Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Selasa, 29 Januari 2019

ANAK-ANAK YANG DIMANJAKAN...











Buka rumah anak yatim, macam-macam perangai anak-anak kami jumpa. Baru-baru ini kami terima lima orang anak yatim yang datang dari mukim yang sama. Bersekolah sama. Mak-mak mereka saling mengenali. Sebelum ini anak A pernah melarikan diri bersama anak B setelah masuk ke tempat saya seminggu.

Kami terima semula setelah mak-mak mereka merayu. Kasihanlah pula sebab anak-anak yatim dan ingin beri mereka peluang. Pagi semalam, anak si B beritahu suami saya nak keluar dari tempat kami sebab berasa bosan dan tak mampu nak ikut adab dan jadual pengisian kami. Suami telefon neneknya. Neneknya tak benarkan.

Malamnya, belum pun kami terlena lebih kurang pukul 12. 00 tengah malam, sekali lagi mereka melarikan diri dengan seorang lagi pelajar yang baru saja masuk ke tempat kami seminggu. Suami bersama dengan seorang pelajar lama segera mengejar mereka dan sempat menghalang mereka, lalu dibawa ke balai polis untuk buat laporan. Hampir pukul 3.30 pagi baru selesai menyerahkan anak-anak itu kepada keluarga mereka semula.

Hari ini, emak A mohon anaknya diterima semula. Namun, kami takkan terima kerana ini adalah kesalahan kedua yang telah dilakukan. Tidak kiralah dipengaruhi kawan atau tidak. Pelajar B pernah melarikan diri dari sebuah maahad tahfiz. Pelajar C baru saja masuk ke sekolah setelah dibuang dari sekolah kerana melanggar peraturan sekolah. Kemudian kami terima atas dasar anak yatim, diharap akan berubah.

Umur pelajar C baru nak masuk 11 tahun sudah membuat kesalahan yang serius sehingga dibuang sekolah. Pelajar B berusia 12 tahun. Pelajar A juga 12 tahun. Pergi sekolah, sudah pandai ponteng dan jadi samseng.

Wahai emak-emak sekalian terutama ibu-ibu tunggal, didiklah anak-anakmu dengan didikan agama, biar hati mereka lembut dan dengar kata. Tahukah kalian, orang yang memelihara, mendidik sehingga anak-anak itu menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat, kau akan dapat duduk dekat dengan Baginda Rasulullah di syurga nanti.

Berhati-hatilah terhadap kawan anak-anak kita, takut tersalah pilih. Berkawan dengan mereka yang baik, baiklah anak-anak kita.

Maahad atau sekolah pondok bukan tempat membuang anak-anak yang tak mampu dijaga oleh kedua orang tua.

Belajar, ajarlah, didik lah, supaya anak-anak menjadi hamba yang beriman, bertakwa dan beradab.

Kasihanilah anak-anak kita, masa depan mereka di tangan kita. Salah didik, hancur masa depan mereka.

Sebelum ingin anak jadi Malaikat, emak perlu jadi malaikat dahulu.

Sebelum ingin anak menjadi manusia, emak perlu jadi manusia dahulu.

Sebelum ingin anak menjadi alim, kedua orang tua perlu jadi alim dahulu.

Sebelum ingin anak beriman, kedua orang tua perlu beriman dahulu.

Jangan sampai, anak-anak menuntut hak mereka di hadapan Allah kerana kita gagal mendidik mereka.

Tidak mahu anak menjadi derhaka, kedua orang tua jangan terlebih dahulu menderhakai Allah swt.
Fikir-fikirkanlah.

2 ulasan:

  1. Semoga Allah memberkati kehidupan Kak Asmah sekeluarga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aamiin, Insya Allah. Terima kasih kerana sudi singgah.

      Padam