Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 18 Oktober 2019

BAHAGIA TIDAK DATANG SENDIRI - ASMAH HASHIM.

Kehidupan rumahtangga dahulu dan sekarang banyak bezanya. Isteri-isteri dahulu, hampir ke semuanya tidak bekerja. Suami-suami pula kerja buruh sahaja, belum ada lagi berjawatan tinggi, kecuali memang dilahirkan dari keluarga yang kaya raya. Jarang berlaku penceraian kerana isteri - isteri dahulu sudah biasa hidup susah. Apa sahaja yang diberi dan disediakan oleh suami, mereka redha dan terima apa adanya. Bahagia hidup sehingga ke akhir hayat.
Taraf kehidupan di zaman ini banyak mengubah cara pemikiran pasangan yang sudah berumah tangga. Lelaki ramai yang semakin tidak bertanggungjawab hanya kerana isteri mereka bekerja dan boleh uruskan sendiri segala urusan rumah tangga. Mereka boleh pula lepas tangan, tidak ambil peduli.
Isteri pula, sering berasa besar diri kerana menyara keluarga, sehingga hilang rasa hormat kepada suami. Ada masalah, mudah sahaja minta cerai, kerana berasa mampu menyara diri sendiri dan anak-anak.
Sebuah rumah tangga, bahagia, derita biarlah bersama. Susah senang bersama. Bersengketa, berkecil hati, itulah asam garam kehidupan ini. Terima dia seadanya. Hiduplah dengan apa yang disediakan, hidup bersederhana dalam semua perkara. Paling penting sentiasa bersatu hati, supaya kasih sayang tidak berkurang.
Bahagia tidak datang sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan