Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Isnin, 13 November 2017

36) KOS MARGINAL - NORLIZAH MOHD YASSIN


Marginal Cost : Kos marginal

Definasi :

Peningkatan atau pengurangan didalam sesuatu kos pengeluaran yang berjangka panjang mahu pun pendek. Ianya di kira didalam situasi dimana titik pulang modal telah di capai, di mana kos tetap telah pun diserap oleh perkara-perkara yang telah dihasilkan dan hanya langsung (pembolehubah). Kos ini yang perlu diambil kira.

Kos Marginal adalah merupakan kos perubahan yang terdiri dariapada kos buruh dan kos bahan mentah, ianya ditambah dengan bahagian anggaran kos tetap seperti overhead pentadbiran dan perbelanjaan jualan. Dalam syarikat-syarikat dimana kos purata adalah agak tetap, kos marginal biasanya sama dengan kos purata. walau bagaimanapun, didalam industri yang memerlukan pelaburan modal yang banyak seperti Bahan mentah kereta, syarikat penerbangan serta perlombongan, dan mempunyai kos purata yang tinggi.

Konsep kos Marginal adalah amat penting dalam peruntukan sumber bahan mentah kerana untuk mendapat hasil yang optimum, pengurusan perlu menumpukan sumber-sumber di mana lebihan hasil marginal ke atas kos marginal adalah maksimum. Ianya juga di panggil Kos Pilihan , Kos Pembezaan, atau Kos Tambahan.

Dalam bidang ekonomi dan kewangan, kos marginal ialah perubahan dalam jumlah kos yang timbul apabila kuantiti yang dihasilkan mempunyai kenaikan oleh unit. Iaitu, ia adalah kos menghasilkan satu unit yang baik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan