Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Selasa, 31 Disember 2013

PENGALAMAN BEKERJA

Gambar: Suasana Pejabat-google
Nukilan:  Asmah Hashim



PENGALAMAN  BEKERJA

Saya mula bekerja waktu usia saya  enam belas tahun.  Ketika itu gaji yang saya terima adalah RM1.60 sejam.  Namun bagi saya jumlah sebanyak itu adalah besar .  Maklumlah masih belajar.  Lagipun sekadar mencari pengalaman.  Saya bekerja di sebuah restoran makanan  tradisi Malaysia iaitu SATE.  SATE RIA terletak betul-betul di hadapan SG WANG PLAZA BUKIT BINTANG.   Tempat kerja jauh dari rumah.  Terpaksa naik dua buah bas jika hendak ke situ.  Namun saya lebih suka naik bas dan  berhenti di Hadapan Bangunan Kota Raya selepas itu berjalan kaki dari situ ke Jalan Bukit Bintang.  Memang jauh, namun terpaksa.  
Saya bekerja sebagai pelayan restoran ( Waitress).  Tugas saya adalah ambil pesanan pelanggan. Mengemas  dan membersihkan restoran.  Kerja tidak susahpun.  Sekali dua ajar terus pandai.  Saya bekerja 4 jam sehari sahaja.  Umur saya masih tidak dibolehkan bekerja.  Diterima kerana restoran itu memerlukan sangat-sangat pekerja.    Sebulan sahaja saya bekerja sebab saya masih belajar.  Waktu kerja saya tidak tentu, kadang-kadang pagi, kadang-kadang petang.  Kalau kena waktu malam adalah waktu yang paling saya tidak suka, terpaksa meredah kesuraman malam melangkah melalui kawasan yang agak gelap di Jalan Bukit Bintang.    Saya akan melangkah selaju boleh.  Kalau masuk pertandingan jalan kaki, rasanya saya akan menang.  Jangan sesiapa tegur, langsung saya tidak layan.  Dalam hati berbagai doa saya baca.  Takutlah oi!  Saya perempuan.  Waktu itu tidak ada ramai pendatang tanpa izin seperti sekarang.  Kuala Lumpur tidak ramai warga asing.  Kalau terjumpapun jarang-jarang sekali.
Alhamdulillah perjalanan balik sentiasa selamat.  Saya bekerja bersungguh-sungguh, seronok pula bekerja dengan orang ramai ini.  Kita beramah mesra, ambil pesanan dan memesan makanan kegemaran mereka.  Bagi saya itu satu tanggungjawab sebagai pekerja.  Saya telah terpilih sebagai pekerja cemerlang pada bulan itu.  Ya ALLAH suka teramat sangat. 
Tempat kedua saya bekerja adalah du DZUL DENTAL SURGERY DI AMPANG POINT DAN DAMANSARA UTAMA.    Saya ada belajar menaip, tujuannya hendak bekerja di pejabatlah.  Puas jugalah pergi temuduga namun tidak tercapai hajat saya.    Dengan pertolongan seorang kawan  saya diterima bekerja di sebuah klinik pergigian.  Klinik tersebut masih wujud sehingga ke hari ini. Ada seorang kawan saya ROS namanya masih lagi bekerja di situ sehingga ke hari ini.  Kalau tidak salah sudah 30 tahun lebih dia bekerja di situ.  
Saya bekerja sebagai PEMBANTU KLINIK.  Saya diberi latihan selama sebulan bagaimana menyediakan barang-barang untuk pemeriksaan gigi.  Pengalaman pertama buat saya.  Saya juga diajar bagaimana menggunakan bahan untuk buat gigi palsu dan pelbagai lagi yang bersangkutan dengan gigi, saya sendiri sudah lupa istilahnya.   Setahun saya bekerja di situ.  Berhenti kerana saya mengandung dan tidak mampu berdiri lama.
Majikan saya seorang yang baik.  Kalau hendak tahu, dia sampai awal dari kami pekerja bawahannya.  Kalau sampai sahaja di kliniknya di Ampang.  Doktor Dzul sudah ada.  Dia juga bawa makanan sendiri dari rumah.  Bukan berjimat tetapi dia komited dengan kerjanya.  Tidak mahu membuang masa dengan keluar makan.  Kami yang menjadi orang bawahannya tidak mampu berbuat demikian.  Pantang waktu rehat mulalah mencari tempat makan yang sedap dan murah.   Ketika itu di Jalan Ampang di hadapan pusat membeli belah itu ada kawasan gerai menjual nasi campur.  Sekarang sudah tiada lagilah. 
Pengalaman yang tidak mampu saya lupakan adalah sewaktu  doktor yang bertugas mencabut gigi seorang pelajar UITM.  Waktu itu tengahari.    Darah pesakit itu keluar bagaikan air pancut.  Takut saya.  Aduhai! Doktor itu tersalah cabutkah?    Dua kali pelajar itu datang untuk mendapatkan rawatan.  Pucat muka pelajar itu.  Saya sendiri takut.  Pelbagai idea doktor itu bagi agar darah itu berhenti mengalir.  Entahlah bagaimana pelajar itu buat selepas itu.  Dia tidak lagi kembali ke klinik.   Saya sempat bekerja setahun sahaja.  Terima kasih Dr. Dzul kerana menjadikan saya pekerja yang disiplin dan menepati waktu.  Terima kasih Dr. Linden ( berasal dari Australia) kerana menjadi majikan yang memahami dan tidak pernah marah pekerja bawahan.  
Pekerjaan yang paling saya suka dan minat adalah sebagai Setiausaha Kerja  Hal Ehwal Wanita ABIM  Negeri Kedah.  Kenapa saya suka, sebab saya hanya diterangkan apa tugas saya. Perkara lain  saya yang aturkan sendiri.  Wah!  Sudahlah pertama kali bekerja  di pejabat, tetapi sudah disuruh atur sendiri apa yang perlu dilakukan.  Jangan kata hendak buat surat, buat memo pun saya tidak pandai.  Mulalah menyenglongkar almari pejabat mencari apa yang perlu. 
 
Hendak tulis surat kenalah tahu apa yang perlu ditulis.  Nasib baik Setiausaha ABIM Negeri Kedah ketika itu Ustaz Asri banyak membantu.  Sekarang dia sudah naik pangkat menjadi  MUDIR  Sek. Ren. Islam ABIM Alor Setar.  Waktu itu saya bekerja di zaman Ahmad Azzam menjadi YANG DIPERTUA ABIM Malaysia.  Zaman ABIM gemilang  dan banyak aktiviti.  Di Kedah YDP adalah  Ahmad Kasim.  Pernah jadi wakil rakyat Kuala Kedah satu penggal.  Bagi saya mereka adalah majikan-majikan yang baik, dedikasi dan mengajar saya menjadi kreatif.
Kerja kedua saya sambil menguruskan Hal Ehwal Wanita ABIM adalah menguruskan bulletin ABIM Negeri Kedah diberi nama DEMI MASA.  Encik Ahmad Kasim menyerahkan bulat-bulat tugas itu kepada saya dengan dipantau oleh Biro yang berkaitan.  Lupa pula nama bironya.    Saya yang menyusun apa perlu ada di dalam buletin itu sehinggalah sampai menghantar buletin itu kepada pencetak. Saya yang ambil setelah siap, saya jugalah yang mengedarkannya.  Satu buletin berharga RM0.20 sen sahaja.  Murahkan? 
Buletin itu saya edarkan ke setiap daerah.  Setiap kali ada mesyuarat bersama-sama ABIM daerah lain saya akan menunggu kehadiran mereka untuk meminta sumbangan bagi membiayai  penerbitan buletin tersebut.  Sebulan dua kali.  Rasanya masih lagi tersimpan  buletin yang saya letakkan di dalam bilik YDP ABIM Negeri Kedah.  Setiap kali siap dicetak mesti disimpan beberapa keping sebagai rujukan disatu hari nanti.  Harap mereka masih menyimpannya .  itulah kenangan yang manis buat saya sepanjang bekerja dengan ABIM Negeri Kedah.  Bekerja seminggu tujuh hari.  Terpulang kepada saya untuk bercuti pada hari apa.  Boleh pilih.  Saya jarang bercuti kerana ABIM Negeri sering  mengadakan  program di hujung minggu.   Saya yang bekerja sepenuh masa bersama-sama rakan sekerja akan dan secara automatik sebagai AJK  program.  Penat namun seronok.

Di situlah saya mengenali kemampuan saya bekerja di pejabat.  Rupanya kesungguhan bekerja akan membuahkan hasil yang baik.  Saya amat berterima kasih kepada bekas majikan saya.  Mereka berjaya melahirkan seorang pekerja yang pantas, cekal dan kreatif.  Di ABIM Alor Setar saya diajar menguruskan diri sendiri.  Janji kerja jalan walaubagaimana saya lakukan.  Saya diberi kebebasan dalam bekerja.  Pertama kali agaknya pekerja mengejar majikannya untuk  tarikh akhir (dateline).  Itulah saya.  Ke mana sahaja fail dikepit.  Semua atas urusan kerja.  Tuan Haji Ahmad Kasim beliau majikan yang baik.  Terima kasih juga kepada guru-guru di Sri ABIM Alor Setar kerana menerima saya sebagai rakan sekerja mereka.  Kalau balik ke Kedah ada rezeki pasti singgah. Saya berhenti kerana berpindah ke Kuala Lumpur.
Pekerjaan saya yang terakhir rasanya, sebagai PENOLONG PENGURUS  di sebuah rumah anak yatim di Sg. Merab Bangi.  Waktu hendak bekerja di situ, saya telah ditemuduga sebanyak  dua kali.  Kali pertama dengan  Pengurus rumah anak yatim tersebut.  Temuduga kedua dengan Pengerusi rumah anak yatim itu.  Pada awalnya saya ditawarkan bekerja selama sebulan sahaja sebab Pengurusnya hendak ke luar negara. Mengikut suaminya.  Pengerusi pula menyarankan agar saya bekerja teruslah di  tempat itu sebab saya pernah bekerja dengan ABIM dan kebetulan rumah anak yatim tersebut ada MOU dengan ABIM.    Bertanya juga kepada diri, mampukah aku bekerja dengan anak-anak yatim ini.  Belum pernah sekalipun bekerja dengan mana-mana rumah anak yatim. 
Saya masuk kerja 8.30 pagi, setelah hantar anak bongsu ke tadika berhampiran.    Biasanya saya akan bawa dua helai baju.  Sebelum masuk pejabat, saya akan mengemas seluruh kawasan. Dari hujung pagar sehinggalah ke dalam asrama.  Setiap pagi kerana anak-anak itu akan buat sepah dan membiarkan asrama, bilik prep dan surau tidak dibersihkan sebelum waktu tidur.  Aduhai, anak-anak.  Kata orang menjaga anak yatim ini syurga menanti, neraka juga menanti.  Hanya mampu tersenyum.  
Bukan mudah menjaga anak yatim.  Cabarannya besar.  Anak-anak yatim yang dibawah seliaan saya, sekolah tidak pandai, disiplin tiada, sebabnya para penjaga sebelum ini menggunakan hadis, bahawa anak yatim tidak boleh dipukul.  Bayangkanlah.  Saya bekerja di situ hanya 2 tahun sahaja.  Selepas itu saya dan suami membuka rumah anak yatim tahfiz sendiri.  Maahad Tahfiz Yatim Miskin  Maahad Azzeinn Al Makki.  Sekarang ini kami beroperasi di Kampung Kubu Gajah, kami menumpang di tanah tersebut sebelum mendapat tanah milik sendiri.  Sekarang ini kami sedang mencuba mencari tanah yang ingin diwakafkan oleh sesiapa sahaja atau ada hamba ALLAH yang sudi menderma bagi kami membeli tanah dan membangungkan maahad tahfiz anak yati kami sendiri.  Bukan senang menumpangkan?  Tangan dan kaki terikat.  Maklumlah tanah orang.  Namun kami tetap bersyukur sekurang-kurangnya  ada tempat untuk kami mendidik anak-anak yang kami pilih menjadi tahfiz.  Semoga usaha kami ini mendapat keberkatan dan rahmat ALLAH SWT.  Itulah pekerjaan saya sekarang, memasak untuk anak-anak ini sambil itu saya menulis.

          Pengalaman bekerja di beberapa tempat membuatkan saya memahami satu perkara, jika saya, kita bekerja jujur, bertanggungjawab, ikhlas kita akan disayangi majikan.  Malah kita disenangi dan mudah diterima di mana sahaja.  Bagi saya bekerja merupakan satu ibadah apa salahnya jika kita bekerja bersungguh-sungguh untuk mendapatkan pahala daripada ALLH SWT.  Jadi bekerjalah bersungguh-sungguh tidak kira apa jawatan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan