Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Isnin, 30 Disember 2013

ULASAN AKU TURUT BAHAGIA- NURHARYATI ISHAK

 ULASAN AKU TURUT BAHAGIA- NURHARYATI ISHAK (PENULIS)

Hmmm. Ini pandangan saya sebagai pembaca. Saya mengulas dari sudut pandangan saya terhadap cerita ini. ketika membaca, saya letakkan diri saya di dalam cerita. Terlebih dahulu ingin saya beritahu, setiap ulasan saya tentang satu2 cerita adalah tentang bahan cerita yang ditulis bukan tentang diri penulis. Ini apa yang saya selami apabila berada dalam cerita ini,

Bagi anda siapa yang benar2 menyakitkan hati?
1- Amir Hudzaifa
2- Ummi Khadeeja
3- Syifa’ Umairah

Pandangan peribadi saya, paling saya sakit hati adalah terhadap Ummi Khadeeja. Kedua, Syifa’ Umairah, ketiga baharulah kepada Amir Hudzaifa. Banyak review yang saya baca tentang novel ini. Semua bencikan Amir Hudzaifa. Kenapa ya bencikan dia? sebab dia kawin dua? sebenarnya kahwin 2 tak salah. Yang salahnya tindakan orang yang berpoligami itu.

Kenapa saya paling sakit hati kepada Ummi Khadeeja:

Kerana katanya dia reda suaminya berkahwin lagi kononnya dia ingin melihat suaminya bahagia. Kononnya ingin menjadi wanita solehah. Wahai Ummi Khadeeja dan wahai para wanita di luar sana! kalau kamu reda maksudnya kamu mesti reda akan segala-galanya. Bukan setakat membenarkan suami berkahwin sahaja, tetapi reda dengan apa yang bakal berlaku apabila sudah berpoligami, reda andai diri anda tidak diterima baik oleh madu, reda andai suami meluruhkan perhatian secara berlebih-lebihan kepada orang di sana sekali pun, reda meskipun suami berlaku munafik kerana telah melanggari perjanjian. Itu baru dinamakan reda. Mesti reda segala2nya andai suami bersikap tidak adil ke atas diri kita. Andai reda, tidak ada sebarang syarat dalam perkahwinan. Apa gunanya syarat2 tersebut? Kerana risau diri disingkirkan oleh suami? Risau madu mendapat lebih dari diri sendiri? Itu namanya tidak ikhlas! Andai tidak ikhlas, makanya tidak reda. Di mana letaknya perkataan reda dalam diri waima dalam hati? Ha.. kan dah naik marah dah kat Ummi Khadeeja? Mana taknya? Selepas dia izinkan suami kawin lagi, dia pulak nak buat perangai.


Tahap kemarahan saya kepada Shifa’ Umairah? memang sah2lah saya marahkan dia. yalah! Berkahwin berasaskan nafsu. Siapa tak marah? Kononnya dia kata dia cintakan Amir Hudzaifa kerana Amir Hudzaifa itu orang beriman, bertakwa dan soleh. Di samping kacak. Rasanya kalau setakat beriman, bertakwa dan soleh pun dia tak nak kalau tidak kacak. Cuba Amir Hudzaifa itu hodoh yakmat, mahu Shifa’ Umairah tu nak jatuh cinta? Itulah maknanya dia cintakan Amir Hudzaifa kerana nafsu. Hingga sanggup melukakan hati orang tua, hingga sanggup berhenti belajar kerana tergila2kan ustaz kacak kononnya. Bila sudah dapat, macam2 pulak dia buat perangai. Mengamuk macam orang tidak waras, macam orang tidak ada agama. Itulah… belajar agama bukan menentukan seseorang itu ada iman. Iman itu di hati, bukan di pelajaran.


Amir Hudzaifa saya marah sebab suka beri alasan untuk memenuhi kehendak sendiri. Katanya mahu berkahwin lagi sebab mahu menyenangkan Ummi Khadeeja. Supaya ada orang boleh tolong jagakan maahad ketika dia berpergian untuk berceramah. Itu semua alasan! Alasan semata2! Kemudian heret pulak nama Haji Salleh dan Dato’ Ibrahim menyuruh dia tambah cawangan satu lagi untuk memudahkan kerja2nya. Padahal orang cuma berkias. Dia pulak sudah bersungguh2. Huh! Kononnya mahu darah daging sendiri jaga maahad, sebab itu beri alasan mahu kawin lagi. Itu, anak2 yang dihantar keluar tu, panggillah balik jaga maahad. Kononnya mahu anak2 tinggal di luar agar mereka boleh hidup berdikari. Kalau tinggal di maahad sendiri pun mereka boleh berdikarilah Encik Amir Hudzaifa ooiii... Biarlah mereka tinggal di kediaman asing. Jangan tinggal sekali ibu bapa. Selain dari itu, boleh juga mereka tengok-tengokkan maahad. Ingin berkahwin lain semata2 untuk kepentingan maahad itu propa semata2 la… itu untuk memenuhi tuntutan nafsu sendiri. Mahu tak dikatakan dia berkahwin kerana nafsu? Baru sahaja tengok gambar calon isterinya, sudah tersenyum2 sendiri dan tidur tidak lena. Padahal belum tahu bagaimanakah sikap dan perangai calon yang diambil jadi isterinya lagi. hinggakan terpaksa berhabis wang untuk kenduri pihak perempuan, berhabis untuk itu ini sampai berpuluh2 ribu pun sanggup. Hinggakan pihak perempuan melengahkan pernikahan pun sanggup jugak tunggu. Semata2 nakkan sangat dengan Shifa’ Umairah yang cantik sangat tu. Akhirnya apabila sudah kawin, semak dan serabut kepala. hah! Padan muka!

Catatan buat penulis Asmah Hashim: syabas! Saya mudah menghadam cerita anda. Cara penceritaan seperti penulis2 senior Aisya Sofea, Sharifah Abu Salem, Norhayati Berahim dsb… penulis banyak buat reseach. Saya suka jalan penceritaannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan