Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Ahad, 20 Ogos 2017

ULASAN CINTA HARI-HARI RUSUHAN

3) CINTA HARI-HARI RUSUHAN
Faisal Tehrani
Dubook Prees
279 Muka surat
****bintang

Karya penulis hebat ini, tidak boleh dipertikaikan, selain gaya bahasa yang menarik dan selesa dibaca. Biarpun diselitkan persoalan cinta namun, karya beliau tidak boleh tidak pasti akan dimasukkan unsur politik.
Kisah bermula seawal usia remaja, sekumpulan pelajar universiti pada tahun 70-an yang menempah semangat untuk memperjuangkan nasib orang-orang kampung yang miskin dan dipinggirkan nasibnya.
Memang tidak dinafikan pada tahun.70-an jiwa anak-anak muda ini untuk berjuang menegakkan keadilan adalah jujur dan ikhlas.
Basri bersama rakan-rakannya termasuk Tengku Valizah sama-sama belajar di universiti yang sama, bergerak dalam satu gerakan anak-anak muda yang berjiwa rakyat tidak henti-henti melakukan demontrasi, dalam sibuk mencipta rusuhan rupanya hati mereka turut merusuh untuk saling cinta mencintai.
Pada awalnya percintaan mereka direstui oleh kedua orang tua Tengku Valizah, namun kepulangan sepupu Tengku Valizah telah mengubah segalanya. Harta dan pangkat serta kedudukan menjadi jamahan bonda Tengku Valizah. Raja Hisyamudin dalam diam ingin memiliki adik sepupunya itu, tapi dia tahu Tengku Valizah tidak menyukainya.
Basri pula masih meneruskan agendanya dalam memperjuangkan nasib rakyat yang miskin dan tidak terbela sehingga nyaris di tangkap. Dia dapat melarikan diri keluar negara. Percintaannya dengan Tengku Valizah juga terputus apabila Tengku Valizah terpaksa berkahwin dengan Raja Hisyamudin atas sebab-sebab yang tidak boleh dielakkan.
Penyesalan yang tidak kunjung padam atas perbuatan sendiri menjadi nanah di hati Raja Hisyamudin juga bonda Tengku Valizah.
Kehilangan Basri membuatkan Tengku Valizah menjadi orang kurang siuman.
Basri yang berhijrah langsung tidak terfikir untuk kembali ke tanah air sehinggalah bertemu Basariah, gadis Melayu yang ditemui dan hampir membuka pintu hatinya untuk jatuh cinta lagi.
Basariah dalam diam mencintai Basri, lelaki yang setua Bondanya, kerana sebuah dairi, cinta itu hanya disimpan di dalam hati yang paling dalam.
Mampukah cinta Basri dan Tengku Valizah bersatu? Mampukah Tengku Valizah pulih kembali dan melupakan kisah semalam?
Nak tahu? Dapatkan karya ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan