Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 20 September 2013

INTAN DELAILA - SITI ROZILAH


Prolog

CINTA! Suatu perasaan yang teramat indah. Hanya mereka yang bercinta sahaja yang tahu nikmat dan keindahannya. Usia cinta teramat kuno; telah dititipkan di hati manusia bernama Adam terhadap pasangannya, Hawa. Keinginan Adam untuk merasai cinta berputik setelah melihat burung-burung yang berpasangan di syurga Ilahi. Lalu hati seorang Adam yang tadinya berlagu sunyi terubat dengan lahirnya Hawa daripada rusuk kirinya.

Malangnya, dek terlalu cintakan Hawa, Adam tega melanggar larangan penciptanya supaya tidak menghampiri apatah lagi memakan buah Khuldi. Pujuk rayu Hawa membuatkan hati seorang Adam lemah dan cair sehingga kedua-duanya dicampak keluar dari syurga yang maha indah lalu terdampar ke dunia.

Itulah dosa pertama manusia yang puncanya adalah seorang wanita – Hawa!
Cinta! Seperti nukilan Alphonse Karr, di dalam novelnya Sous Les Tilleuls, ‘tiada gunanya kehidupan seseorang tanpa hati dan tiada gunanya hati yang berdetak tanpa cinta,’ semua ingin hanyut di lautannya. Hatta penjenayah yang paling jahat sekalipun mempunyai rasa cinta dan ingin dicintai.

Ditakdirkan aku mengenali seseorang, yang dalam dadanya berdetak dengan cinta yang maha hebat terhadap pasangannya. Dia sanggup melakukan apa sahaja atas nama cinta hatta menyimpan dendam bertahun tatkala hatinya dilukai.

Dan, ditakdirkan diriku turut bernafas di antara mereka berdua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan