Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Selasa, 31 Disember 2013

KENALI DIRI SAYA








Salam perkenalan.  Hari ini adalah hari terakhir kita berada di dalam tahun 2013.  Selamat tinggal 2013 dan selamat datang 2014.  Setiap tahun kita akan membuat azam, AZAM TAHUN BAHARU. Azam saya untuk tahun hadapan adalah ingin menghasilkan karya bermutu, hendak perbanyakkan waktu mengikuti bengkel penulisan atau apa sahaja yang sama waktu dengannya.   Kalau bolehlah dan tidak menganggu tugasan harian sebagai pembantu suami di Maahad Tahfiz Anak  Yatim Miskin Maahad Azzein Al Makki yang ditubuhkan pada awal 2012. 
                Saya minat membaca, sejak diperkenalkan dengan perpustakaan di sekolah dan atas paksaan cikgu saya yang mewajibkan setiap pelajar membaca sekurang-kurangnya 3 buah buku seminggu.  Bermulalah saat itu saya berkenalan dengan buku-buku novel kanak-kanak seperti HARDY BOYS, NANCY DREW, LIMA SEKAWAN dan tajuk yang sama waktunya.  Amat popular di zaman saya, sekitar tahun awal 80-an.  Sampailah sekarang, tengok buku lebih mengasyikan dari melihat pakaian atau barang kemas di kedai emas.  Buku duniaku.  Kemudian saya diperkenalkan dengan zaman novel dewasa, novel keluaran Creative Interprise menjadi pilihan kebetulan pejabat mereka berhampiran tempat tinggal saya di Bangsar.    Sehingga sanggup mencuri demi ingin membeli buku.  Jahatnya saya, kan?   Saya juga menjadi ahli perpustakaan negara.  Sanggup mendaftar kerana terlalu cintakan buku dan minat membaca.  Tiada di kalangan ahli keluarga yang minat melainkan saya seorang.  Tidak juga orangtua saya.  Di mana saya dapat minat tersebut, jawapannya adalah dari galakan guru-guru saya di sekolah.
                Saya boleh menulis?  Bagaimana ya?  Tiada di kalangan ahli keluarga saya seorang penulis.  Mungkin  berkat banyak membaca dan kebetulan saya belajar sastera waktu di sekolah menengah dan bercampur pula dengan mereka yang minat dengan seni. Tidak kiralah seni tarian, drama, muzik ataupun lukisan.  Waktu zaman sekolah menengah, saya suka menulis sajak.  Meluahkan apa sahaja yang saya tengok, kalau saya ternampak bola, maka bola itu akan menjadi idea untuk saya mengarap sesuatu di kertas.  Sehinggalah suatu hari saya menulis kisah ANGAN-ANGAN MAT JENIN.  Sebabnya saya memang suka berangan .  Bukan berangan yang tidak baik, tetapi berangan ingin menjadi seseorang.   Anak  jiran sebelah rumah emak saya dahulu, memang suka  beli majalah gelihati.  Dia selalu melihat saya menulis.  Dia terbaca sajak saya ANGAN-ANGAN MAT JENIN itu.  Dia minta keizinan saya untuk hantar  sajak itu ke penerbitan majalah  GELI HATI.  Waktu itu kita masih sekolah, mana ada ghairah dan tahu  hendak hantar karya di syarikat penerbitan.  Kalau ada orang yang hendak hantarkan, kita berbesar hatilah.                Ya ALLAH  sajak itu keluar dan tersiar.  Gembira bukan kepalang.  Tiada bayaran diterima.  Saya tidak kisah.  Anak jiran emak saya memberitahu, saya berbakat menulis.  Saya tidak percaya. Bukan tidak yakin kepada diri sendiri, tetapi entahlah.  Tidak pernah terfikir hendak menjadi penulis
Saya juga pandai menari…  tapi tarian tradisional sahajalah.  Kalau setakat tarian tango, twist, cha-cha dan samba  bolehlah sikit-sikit.  Meminati muzik tradisional yang memang masuk dengan  jiwa saya.    Saya tidak mendapat pendidikan mana-mana asas menari ini.  Hanya melihat di dalam televisyen dan tengok kawan-kawan menari.  Tetapi saya tidak masuk pun kumpulan tarian di sekolah.  Mungkinkerana  tiada kawan-kawan yang rapat dengan saya  mempunyai minat yang sama dengan saya.  Apabila masuk sekolah menengah, saya masuk kelab muzik dan kebudayaan, ikut kawan J.  Tetapi tidak juga diterima dalam kumpulan tarian.  Saya diterima sebagai penyanyi koir sekolah.  Suara bukan sedap manapun. Waktu ujibakat  diterima, lulus ujibakat.   Pelik rasanya.  Sejak itu berangan-anganlah hendak jadi penyanyi, baharu masuk koir sekolah sudah merasa suara merdu. Perasan.  Jangan tidak tahu pernah pergi ujibakat untuk pertandingan nyanyian, di situlah saya kenal dengan Ziela Jalil, usia kami lebih kurang sahaja.  Waktu itu dia baharu berjinak-jinak dalam industri hiburan.  Sekarang sudah jadi orang terkenal, tak mungkin dia kenal saya lagi.  Kebetulan kami hanya jumpa sekali sahaja.
Saya juga pernah bekerja  waktu umur saya 16 tahun.  Waktu itu bercuti hujung tahun.   Sebagai pembantu restoran atau bahasa Englisnya ‘Waitress’.   Di sebuah restoran  bernama SATE RIA milik anak syarikat UDA HOLDINGS, di Jalan Bukit Bintang.    Sebulan sahaja saya bekerja di situ, namun penyelia saya menyuruh saya menyambung  bekerja di situ , mereka benarkan saya bekerja shif petang sahaja.  Saya menolak kerana saya masih hendak bersekolah dan bakal menduduki peperiksaan SPM.  Kenapa orang tawarkan saya bekerja?  Sebab saya pekerja paling rajin dan mendapat anugera pekerja terbaik walaupun hanya sebulan sahaja saya bekerja di situ.  Wah, itukah saya? Saya tersenyum sendiri.  Hebat juga aku ini, kata saya dalam hati.  Dengan wang gaji pertama itulah saya membeli beg sekolah, baju dan perkakasan sekolah untuk naik tingkatan 5.  Dalam masa yang sama saya masuk pula kumpulan teater di Jalan Bandar, Kuala Lumpur, berhampiran Bus Stand Klang.  Sekarang tidak ada lagi Bus Stand Klang.  Di situlah saya belajar menari dan drama serta muzik dengan lebih serius.  Sehingga saya layak menjadi pembantu jurulatih tarian.  WAH! Hebatnya saya.  Saya sering terpilih menjadi  penari utama dalam kumpulan tersebut.    Saya minat sangat dengan tarian tradisional sehingga terfikir hendak jadi koreografer  setelah habis sekolah nanti.  Angan-angan tinggi melangit.  Waktu dalam kumpulan inilah saya berkenalan dengan SISO, SANI SUDIN dalam kumpulan KOPRATASA. Jalaludin Hassan dalam kumpulan HIDAYAH. SHAHRIZA MAHMUD  dalam kumpulan saya, ARTIS PENJURU ALAM, kini mereka sudah jadi orang terkenal  dalam industri hiburan.  Saya tetap jadi diri saya. Inilah sebahagian cerita tentang diri saya.  SELAMAT TAHUN BAHARU 2014.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan