Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Isnin, 22 Julai 2013

TIPS UNTUK MENULIS


Tips menulis Novel:
1. Sediakan buku nota khas untuk sebuah novel. Jangan campur dengan nota untuk cerpen atau novel lain. Buku nota itu biar mudah dibawa ke mana-mana.

2. Muka surat pertama, tulis tarikh - dengan itu anda tahu berapa lama akan siapkan novel tersebut. Muka terakhir, tulis tarikh - anda akan tahu bila novel itu mula terbelangkai, tak bergerak.

3. Sediakan sinopsis cerita dalam 3 hingga 5 mukasurat. Watak dan perwatakan. Latar tempat. Ini amat berguna jika anda tersekat di mana-mana, mudah untuk menyambung semula.

4. Fail rujukan, buku rujukan dan laman web rujukan hendaklah dicatat di buku nota. Mungkin kita bukan menulis cara persuratan baru tetapi biarlah maklumat yang ditulis itu betul. Lebih cantik lagi jika ada koleksi gambar - gambar bangunan dan wajah-wajah manusia sebelum perang - jika menulis novel seperti itu.

5. Mula menulis pada masa yang sama setiap hari, dengan jumlah jam yang sama juga. Disiplinkan diri.

6. Offkan handphone, offkan internet terutama facebook.

7. Siapkan dahulu keperluan keluarga dan anak-anak. Contoh, siapkan beli barang pasar, kalau tidak isteri kita suruh pergi pasar hendak masak - dah tergendala.

8. Gunakan meja dan persekitaran yang selesa dengan diri kita. Saya tidak ada masalah jika menulis sambil anak bermain di bawah meja. Ada orang yang mahu berkurung. Paling penting jangan sampai mengabaikan keluarga atau menjadikan aktiviti penulisan itu menjarakkan keluarga.

Selamat menulis!

1 ulasan: