Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Khamis, 4 Oktober 2012

WARKAH BUAT MAMA



Datin Zaiton mengesat airmatanya yang mengalir. Matanya tertumpu pada mayat anak bongsunya. Dadanya sebak. Surat berwarna biru itu ditetap digenggamnya. Datin Zaiton bangun dan masuk ke dalam bilik. Dia mengunci pintu. Dia membuka sepucuk surat dari arwah Zaimah. Datin Zaiton membaca kandungannya.

Mama… Ketika kau menerima warkah ini, aku sudah berada jauh darimu, malah berada jauh dari dunia ini. Tetapi semakin mendekatkan diriku kepada Ilahi. Maafkan anakmu ini mama kerana meninggalkan dirimu di waktu kau masih memerlukan aku di sisimu.

Kau menangis mama..? Apakah air matamu itu benar-benar menginsafi kematianku? Atau sekadar satu lakonan untuk menutup segala kesalahan di atas kegagalanmu mendidik aku dan anak-anakmu yang lain.

Mama... tentu mama masih mengingati peristiwa ketika kau meninggalkan ayah kandungku hanya kerana hatimu terpaut pada seorang lelaki yang bergelar jutawan. Kilaun hartanya menambat hatimu. Walaupun kau janda anak tiga, namun kerana cinta, katamu lelaki itu mahu juga mengahwini dirimu. Aku tidak menafikan kecantikan dirimu mama..memang kau cantik malah kecantikanmu itulah yang menjadi daya penarik lelaki itu.

Biarpun ayah merayu agar kau menimbangkan keputusanmu namun hatimu tertutup sama sekali. Kau membawa kami pegi jauh daripada ayah. Ayah akur kerana dia merasakan dia tidak mampu memberi kesenangan pada aku dan kakak-kakakku. Aku ketika itu terlalu kecil untuk mengerti. Malah aku hanya mampu menangis apabila terkenangkan ayah yang sudah tidak lagi mencium dan memelukku.

Selepas idah kau berkahwin dengan lelaki itu. Bujang trang tang tang katamu. Kau bertuah kata nenek memujimu. Selepas kau menjadi isteri jutawan itu cara hidupmu terus berubah. Masa dan waktumu teriisi dengan perjumpaan di kalangan golongan elit. Kau membiarkan kami adik-beradik dibesarkan dan diasuh oleh pengasuh yang kau upah. Kami dibiar membesar sendiri tanpa belaian kasih dan sayang. Waktu kami hanya diisi dengan belajar dan belajar.

Mama..! Kadangkala aku merasakan seperti anak yatim piatu, tiada ayah dan ibu. Ayah pula telah membawa diri menjadi kelasi kapal. Hanya poskad menjadi pengganti dirinya. Mama, tahukah kau bahawa airmata ini sudah tidak mungkin mengalir lagi. Mungkin sudah kering kontang akibat hujan setiap hari mengenangkan nasib diriku. Biarpun hidupku dilimpahi dengan kemewahan namun hatiku kosong mama.

Hari demi hari kau jarang berada di rumah. Kakak-kakakku pula sibuk dengan aktiviti mereka. Selalu aku ditinggalkan keseorangan di rumah. Aku lebih bahagia ketika di sekolah di samping kawan-kawanku. Namun aku tidak mudah terjebak ke kancah maksiat kerana akal kurniaan Tuhan kugunakan sebaik munbgkin. Aku bersyukur mama... kerana Allah sentiasa memelihara anakmu ini agar hatiku tidak serapuh rakan-rakan sebayaku.

Buat apa aku menghukum diriku sendiri di atas kegagalan orang tuaku memberi tunjuk ajar. Aku juga tidak tahu bersembahyang apatah lagi untuk membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Aku tidak salahkan dirimu mama malah jauh sekali menyalahkan takdir yang membuatkan aku dilahirkan dari rahimmu.

Mama... kau tahu mama siapa yang banyak mengajarku agar menyayangi diriku sendiri. Dia cuma insan biasa mama, namun tunjuk ajarnya telah membuatkan hatiku tenang dan tenteram. Dengan kalimah-kalimah Allah yang diajarnya aku mengamalkannya setiap ketika dan waktu. Kau pernah menegurku apabila mulutku berkumat-kamit. Kau tahu tak mama ketika itu aku sedang memuji kebesaran Yang Esa. Dan jauh dari sudut hatiku aku sentiasa mendoakan kesejahteraanmu dan ayah begitu juga kakak-kakakku.

Malah dia mengajar aku bersembahyang. Dia ku anggap seperti ibuku mama. Biarpun buka dia yang mengandung dan melahirkan diriku namun tunjuk ajar serta kasih sayangnya telah mendekatkan diriku padanya. Dialah pengasuhku sendiri.

Mungkin kerana tidak mempunyai anak maka dia menyalurkan rasa kasihnya padaku. Mungkin juga dia simpati dengan nasib diriku. Setiap malam ketika kau sedang berlibuar di kelab-kelab malam bersama ayah tiriku, aku pula menjadi penghuni biliknya untuk mendengar setiap bacaan ayat-ayat suci Al-Quran. Mama…tahukah kau ketika itu hatiku begitu sayu mendengarnya. Perlahan-lahan aku belajar memahami maksud isi ayat-ayat tersebut.

Mama..kau menyesal? Kenapa kau harus menyesal. Aku tidak pernah sesal dilahirkan olehmu. Malah aku bersyukur. Tanpamu dan ayah sudah pasti aku tidak akan dapat melihat dunia yang fana ini. Kau tahu mama, tanpa pengasuhku itu tentu aku juga akan menjadi seperti remaja-remaja lain. Mereka menghukum diri mereka untuk menginsafkan ibu dan ayah mereka. Tetapi aku tidak begitu. Aku tidak sampai hati menghukum dirimu. Kerana darah kau yang mengalir ketika melahirkan diriku belum mampu ku bayar biarpun aku mengumpulkan semua harta di dunia ini.

Mama... hampir setiap bulan kau bercuti di luarnegara dan membeli-belah di sana. Malah kau tidak melupakan anak-anakmu ini. Terima kasih mama. Sekurang-kurangnya diriku dan kakak-kakakku ada juga dihatimu. Aku tidak mempersoalkan kunjunganmu ke luar Negara tetapi aku sesal kerana wang dan harta yang banyak sama sekali tidak membawa dirimu ke bumi bertuah Mekah. Sedangkan hatiku begitu melonjak-lonjak ingin menjejakkan kaki di bumi Allah itu. Terdapat seribu satu keunikan dan keistimewaannya mama. Hanya mereka yang pernah ke sana akan mengetahui apa yang sedang aku rasakan ketika ini. Aku menyuarakan keinginanku di waktu kau bertanyakan padaku ke mana hendak bercuti. Aku dengan riang telah menyuarakan keinginanku itu. Wajahku ceria dan riang sekali ketika itu mama. Aku mengharapkan agar kau bersetuju. Tetapi aku kecewa mama. Kau menentang kemahuanku. Hanya kerana kau tidak mahu ke sana dan kau mengatakan hanya orang-orang tua sahaja yang ke Mekah menunaikan umrah atau haji. Kau menganggap dirimu masih muda sedangkan anak sulungmu sudah berumur dua puluh lima tahun. Malah umurku juga sudah Sembilan belas tahun. Sewaktu kau meninggalkan ayah umurku dan kakak-kakakku masih mentah. Sudah terlalu lama masa berlalu mama.

Mama tahu tak kau bahawa malaikat maut melawat diriku, dirimu dna setiap hamba Allah ini sebanyak tujuh kali sehari. Bila-nila masa sahaja roh yang dipinjamkan oleh Yang Esa pada tubuhmu itu akan diambil kembali. Tidakkah kau takut dengan panggilan maut itu mama. Pengasuhku sering menceritakan kisah-kisah teladan dari Al-Quran ketika di zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabat Baginda. Aku begitu kagum dengan keimanan mereka mama. Aku bangga kerana dilahirkan di dalam agama yang suci ini mama. Kuharap aku juga mendapat ketinggian keimanan seperti para sahabat.

Kau tahu mama betapa Rasulullah begitu menyayangi umat-umatnya. Malah kita semua adalah umat yang paling bertuah dan paling disayangi. Kau tahu mama ketika hampir wafat Rasulullah saw hanya menyebut ... Umatku... Umatku... Umatku... Begitu sayangnya Baginda pada umat-umatnya ini. Tidakkah hatimu tersentuh mama. Hatiku tersentuh mama. Malah airmata ini sering mengalir apabila terkenangkan Baginda. Kenapakah kita tidak boleh menyayangi Baginda seperti mana Baginda menyayangi kita .

Aku juga tidak melupakan peristiwa sewaktu aku dimarahi kerana memakai tudung menghadiri majlis hari lahirmu. Aku dituduh ketinggalkan zaman dan ingin memalukan dirimu. Malah kau menyediakan pakaian yang menampakkan susuk tubuhku yang sedang membesar menjadi gadis remaja. Aku melawan kerana kau menyuruh aku melakukan maksiat. Maafkan aku mama. Aku tidak bersalah kerana dalam agama dibenarkan aku bertindak begitu. Namun hatimu masih jahil dan memerlukan hidayah daripada Allah swt.

Setiap hari aku berdoa agar pintu hati mu terbuka untuk mendekatkan diri kepada Ilahi dan kembali ke pangkal jalan.Aku merasa malu apabila rambutmu yang sedang memutih diwarnakan. Wajahmu yang telah berkedut kali jalani pembedahan plastic agar kelihatan cantik. Kau lalai dengan pujian dari rakan-rakan ayah tiri dan rakan-rakan sebaya denganmu. Kau menganggap dirimu hebat.

Selepas SPM aku memohon masuk ke sebuah IPTA. Aku berjaya kerana kelulusanku yang baik. Tidak seperti kakak-kakakku. Mereka gagal dalam SPM dan hanya menjadi pengunjung kelab-kelab malam. Kata mereka padaku, buat apa bertungkus lumus belajar sedangkan kekayaan dan kesenangan milik mereka. Aku tidak terkata apa-apa kerana mereka menganggapku manusia bodoh yang tidak ada cita rasa.

Dengan mata kepala aku melihat setiap langkah mereka yang sumbang dan perbuatan mereka yang curang. Kau membiarkan sahaja kerana bagimu itulah kemajuan dan kemodenan. Hidup dalam agama tidak membawa kemajuan, hidup terkongkong dengan segala larangan. Kau tidak cuba memahami atau cuba melakukannya mama . Itu sebab kau merasakan kesukarannya. Itu bukan kemajuan mama tetapi kehidupan yang merosakkan bangsa dan agama. Sampai bila naluri kita dibiarkan dikonkong dengan anasir-anasir yang kurang sihat itu mama. Bukan ingin menunjuk pandai mama, sekadar mengingatkan. melakukannya mama . Itu sebab kau merasakan kesukarannya. Itu bukan kemajuan mama tetapi kehidupan yang merosakkan bangsa dan agama. Sampai bila naluri kita dibiarkan dikonkong dengan anasir-anasir yang kurang sihat itu mama. Bukan ingin menunjuk pandai mama, sekadar mengingatkan.kerana kau adalah ibu yang telah melahirkanku.

Mama… ada satu rahsia yang masih kusimpan sehingga ke hari ini. Maafkan aku sekali lagi mama. Luahan rasa anakmu ini biarpun sudah terlewat namun ku harap kau dapat menerimanya. Bagaimana mungkin aku melupakan peristiwa itu mama. Malam itu aku tinggal sendirian di rumah. Anak-anakmu yang lain entah di mana. Pengasuhku terpaksa pulang ke kampong kerana abangnya meninggal. Kau dan suamimu pulang dari kelab malam. Ketika itu aku di dapur kerana hendak meneguk segelas air. Tekakku terasa begitu haus.

Kau menyapaku kenapa belum tidur biarpun hari sudah lewat malam. Aku tidak menjawab sebaliknya hanya merenung ke arahmu dan suamimu yang terhuyung-hayang menaiki anak tangga. Dalam hati aku beristighfar berkali-kali sambil berdoa agar kau dan suami itu kembali ke pangkal jalan. Selepas meneguk segelas air aku terus masuk ke dalam bilikku dan menguncinya. Aku terus merebahkan diriku di atas katil. Tiba-tiba aku rasakan ada sesuatu menghempap diriku dari belakang. Aku menoleh dan alangkah terperanjatnya diriku abila suamimu berada di belakangku sambil melemparkan senyuman ytang mengitu menjijikkan.

Aku cuba melawan namun dia masih kuat dan bertenaga. Aku memanggil-manggilmu mama..mama..mamam..!! namun tiada siapa mendengar jeritanku itu. Rumah banglo yang tersergam indah di atas bukit yang begitu sunyi sehinggakan tiada kereta yang lalu-lalang atau manusia yang tinggal berhampiran. Kau juga tidak datang atau sudi mendengarnya mama. Malam itu telah menjahanamkan diriku. Aku benci padanya mama…benci sekali. Kalau boleh aku tidak mahu lagi bertembung dengan suami yang kau agung-agungkan itu. Setiap kali bertembung dengannya aku merasakanseperti diriku dijilat oleh anjing gila yang menjijikkan. Maafkan mama kerana menganggap suamimu begitu. Namun itulah yang aku rasakan..

Bukan sekali mama, malah dia mencuba lagi. Sehingga aku terpaksa lari tidur dengan pengasuhku. Sejak peristiwa itu aku aku selalu mengurungkan diri. Aku juga tidak mendaftar di university. Aku tidak menceritakan masalahku kepada sesiapa mama. Malah pada pengasuhku sendiri. Aku malu mama. Malah suamimu berkata dengan bangga bahawa kakak-kakakku juga sering menjadi teman tidurnya. Mama…kenapa ini semua harus terjadi? Aku menangis semahu-mahunya mama. Rupanya kakak-kakakku sudah menjadi tidak ubah seperti..! tidak manis untukku sebutkannya mama. Kau tahu-tahulah sendiri. Ini semua berlaku kerana kesenangan yang kau kejar itu mama.

Mama..dengarlah rintihan anakmu ini. Bukan ingin merayu namun aku bermohon agar kau mengubah cara hidupmu. Selepas beberapa bulan peristiwa hitam itu berlalu aku merasakan sedikit kelainan pada diriku. Tekakku mula meloya, kepalaku mula pening-pening. Dan yang pasti mama... ada benda bergerak-gerak di dalam rahimku… Mama!! Aku hamilkan anak suamimu. Tolonglah aku mama... kenapa perkara ini harus terjadi pada diriku.

Kau tidak mengambil tahu keadaan diriku malah kau menuduh aku perempuan jalang. Tunjuk baik di depan tetapi menjadi kupu-kupu di waktu malam. Demi Allah mama..hatiku ini tidak pernah terfikir untuk menjebakkan diri ke kancah maksiat itu. Hanya pengasuhku yang setia itu menjadi temanku setiap malam. Menangis dan ketaw bersama dirku. Padanya aku mengadu segala yang aku rasakan. Dalam usia yang masih mentah aku bakal menimang anak yang tidak kurela akan kehadirannya.

Mama... kesatlah airmatamu itu. Tiada guna kau menyesal sekarang mama. Tangisanmu ketika ini tidak dapat merubah apa-apa. Jasadku yang terbujur kaku tidak mungkin akan hidup kembali. Kau simpanlah segala kenangan di waktu kita bersama. Semoga kau akan sentiasa mengenang anakmu yang malang ini.

Mama... pesanku hanya satu, kau peliharalah anak yang kulahirkan itu. Dia tidak berdosa mama. Jangan sekali-kali kau membenci dirinya. Satu lagi pesanku mama, kau tahu kan aku meninggalkan dunia ini ketika usiaku masih begitu muda. Kau tentu tidak tahu sandatapan orang-orang sepertiku di alam barzakh. Mama... tolonglah doakan kesejahteraan rohku di sana nanti. Aku tidak mahu hidup dalam kegelapan di sana mama. Hanya padamu ku bergantung harapan mama. Kasihanilah anak gadismu ini. Berilah aku kesempatan untuk hidup dengan aman mama.

Mama... dekatkan dirimu pada Ilahi. Kenapa kau tidak mahu mengasihi dirimu seperti mana Allah dan Rasulullah mengasihi hamba dan umatnya. Kenapa mama...? Kesatlah airmatamu mama..tiada guna kau menangis lagi. Aku tidak akan kembali lagi mama... . Anggaplah ini satu pengorbanan daripadaku. Anak yang kulahirkan dan telah membuat aku kembali ke rahmahtullah. Tidak!! Aku bukan salahkan dirinya. Malah aku bersyukur kerana aku tidak perlu lagi menghadapi segala keperitan hidup di bumi ini.

Mentari masih terbit diufuk timur mama. Masih ada waktu untukmu kembali ke pangkal jalan. Dan jangan lupa mama, peliharalah anakku itu sebaik mungkin mama. Tapi mama…tolonglah jangan sekali-kali kau membenci dirinya. Dia tidak bersalah mama. Kua berhak mencorakkan dirinya, kerana aku tidak mampu melakukannya. Terserah padamu ingin menjadikannya Majusikah, Nasranikah, hipiskah atau Islamkah…

Tapi mama, jauh disudut hatiku, aku ingin dia menjadi seperti seindah namanya Khairunnisa...’! tolonglah mama, jangan kau biarkan dia menjadi sepertiku, seperti dirimu, seperti kakak-kakakku. Aku rayu padamu mama... hanya itu permintaaku buat kali terakhir. Aku telah kembali mama, semoga aku beroleh ketenangan yang selama ini aku dambakan. Maafkan aku anakmu ini yang tidak dapat membalas segala darah dan segapa keperitan yang kau rasakan ketika mengandung, melahirkan dan memlihara diriku. Kau masin mamaku dan aku masih anakmu. Kasih sayangku tidak pernah luntur terhadap dirimu…selamat tinggal mama…!

Surat itu perlahan-lahan dilipat kembali. Datin Zaiton menangis semahu-mahunya. Airmatanya mengalir umpama air terjun yang tidak diketahui bila akan berhenti. Surat itu digenggam erat. Hatinya bagai dihiris. Sedih dan pilu. Luahan rasa anaknya itu bagaikan sembilu taham menyucuk tangkai hatinya. Dia masih teringat, ketika anaknya itu tiba-tiba rebah di ruang tamu rumahnya. Muka anaknya pucat, dhiris tidak berdarah. Ketika itu dia sedang bersiap-siap untuk ke majlis harijadi kawannya, Datin Normala. Mujurlah dia belum berlepas pergi. Dipanggilnya ambulans tetapi belum sempat sampai di hospital anaknya telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Ketika itu airmatanya tidak dapat dibendung lagi. Walaupun hubungannya dengan anaknya itu tidak mesra dan renggang tetapi pemergian anaknya itu dirasakan seperti satu kehilangan yang amat menghiris perasaan.

Dia meraung dan menjerit sepuas hati. Di kamar doktor yang melakukan post mortem ke atas mayat anaknya, dia diberitahu yang anaknya itu menghidap sakit jantung . Dia benar-benar terkejut.

“Anak Datin, sudah lama menghidap penyakit jantung, sudah kronik, kelahiran bayinya telah membuatkan penyakitnya bertambah parah ditambah pula dengan tekanan perasaan yang ditanggungnya. Kalau dia mendapatkan rawatan lebih awal mungkin dapat diselamatkan..kita hanya mampu merancang tapi Tuhan yang Maha Mengetahui lagi Maha Penyayang..” kata doktor tersebut.

Bergenang airmata Datin Zaiton mendengar penjelasan doktor tersebut. Dia terasa menyesal kerana tidak pernah mengambil tahu masalah anaknya itu.
“Oh Zaimah... Zaimah... maafkan mama Nak...!jeritnya. Suaranya bergema di dalam bilik yang sepi itu, tapi tangisannya tiada bererti lagi…@

1 ulasan: