AKU TURUT BAHAGIA

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Saturday, 12 July 2014

ULASAN MR LONDON MS LANGKAWI- HERNA DIANA

MR LONDON, MS LANGKAWI (ISBN 978 983 124 894 2)
HERNA DIANA
ALAF 21
RM21.00

Mengisahkan tentang Liyana atau Nana anak yatim piatu tinggal bersama tok dan tok wannya di sebuah kampung di sebuah pulau. Pulau mana? Ala… yang ada patung Helang besaq tu... cuba ingat? Hah! LANGKAWIah… seorang gadis yang periang, suka menyakat dan yang penting lawyer ops! Bukan peguam tulah… loyar buruk! Seorang gadis yang suka membantu orang lain. Dalam riang dia menyimpan duka di hati apabila bapa saudaranya sendiri sering mengata dia anak sial. Namun Nana cuba melupakan hal tersebut. Walaupun dalam hati tetap terhiris luka.

Aidid, seorang yang berpelajara. Bertahun-tahun tinggal di London, sepupu Nana dihantar pulang oleh kedua orang tuanya. Kedua orang tuanya bercadang berpindah kembali ke Malaysia. Aidid berkeras dan tidak mahu tinggal di negara kelahiran orang tuanya itu. Dia berasakan Malaysia bukanlah sebuah negara yang maju. Dia yakin dia tidak akan lama tinggal di Malaysia.
Pertemuan dua insan yang mempunyai perwatakan yang berbeza ini akhirnya membuahkan rasa kasih diantara mereka. Mereka bersatu dalam keterpaksaan, seperti biasa keterpaksaan itu melahirkan rasa kasih dan sayang di hati. Dalam saat cinta mekar dan mula tumbuh di hati masing-masing. Perkahwinan yang pada mulanya mendapat restu kedua orang tua tiba-tiba dilanda badai lantaran ibu Aidid meminta Nana meninggalkan suaminya sendiri.

Kenapa? Apa yang telah meracun ibu Aidid sehingga mengubah keputusan yang dia sendiri buat? Mahukan Nana meninggalkan suaminya? Adakah cinta yang sudah mula berputik akan bersatu semula? Kalau hendak tahu jom dapatkan karya ini.

Wah! Pertama kali membaca karya penulis ini. Menarik! Buat hati tertarik. Gaya bahasa yang loyak buruk, poyo, selamba dan bersahaja pasti membuatkan anda tidak kering gusi. Bahasa loghat utara yang diguna sebagai dialog juga mampu membuat anda ketawa seorang diri. Latar tempat yang menarik di Langkawi, jangan lupa menghayatinya. Watak-watak yang hidup dengan cara tersendiri. Tahniah penulis kerana buat akak ketawa sampai keluar air mata.

No comments:

Post a Comment