BAB 9
Aziz memerhati
dari jauh Radzi dan Karim menuju ke bangunan belakang rumah kedai
tersebut. Dia tahu sangat apa yang akan
dilakukan oleh kedua-dua kawan sekolahnya itu.
Dia mengetap bibir. Dia terfikir
sendiri. Apakah dia perlu membiarkan
atau melaporkan apa yang dibuat oleh kedua orang kawannya itu pada pihak
sekolah. Aziz mengeluh. Dia terintai-intai. Terbongkok-bongkok. Dia merasa serba salah. Entah bagaimana perasaan keluarga kedua orang
kawannya itu jika mereka tahu anak-anak mereka terlibat dengan anasir kurang
sihat. Biar pun tiada hukuman bagi
penghidu gam tetapi tetap
berbahaya. Aziz mendengus kasar. Dia masih berkira-kira hendak mengadu atau
tidak. Waktu masuk ke kelas sudah hampir
dekat. Dia memandang ke seberang jalan, masih belum dengar loceng
berbunyi.
“Aziz!” jerit seseorang. Aziz menoleh.
Abang ngahnya dan Rajesh kawan
abangnya datang mendekatinya.
“Buat apa lagi di
sini, lagi dua minit nak masuk
sekolah. Takkan nak ponteng lagi?”
lengking suara Azrul. Rajesh memegang
bahu Azrul, menyabarkan sahabatnya itu
agar tidak menuduh sebarangan sebelum mengetahui apa yang sebenarnya Aziz buat
di situ.
“Aziz nak pergilah
ini. Cuma! Boleh Aziz tanya sikit tak?” Aziz memandang wajah abangnya. Dahi Azrul berkerut.
“Tanya apa?” Azrul mencekak pinggang.
“Kalau kita tahu
kawan sekelas kita ada buat perkara tidak baik, wajib kita bagi tahu pihak
sekolah atau diamkan sahaja? Nanti kalau
bagi tahu dituduh penyibuk pula?” Aziz
menunduk.
“Perkata tidak
baik yang macam mana?” Rajesh merenung
wajah Aziz.
“Macam menghidu
gam yang menghayalkan tu,” jelas
Aziz. Azrul dan Rajesh saling
berpandangan.
“Lebih bahaya dari
dadah tu, siapa? Di mana?” tanya Azrul
ingin tahu. Aziz menarik tangan abangnya
menuju ke bangunan belakang. Dia
terintai-intai. Memang benarlah
tekaannya. Radzi dan Karim sedang
khayal. Azrul menggelengkan kepala. Dia beristighfar panjang. Begitu juga Rajesh
terkejut melihat keadaan itu.
Mereka menjauh
sedikit dari kawasan tersebut. Azrul
berfikir sebentar. Dia memandang wajah
adiknya dan Rajesh silih berganti.
“Rajesh kau pergi
beritahu Cikgu Ahmad guru disiplin sesi petang.
Aku dan Aziz tunggu di sini.”
Cadang Azrul. Rajesh mengangguk
dan berlari kembali ke sekolah. Tidak sampai lima minit kemudian Cikgu Ahmad
hadir bersama guru penyelia petang.
Mereka mengangkat kening, bertanya.
Azrul dan Aziz membawa mereka kepada Radzi dan Karim yang sudah terlena
seketika akibat khayal menghidu gam tadi.
“Ya, ALLAH… apa mereka berdua lakukan ini?” Cikgu Ahmad mendekati kedua-dua pelajarnya
yang sedang khayal dibawah pengaruh gam tersebut.
“Azrul, Rajesh
dan awak Aziz, mari bantu saya bawa
mereka ke sekolah,” Cikgu Ahmad
mendekati kedua pelajar dan menarik tangan salah seorang mereka. Azrul, Aziz dan Rajesh turut membantu. Kedua-dua pelajar itu terus dibawa ke bilik
guru. Guru Besar, Cikgu Adam telah pun
menelefon waris kedua pelajar tersebut.
Radzi dan Karim masih tidak sedar.
Cikgu Ahmad menggelengkan kepala.
Azrul, Aziz dan Rajesh menunggu di ruang luar sementara menanti
kehadiran keluarga Radzi dan Karim.
Mereka akan menjadi saksi kepada pihak sekolah jika ada tuduhan dari
orang tua Radzi dan Karim yang pihak sekolah membuat fitnah terhadap anak
mereka.
“Tak mungkin anak
saya buat kerja terkutuk ini cikgu, di rumah dia baik-baik sahaja. Cuma dia banyak tidur,” beritahu Encik Rudi, ayah Radzi, seolah-olah tidak percaya dengan
apa yang terjadi pada anaknya.
“Betul
cikgu,” kata Puan Salbiah pula. Cikgu Adam tersenyum.
“Anak-anak ini Encik Rudi, Puan Salbiah depan kita
memang mereka baik, di belakang pijak semut pun tak mati. Jadi sesekali kenalah buat pemeriksaan mengejut
dalam bilik mereka dan beg sekolah.
Takut-takut terjumpa apa yang kita tak sangka. Kalau pakai telefon bimbit pula jangan lupa
sesekali periksa juga.” Nasihat Cikgu
Adam. Encik Rudi dan Puan Salbiah
mengeluh.
“Siapa yang buat
aduan ini? Jangan-jangan budak itu pun
turut sama terlibat?” tuduh Puan
Salbiah. Cikgu Ahmad mengeluh.
“Jangan tuduh
sebarangan puan, pelajar yang jumpa anak puan ini berniat baik. Kalau dia tidak ambil peduli dan biarkan anak
puan berkeadaan begini tanpa diketahui sesiapa, agak-agak apa yang akan
terjadi? Sepatutnya jangan salahkan pelajar tersebut, seharusnya puan dan encik
berterima kasih kerana pelajar tersebut menyelamatkan anak puan dan encik dari
terus hanyut dan rosak,” tegur Cikgu
Adam.
“Cikgu!” panggil seseorang. Cikgu Ahmad dan Cikgu Adam menoleh
serentak. Kedua orang tua Karim menerjah masuk. Karim dan Radzi sudah mula sedar walaupun
belum sepenuhnya. Orang tua Karim
mendekati anak mereka. Ibu Karim sudah mula
menangis.
“Cikgu, kenapa
dengan anak saya?” Tanya Puan Atikah,
ibu Karim. Air mata mula mengalir di
pipinya.
“Duduk dulu puan,
bersabarlah. Anak puan tidak
apa-apa. Cuma khayal sikit sahaja,”
kata Cikgu Adam. Encik Naim
terdiam, matanya masih memandang ke arah anaknya yang macak orang hilang
arah. Tercengang-cengang.
“Begini, anak puan
dan encik berdua didapati ketagihan gam.
Kami jumpa di belakang bangunan rumah kedai di seberang jalan
sekolah. Untung kami sempat sedar awal. Patutlah dalam kelas mereka asyik tidur
sahaja, sesekali mereka ponteng sekolah juga.
Maaf kerana tidak memberitahu soal anak-anak puan dan encik ponteng
sekolah sebab kami kira puan dan encik tahu kenapa kedua-dua pelajar ini tidak
ke sekolah.” Kata Cikgu Adam lagi sambil
meneliti jadual kedatangan kedua pelajar tersebut.
“Setiap hari Karim
keluar rumah untuk ke sekolah, cikgu.
Saya tidak pernah mensyaki apa-apa melainkan dia kelihatan letih dan
tidak bersemangat. Ingatkan pasal kerja
rumah yang banyak atau pun letih ke sekolah,”
kata Puan Atikah, dia masih lagi menangis. Sedih melihat keadaan anak
bujangnya jadi seperti itu.
“Anak-anak
sekarang puan, mereka hanya suka bermain dan buat sesuatu perkara yang
membahayakan diri sendiri sahaja.
Beginilah, pihak sekolah tidak akan mengambil apa-apa tindakan pada
Radzi dan Karim. Cuma bawa mereka ke
hospital untuk mendapatkan rawatan bagi menghilangkan ketagihan. Kami tidak akan membuang mereka dari sekolah. Buang sekolah mudah puan, encik, tetapi
bagaimana dengan masa depan mereka?
Sebagai pendidik itu menjadi tanggungjawab kami, dah sebagai orang tua
mereka encik dan puan wajib mengubah keadaan ini. Mereka masih boleh diselamatkan lagi. Belum terlambat. Walaupun mereka antara pelajar yang lemah tetapi tidak
semestinya mereka tidak boleh berjaya.
Kita perlu ada rasa keyakinan
pada mereka,” jelas Cikgu Adam panjang
lebar. Cikgu Ahmad mengangguk. Dia juga tidak setuju pelajar yang menghadapi
masalah disiplin dan tingkahlaku tidak baik dibuang dari sekolah. Pelajar itu bukan akan jadi semakin baik malah
semakin buruk dan suatu hari nanti akan menjadi sampah masyarakat.
Radzi dan Karim
terkejut melihat mereka berada di bilik guru besar. Wajah kedua orang tua mereka ditenung lama. Karim memandang Radzi. Karim mengangkat bahu. Matanya kuyu sahaja memandang ke arah
keluarganya.
“Radzi, Karim,
mari ke mari?” panggil Cikgu Adam, tegas
dan serius sahaja wajahnya. Marah
terdetik juga di hati. Geram mula
bersarang. Kenapalah anak-anak sekarang
tidak memikirkan masa depan mereka.
Sanggup menjahanamkan diri sendiri semata-mata mencari ketenangan,
keseronokkan, kononnya.
“Kenapa kami ada
di sini?” tanya Karim. Cikgu Ahmad menggelengkan kepala.
“Anak tak sedar diuntung,
berani kau menghidu gam, ya!” lengking
suara Puan Salbiah memarahi Radzi. Dia
menampar kepala dan badan Radzi bertalu-talu.
“Puan, bawa
bertenang,” pujuk Cikgu Adam. Puan Salbiah mengetap bibir.
“Buat malu
keluarga sahaja!” marah Puan Salbiah
lagi. Cikgu Ahmad mengeluh.
“Karim, Radzi,
kami jumpa awak berdua sedang khayal lepas menghidu gam, ini buktinya,” Cikgu Adam menunjukkan satu tin kecil gam
yang diambil dari dalam beg Radzi. Ini
plastik yang kalian letak sedikit gam untuk dihidu. Kalian sedar tak perbuatan kalian boleh
merosakkan organ otak kalian. Kalian
boleh lumpuh dan kemungkinan besar menemui ajal. Cikgu tidak tahulah apa yang menyebabkan
kalian berani membuat kerja-kerja yang tidak sihat ini. Cikgu boleh sahaja buat laporan polis dan
membuang kalian dari sekolah. Namun
cikgu masih ada timbang rasa, cikgu tidak akan membuang kalian dari sekolah. Cikgu mahu kalian berubah. Tinggalkan kerja-kerja gila ini. Jadilah seorang pelajar dan anak yang berguna
pada agama, bangsa dan negara. Kalian
akan jadi pemimpin masa depan. Bak kata pepatah ingin melihat pemimpin masa
hadapan, lihatlah pemuda-pemudinya sekarang.
Jika inilah pemuda harapan kami, hancur negara,” kata Cikgu Adam panjang lebar.
“Puan, encik,
tolonglah jaga anak-anak bagaikan nyawa sendiri. Mereka perlukan bimbingan, tunjuk ajar dari
kita. Mungkin mereka sudah besar dan
mampu berdikari tetapi bukan dalam soal hidup.
Jangan terlepas pandang, perihatinlah pada perubahan mereka. Nasib baik kita jumpa mereka, kalau
tidak lama-kelamaan pasti mereka
mengambil dadah pula. Waktu itu menyesal
sudah tiada gunanya. Bawa anak-anak
encik dan puan berubat. Kami di sekolah
ini hanya mampu membantu mendidik mereka.
Tetapi ibu bapalah yang lebih dan sepatutnya memainkan peranan untuk
melahirkan anak-anak yang berjiwa kental, bersemangat waja dalam menghadapi
dunia global yang semakin mencabar.
Kembali pada agama, titik beratkan agama dalam diri anak-anak agar
keimanan mampu menjadi benteng menghalang kejahatan menular dalam diri
mereka. Di sekolah kami paksa mereka
solat, di rumah ibu bapalah yang harus bertanggungjawab pula. Jangan hanya tahu menyerahkan tanggungjawab
hanya pada pihak sekolah. Ibu dan bapa
wajib bertanggungjawab sama. Kalau kami
mendenda dan memarahi anak-anak encik dan puan jangan tahu hanya menyalahkan
sekolah dan mendengar kata anak-anak, selidiki dahulu kenapa pihak sekolah
denda, kenapa guru marah? Kami tak gila
encik, puan, untuk marah dan denda pelajar kami tanpa sebab. Saya pun pelik ada waris sampai sanggup saman
sekolah kerana memukul anak mereka.
Sedangkan anak tersebut memang kurang ajar dan tidak berdisiplin. Jika kami biarkan akan mempengaruhi pelajar
lain. Serba salah kami ini.” Ulas Cikgu Adam panjang lebar. Kedua-dua waris mengangguk. Cikgu Ahmad puas hati dengan ulasan guru besar tadi. Benar kata Cikgu Adam. Pelajar jahat dan nakal guru yang
disalahkan. Pelajar dihukum dan dipukul,
guru juga dimarahi. Ada pula tidak
segan-segan menyaman pihak sekolah.
Hilang rasa hormat mereka kepada pendidik. Tidak seperti di zaman dahulu, guru dianggap bagaikan orang tua sendiri.
Ibu bapa pula begitu menyanjungi kerjaya seorang guru. Kalau anak-anak lepas sekolah ibu bapa akan
galakkan anak-anak memilih bidang
perguruan kerana kemuliaan jawatan
tersebut. Waris siap datang ke
rumah seorang guru semata-mata ingin
meminta nasihat dan tunjuk ajar.
Sekarang ini
jawatan guru hanya menjadi pilihan terakhir bagi pemuda pemudi selepas
SPM. Bagi mereka kerja sebagai guru
adalah membebankan. Kena marah dengan
pihak kementerian, kena marah dengan ibu bapa, dicaci maki oleh pelajar dan
waris. Kerjaya seorang guru sudah
menjadi kerjaya serba-salah. Niat di
hati ingin mendidik para pelajar menjadi manusia yang berdisiplin dan berilmu
tetapi dipandang sepi oleh para waris yang semakin bijak dan pintar. Mereka lupa kejayaan mereka hari ini kerana
adanya seorang guru. Tanpa guru mereka
bukan sesiapa. Cikgu Ahmad
mengeluh. Kerana sikap waris jugalah
para pelajar sudah hilang hormat pada guru
mereka. Tiada perasaan sayang
pada guru mereka. Cikgu Ahmad mendengus
kasar. Dia juga pernah jadi pelajar, dia
sayangkan guru-gurunya. Dia sayangkan
sekolahnya. Dia bercita-cita menjadi
guru kerana merasakan kerjaya ini satu pekerjaan yang mulia. Dia ingin mendidik anak bangsanya
menjadi manusia berguna pada agama,
bangsa dan negara. Jika tiada kerjasama
dari waris bagaimana mungkin impian
seorang guru akan tercapai? Bagaimana mungkin impiannya akan tercapai. Wajah Radzi dan Karim ditenung lama. Sebak dadanya melihat keadaan kedua pelajar
tersebut. Di mana silap dan salahnya dia
sebagai seorang guru sehingga anak murid sendiri menagih dam dia tidak
perasan. Terlalu alpakah dia? Cikgu Ahmad muhasabah diri.
“Panggil Azrul,
Rajesh dan Aziz masuk,” perintah Cikgu Adam.
Karim dan Radzi mengangkat kening apabila nama Aziz disebut.
Tahulah mereka tentu Aziz yang memberitahu pihak sekolah sehingga mereka
tertangkap. Radzi dan Karim mengetap bibir. Mereka memandang ke pintu.
Ketiga-tiga pelajar itu masuk.
Radzi dan karim memandang tajam ke arah Aziz.
“Inilah pelajar
yang menjumpai anak-anak puan dan encik
dalam keadaan khayal.” Cikgu Adam
memandang wajah ketiga-tiga pelajar tersebut.
Dia tersenyum bangga.
“Terima kasihlah
anak-anak ya, kerana selamatkan anak mak cik,”
kata Salbiah, dia mencubit peha Karim.
Marah masih bersisa. Malu
berlabuh di hati. Keadaan kembali tenang
apabila Radzi dan Karim dibenarkan pulang.
Aziz pula kembali ke kelasnya.
Azrul dan Rajesh meneruskan hajat
mereka untuk pulang. Esok mereka akan ke
sekolah semula. Cikgu Ahmad dan Cikgu
Adam menarik nafas lega. Satu masalah selesai,
ada beribu masalah lagi yang sedang menunggu.
Cikgu Adam
menyandar di kerusi. Pengalaman berbelas
tahun menjadi guru membuatkan dia tidak terkejut dengan apa yang terjadi. Pelajar sekarang semakin terhakis nilai pada diri. Bagi mereka diri mereka tiada nilai, itu
sebab mudah sahaja mereka merosakkannya.
Tanpa rasa bersalah pada ALLAH, pada bangsa, agama dan keluarga. Malah bangga dengan apa yang mereka
lakukan. Siap paparkan dalam ‘youtube’
dan Face book. Harga diri dicampak
bagaikan tiada erti. Maruah tergadai begitu sahaja. Kalau ingin melihat pemimpin masa hadapan,
lihatlah pemuda-pemudi hari ini, kerana
merekalah yang akan mewarisi negara ini.
Jika pemimpin masa depan itu seperti Radzi dan Karim, bagaimana? Selamatkah negara ini? Akan aman damaikah
rakyat? Akan tenteramkan hati dan
perasaan rakyat? Cikgu Adam mengeluh
kesal.
Cikgu Ahmad
kembali kebilik guru. Dia menarik nafas
lega. Cikgu Naemah mendekatinya.
“Macam mana? Dah selesai?”
Tanya Cikgu Naemah. Cikgu Ahmad
mengangguk perlahan.
“Kena buang
sekolah?” Cikgu Naemah bertanya lagi.
Cikgu Ahmad menggelengkan kepala.
“Kenapa? Salah tu, pelajar
yang ditangkap itu kan menagih?” Cikgu Naemah tidak berpuas hati. Cikgu Ahmad tersenyum.
“Keputusan guru
besar, terima sahajalah.” Cikgu Ahmad tersenyum pula.
“Hish, bawa
gejala tidak baik pada para pelajar kita
nanti, busuk nama sekolah,” Cikgu
Naemah mencebik.
“Cikgu Naemah,
pelajar itu tidak bersalah, mungkin mereka salah pilih jalan hidup tetapi
membuang mereka dari sekolah bukan tindakan
yang bijak. Berapa ramai yang
kena buang sekolah menjadi bertambah baik?
Cuba cikgu buat kaji selidik, cari berapa jumlah pelajar yang telah
dibuang dari sekolah? Berapa pula yang
berubah menjadi baik? Ini tanggungjawab
kita cikgu. Kerja kita. Bukan sekadar mengajar apa yang ada dalam
silibus. Kita pendidik, bukan hanya
mengajar, kita didik anak-anak murid kita jadi pandai, jadi manusia yang
berjaya, seperti guru-guru kita dahulu.
Kita didik mereka memilih jalan
yang betul, yang baik, yang lurus, itu peranan kita. Lihat diri kita sekarang. Bekerja kerana imbuhan, bukan kerana ada rasa
tanggungjawab. Cikgu mengajar kelas
paling corot, ada juga ambil tahu masalah mereka? Minat mereka?
Tak ada cikgu. Kita masuk kelas,
ajar sikit, lepas itu suruh mereka buat kerja sekolah, kalau tidak sempat bagi kerja rumah. Cikgu kita dahulu, kadang-kala habiskan satu
masa mengajar itu dengan hanya
bercerita, menasihati kita agar menjadi manusia yang berguna bukan hanya untuk
diri sendiri, malah berguna untuk keluar, untuk agama, untuk bangsa dan
negara. Cikgu lupa ke?” Cikgu Ahmad menjunamkan pandangan ke wajah
Cikgu Naemah yang terkedu mendengar kata-katanya. Beberapa orang guru yang berada di dalam
bilik guru juga terdiam. Sudah acap kali
Cikgu Ahmad menerima aduan dari para pelajar kelas yang terakhir, Cikgu Naemah
mengajar mereka sambil lewa sahaja.
Kadang-kadang tidak mengajar langsung hanya buat kerja dia dan para pelajar dibiarkan buat kerja
sendiri.
Cikgu Ahmad benar-benar kecewa dengan guru
seperti Cikgu Naemah. Biar bodoh sekali
pun pelajar itu, nakal atau degil itulah tanggungjawab mereka. Didik sampai jadi orang. Mereka manusia, dilahir dan disambut dengan
laungan azan dan iqamat yang memuji kebesaran ILAHI. Pasti boleh berubah. Tiada satu pun di alam fana ini ALLAH jadikan
sia-sia. Pasti ada gunanya. Tiada yang
tidak berguna. Hanya terserah pada kita
sebagai manusia memanfaatkannya. Cikgu
Ahmad meraup wajahnya dengan kedua belah tangan. Cikgu Naemah mencebik dan berlalu kembali ke
tempat duduknya.
Cikgu Ahmad tersenyum sinis. Siapa yang makan cili pasti terasa
pedasnya. Kalau tidak bercakap seperti
tadi pasti tiada yang insaf dan sedar.
Hanya tahu menyalahkan pelajar, ibu bapa pula menyalahkan guru. Guru
pula menyalahkan ibu bapa. Bagi Cikgu
Ahmad semuanya bersalah. Masing-masing
tidak tahu tanggungjawab yang terpikul di bahu masing-masing. Hanya tahu menunding satu jari sedangkan
empat jari lagi menghala ke arah mereka.
Mengeluh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan