapatkan buku ini jika ingin tahu kesudahannya.
Plot: Bukan kronologi, ada imbas semula. Penceritaan lancar. Pasti pembaca tidak sabar ingin menghabiskannya dan ketahui kesudahan jalan cerita ini.
Tema: Kekeluargaan dan cinta.
Menggunakan POV 1 dan POV 3.
Gaya bahasa santai.
Pengajaran: Jodoh itu di tangan Allah. Usah mengeluh jika belum bertemu jodoh. Sentiasa hargai pasangan masing - masing.
Ulasan: Apabila seorang guru yang menulis. Latar tempat yang penuh, ditulis lengkap. Menceritakan keadaan di satu-satu tempat seperti berada di tempat kerja Saiful. Tempat-tempat lawatan seperti di Afrika dan sekitar Kuala Lumpur terasa kita turut berada di sana.
Penulis berjaya menarik hati saya ingin membacanya sehingga ke garisan penamat. Saya ingin tahu apa yang berlaku kepada semua watak.
Tahniah buat puan penulis. Semoga beliau menulis kembali. Sudah lama tiada buku baharu daripada beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan