ULASAN KUMPULAN CERPEN E BOOK RAUTAN TAKDIR
MONALITA MANSOR
Hijrah Kasih mengisahkan tentang kisah
dua orang sahabat yang terpaksa berkahwin. Noor Asweeta binti Kamaruddin atau ‘Dung’
gelaran untuk gadis tersebut berkahwin
dengan Hijrah Kamarulzaman atau dipanggil ‘Nyet’. Perkahwinan yang hanya dijalankan dengan akad
nikah sahaja atau gelaran lain. ‘kahwin
koboi’. Tiada paluan kompang atau
kenduri kendara yang besar. Mereka
dikahwinkan atas alasan untuk mengelakkan maksiat.
Hubungan
yang didasarkan atas nama persahabatan tidak mampu membuatkan mereka membina
kehidupan sebenar sebuah rumah tangga dalam erti kata yang sebenar. Hiduplah mereka seperti seorang sahabat yang
saling hormat menghormati. Setiap hari
berjumpa, bertentang mata, saling tersenyum dan bergurau senda. Tinggal di dalam bilik yang sama. Berlaga bahu.
Akhirnya menanamkan bibit-bibit cinta.
Sedang benih cinta lahir di hati, malang menimpa. Hijrah Kamaruddin terlibat dalam
kemalangan sehingga membawa maut. Noor Asweeta tidak mampu berkata apa-apa di
saat cinta sedang bersemi, suami yang mula dicintai telah pergi
meninggalkannya. Hanya sekeping nota
ditinggalkan.
Gaya
bahasa yang santai dan bersahaja. Kisah
benar menurut kata penulis. Sebuah kisah
yang sedih mampu mengugat hati sesiapa sahaja yang membacanya.
Plot yang mudah diikuti. Watak
juga tersusun dengan baik dan tidak bercelaru.
Latar tempat di sebuah kampung.
Menggunakan sudut pandangan pertama.
Si Pemuda Tampan- Menggunakan sudut pandangan pertama iaitu watak
‘Saya’. Kisah yang penuh dengan tauladan
dan nasihat dari segi agama. Amalan
harian. Itulah yang cuba diketengahkan
oleh penulis. Garapan yang luar biasa
daripada seorang penulis yang baru bermula sekali lagi mengorak langkah untuk
terus berjaya dalam dunia penulisan. Gaya bahasa banyak menggunakan metafora atau
perbandingan yang tidak keterlaluan dan mudah difahami oleh para pembaca. Jika tidak berhati-hati membacanya pasti kita
kehilangan punca atau kurang memahami
apa yang ingin disampaikan oleh penulis.
Sekali baca pasti kita ingatkan watak mencintai seorang wanita yang ayu
dan jelita. Dan wanita tersebut pula menginginkan seorang lelaki tampa menjadi
teman hidupnya. Itulah juga saya
fikirkan sehinggalah ke bab terakhir. Rupanya ‘wanita’ tersebut menyintai al-Quran
yang menjadi hadiah kepada umat Nabi Muhamad SAW. Dan seharusnya seorang manusia merasa cemburu
kepada insan yang sentiasa beramal dengan isi-isi dan ayat-ayat yang terdapat
di dalamnya.
Cuma
apa yang saya pelajari tentang penggunaan SI di dalam karya. Tidak manis menggunakannya kepada
manusia. Hanya sesuai digunakan
kepada binatang atau benda mati. Ada sesetengah beranggapan penggunaaan SI boleh ditambah
untuk mencantikkan ayat.
Kesasar Dalam Terang- Kisah yang menarik dan sesuai di baca oleh
generasi hari ini yang terang-terangan menjadikan ibu mereka sebagai penjaga
anak mereka lantaran tuntutan kehidupan yang memerlukan kedua suami isteri
bekerja. Kecelaruan Hani dalam
mengatur hidupnya membuatkan dia tersasar bersikap kasar terhadap ibu
kandungnya sendiri yang dijadikan sebagai ‘babu’ tanpa disedari. Kehadiran SAKA seolah-olah hukuman kepada empunya diri
sehingga hilang kewarasan.
Seperti
biasa penulis menggunakan bahasa yang
mudah namun diselitkan juga metafora, perbandingan mudah difahami. Masih mempunyai pendekatan Islamik di dalam
karya. Plot yang mudah dan cerita tidak
tersangkut-sangkut. Jalan cerita yang
baik dan mempunyai nilai tauladan yang tinggi.
Ibu tidak boleh dikasari dan dihina sesuka hati
.
Apa Sahaja Mahumu – Mengisahkan pertemuan dua insan yang pernah bersekolah bersama-sama. Pertemuan yang mengubah diri masing-masing
hampir tidak mengenali antara satu sama lain.
Kedewasaan mematangkan diri seseorang itu. Begitu juga Hairiah. Pertemuan semula dengan Dato’ Azmi rakan
sekolah yang telah berjaya menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya
membenihkan satu perasaan serta harapan yang begitu tinggi di hatinya. Pertemuan kedua di atur membawanya ke rumah
anak yatim milik Dato’ Azmi. Akhirnya
dia disunting menjadi suri hati Dato’
Azmi.
Cerita
yang menarik, pancing dalam dialog yang cepat dan tidak menjemukan. Teknik imbas semula digunakan tetapi melalui
penceritaan semula oleh watak. Gaya
bahasa biasa dan mudah difahami.
TEH SEGELAS - Pandangan orangtua terhadap anaknya yang
berpendidikan tinggi. Mana mungkin
seorang guru berkahwin dengan penebar roti canai. Kisah seorang gadis menjadi
pelanggan setia sebuah gerai yang menjual roti canai. Kebetulan cuti semesta, hendak mengubah
selera, maka gadis itu mendatangi gerai tersebut hampir setiap hari sehingga
menganggu gugat perasaan ibu dan adiknya.
Timbul pelbagai spekulasi gadis tersebut menaruh hati kepada tukang
tebar roti canai tersebut. Jangan
pandang seorang manusia hanya dengan menggunakan mata kasar sahaja. Selidiki dan kaji siapa orang itu barulah
buat keputusan. Mungkin itulah yang
ingin diketengahkan oleh penulis dalam karya ini. Sikap orangtua yang takut kepada
ketidakcukupan kehidupan jika berkahwin dengan suami yang tidak berpelajaran
dan kerja biasa-biasa sahaja. Mereka lupa bahawa 9 dari pintu rezeki ada di
dalam perniagaan. Mereka juga lupa
bahawa rezeki dan jodoh itu adalah ketentuan ILAHI.
GARISAN ABDULLAH- Peperangan perasaan seorang cucu terhadap
Wannya. Menggunakan teknik sudut
pandangan pertama. Cerita yang membuatkan airmataku
mengalir. Sedih dan menyayat hati. Bagaimana seorang cucu berperang dengan
perasaannya sendiri apabila kehadirannya tidak dihargai. Disisih oleh nenek sendiri. Atas alasan apa dia dibenci sehingga ke akhir
ayat neneknya tidak ketahui.l Tiada
jawapan daripada emaknya juga begitu juga ahli keluarga yang lain. Sikap pilih kasih terhadap anak, cucu dan
menantu berlaku sehingga ke hari ini.
Berjaya menjadi seorang doktor.
Rasa kasih kepada neneknya langsung tiada di hati. Cuma perasaan kecewa dan dendam yang tidak
berkesudahan. Namun disaat akhir nenek
meninggalkan wasiat agar dirinya dirawat oleh cucunya, seorang doktor yang
sombong. Ingin dimandikan oleh cucunya
yang sombong itu. Hati lelakinya tetap
tersentuh dengan kehendak neneknya yang dirasakan tidak pernah menyayanginya. Pemergiaan neneknya membulatkan pertanyaan
yang tidak pernah ada jawapan di hatinya.
INILAH DOA, INILAH PINTA- Permintaan seorang isteri kerana sudah tidak
tahan dengan sikap suaminya yang suka pulang lewat, menghabiskan masa di meja
judi. Berharap suaminya pulang ke rumah
menjadi imam yang mampu memimpin keluarga.
Namun semua itu tidak terjadi.
Semakin risau apabila hatinya takut jika suaminya beralih kasih kepada
orang lain. Setiap hari dia berfikir
yang bukan-bukan tentang suaminya.
Apakah ingatan itu adalah doanya terhadap suaminya? Isteri mana yang tahan jika setiap hari suami
tidak tahu pulang awal. Anak-anak sudah
bosan bertanya. Anak-anak sudah bosan
menunggu. Lantaran jarang mendekati
masyarakat di kawasan tempat tinggalnya hingga menyebabkan orang tidak kenal
suaminya. Suaminya tidak pulang tiga
hari menyebabkan hatinya semakin risau.
Mula berfikir yang bukan-bukan.
Kahwin lainkah suaminya? Dia tidak
pernah pula cuba menelefon suaminya bertanyakan khabar. Panggilan telefon yang diterima menamatkan
segala andaiannya tentang suaminya yang tidak pulan gke rumah selama tiga hari. Rupanya suaminya terlibat dalam kemalangan sehingga
hilang ingatan dan tempat tuju suaminya adalah
di kedai kuda tempat suaminya sering menghabiskan masa. Hatinya diulit pilu. Tidak ada jawapan bagi pertanyaan, kenapa
suaminya jadi begitu?
Penulis cuba mendalami
perasaan seorang isteri yang mempunyai seorang suami tidak bertanggungjawab. Hanya memikirkan diri sendiri. Penulis juga menggunakan bahasa yang mudah
difahami namun masih terjaga tatabahasanya dan juga Bahasa Malaysia Standard
yang sering digunakan oleh kebanyakkan penulis lama. Tahniah penulis satu jalan
cerita yang menarik dan santai waktu membacanya.
MENGUAK TIRAI ITU - Menggunakan sudut pandangan pertama. ‘AKU’
berjumpa seorang perempuan muda yang mungkin dalam pantang. Isteri kedua terhimpit
dengan perasaan sendiri. Kesakitan hati
yang biasa dialami oleh wanita-wanita yang berpoligami, cemburu yang tiada
bertepi. Walaupun bukan semua mempunyai
perasaan cemburu terhadap suami sendiri, namun kebanyakkannya begitu. Penulis cuba mengetengahkan kisah Syaidatina
Aishah di dalam karya ini. Tentang
kekuatan hati seorang isteri nabi yang terpaksa berkongsi suaminya dengan
beberapa lagi isteri Baginda. Sebuah
karya yang baik. Penulis banyak
menggunakan kisah tauladan dalam al-Quran dalam tulisannya. Banyak pengajaran di dalam karya ini yang
dapat kita kutip untuk menjadikan diri kita
seorang isteri sebaik Syaidatina Aishah walaupun kemungkinan itu masih
jauh. Garapan bahasa yang mudah. Plot yang seimbang dan tidak melompat-lompat
memudahkan pembaca memahami jalan cerita
cerpen ini.
SEANGGUN CAPSICUM- Masih mengekalkan sudut pandangan pertama
sebagai pencerita. Mungkin penulis suka
dengan POV 1. Bagi saya cara ini lebih
mudah melontarkan idea ke dalam karya.
Sudut pandangan pertama seolah-olah penulis yang mengalaminya dan mudah
menghayatinya. Itu pandangan saya. Cerpen remaja, itu pandangan saya, kerana
watak-watak tersebut masih bersekolah.
Usik mengusik membawa cinta.
Cinta budak sekolah. Idea yang
bagus. Penulis yang baik mampu mengarap
apa sahaja yang dipandang, dibaca dan dilihat dengan mata hati. Begitulah penulis ini. Membaca rencana tentang Capsicum mampu
melahirkan sebuah cerpen yang baik.
LIRIH DOA UNTUK DIA - Baca permulaan cerita ini sudah dapat meneka
kisah siapakah yang ingin dipaparkan oleh penulis. Kisah Zainab Anak Rasulullah SAW dan
suaminya. Kisah cinta yang amat menyayat
hati. Cinta yang terpaksa dibahagi
antara kasih seorang isteri, anak kepada agama, dan ayahanda tercinta. Satu garapan yang menarik. Cerpen sejarah Islam. Melibatkan Rasulullah SAW dan anak Baginda yang tercinta. Cinta sebenar seorang ayah terhadap anak
gadisnya. Cinta seorang anak terhadap
suami. Cinta anak terhadap ayahnya.
Inilah cinta sejati. Cinta yang
tiada tolok bandingnya. Kerana
kesantunan Rasulullah sehingga mampu membawa menantunya yang tidak mahu memeluk
Islam berubah hati. Penulis berjaya
membawa cerita ini dengan baik. Membaca
setiap karya beliau membuatkan diri mengenali hati penulis ini. Kebaikan hati yang tidak mampu diucapkan
dengan kata-kata. Melalui karya dan tulisan kita mampu mengenali seseorang itu. Begitu juga dengan penulis ini. Berkarja dengan jujur dan ikhlas mampu melahirkan penulis yang berjaya di dunia dan
akhirat. AMIN.
SI MANIS- Masih mengekalkan POV 1. Masih berunsur Islamik sesuai dengan tempat
cerpen ini tersiar. Penulis suka
mengarap karya yang berbentuk Islamik.
Walaupun tidak sepenuhnya namun tetap terselit nilai tauladan dari
kacamata seorang Islam. Gaya bahasa yang
baik. Kisah seorang suami yang
mengetahui tentang rahsia masa silam
isteri yang dikahwini dengan perasaan cinta dan sayang. Isteri sedar diri, siapalah dirinya yang
ingin berubah ke arah yang lebih baik.
Mengharap suami memahami dan membimbing. Menggunakan dua watak sahaja. Itulah cerpen tidak perlu mempunyai watak yang
banyak. Seorang dua sudah mampu
menjalankan cerita asalkan tahu menggunakan keterbatasan itu dengan baik.
MALASNYA MATA - Mengisahkan tentang dua orang guru yang
begitu risau akan perubahan seorang pelajar mereka. Bagaimana mereka hendak menangani masalah
ini. Zahirah, cantik namanya tetapi mempunyai
kecacatan kecil. Dia juling. Sukar kita hendak jumpa guru yang mengambil
tahu tentang kecacatan pelajarnya sehingga mencari jalan atau solusi untuk
membantu. Walaupun niat penulis
ingin memberitahu tentang penyakit
juling ini. Namun pada pandangan saya,
penulis telah berjaya mengetengahkan keprihatian yang sepatutnya ada dalam
guru-guru di sekolah terhadap anak-anak murid mereka. Bukan hanya dari segi pelajaran malah
perubahan fizikal dan perasaan perlu diperhatikan. Itulah pendidik yang sebenarnya.
SYARAT GHASIDAH SEGARAGA - Berlatar belakangkan cerita TIGA ABDUL, itu
pandangan saya tentang garapan karya
ini. Tahniah penulis sering menggunakan
mata hatinya untuk berkarya. Bahasa yang agak sedikit berat namun masih
mudah difahami. Seronok membacanya sebab
terbayangkan watak-watak di dalam TIGA ABDUL.
Semakin ke pengakhiran membaca cerpen-cerpen ini semakin menghormati
penulis ini. Karya-karya yang indah bahasanya. Menarik jalan ceritanya.
GULAI AYA UNTUK AYAH – Rindu seorang
suami terhadap masakan isteri yang sudah
pergi meninggalkannya. Rindu hendak
bercerita tentang suka duka kehidupannya.
Kisah tanah yang menjadi pertelingkahan adik- beradik membuatkan
anak-anak masuk campur untuk mengubah pendirian seorang ayah. Penulis senang dengan tema Islamik di dalam
karyanya. Tahniah penulis. Karya-karya yang menarik da nada nilai-nilai
tauladan di dalamnya.
RAUTAN TAKDIR - Pertemuan semula dengan bekas tunang kala
usia meningkat ke usia emas, membawa
cerita tersendiri. Imbas semula dan imbas masa hadapan diguna
pakai oleh Penulis untuk menerangkan bagaimana kisah cinta bermula sehingga
mengikat tali pertunangan. Sehingga
membawa kepada perpisahan mereka. Satu
eksperimen yang berjaya. Tidak menghampakan. Tahniah kepada Cikgu Monalita Mansor. Kumpulan Cerpen Rautan Takdir mempunyai
kisahnya tersendiri yang baik dari segi jalan cerita dan gaya bahasa. Plot yang tidak tersusun sebab dimasukkan
teknik imbas semula itu. Namun masih
mampu membuat pembaca memahami jalan cerita dengan baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan