Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 14 Februari 2014

RINDU YUSUF, CINTA ZULAIKA- BAB 31

Bab 31

“BANG, sudah-sudahlah dengan kebencian abang tu. Takkan kita nak sisihkan Fatin macam ni. Ika tau, dia tu budak bermasalah tapi dia tetap adik tiri Ika, bang. Ika tak sanggup tengok keadaan mak cik kat kampung tu yang risau sangat keadaan Fatin. Rayzal dah keluar negara, bang. Fatin pula entah macam mana keadaannya.” Rayu Zulaika dengan mata yang berkaca. Dia benar-benar mengharapkan bantuan daripada suaminya untuk mencari di manakah Fatin Adiba sekarang.
“Apa? Ika nak kita cari dia?” keras suara yang dilontarkan. Yusuf Hakimi menggelengkan kepalanya. “Tak mungkin, Ika! Abang takkan jilat balik ludah abang. Ika sebagai isteri kena patuh dengan cakap abang. Kalau abang dah kata abang tak mahu Ika cari dia... tak mahu Ika ambil tahu tentang hal dia lagi, Ika kena akur. Abang juga tak suka dia datang kemari. Kalau abang tahu dia datang kemari dan Ika benarkan dia masuk... siaplah!”
“Apa! Apa abang nak buat? Abang nak ceraikan Ika kalau Ika berani bawa dia masuk ke rumah ni?” sergah Zulaika dengan suara meninggi. Terkejut beruk Yusuf Hakimi mendengar isterinya mengherdiknya begitu rupa kerana selama ini Zulaika tak pernah meninggikan suara padanya.
“Ika tak baca ke buku Bagaimana Hendak Menjadi Isteri Solehah yang abang belikan untuk Ika bulan lalu tu? Salah satunya ada menyatakan untuk menjadi isteri solehah yang disayangi suami, si isteri tak boleh membenarkan orang yang dibenci suaminya masuk ke rumahnya. Ika tak baca ke, lupa?”
Air mata Zulaika menubir. Dia tidak mahu menjadi isteri yang durhaka pada suami tapi dia benar-benar risaukan keadaan adik tirinya. Walaupun Fatin Adiba tidaklah sebaik mana dengannya tapi mereka tetap pernah membesar bersama.
“Tolonglah, bang... kita cari dia. Ika cuma nak tahu keadaan dia aje, bang. Tolonglah!” dia merayu-rayu.
Sebagai seorang suami, dia tersentuh melihat air mata isterinya yang gugur itu. Tetapi kali ini dia perlu berkeras. Fatin Adiba harus belajar berdikari.
“Kita akan cari dia, tapi bukan sekarang semasa hati abang masih panas,” putus Yusuf Hakimi sambil meninggalkan Zulaika yang terkebil-kebil memandangnya.

ZULAIKA terus menunggu dan menunggu bilakah suaminya akan menunaikan janjinya untuk mencari Fatin Adiba. Namun penantiannya hanya sia-sia. Yusuf Hakimi sebenarnya sudah jauh menanam benci pada adik tirinya itu. Setelah jenuh menunggu akhirnya dia mengambil keputusan untuk mencari sendiri di manakah tempat tinggal Fatin Adiba.
“Tolonglah Abang Fauzan, seburuk-buruk dia, tetap adik tiri saya.” Dia merayu di dalam telefon. “Abang Fauzan! Abang dengar tak ni?” soalnya ketika lelaki di hujung talian mendiamkan diri.
“Macam nilah, Ika, abang akan cuba telefon Rayzal kat Australia tu tanya kat mana adik tiri Ika tinggal. Ika harus ingat, abang lakukan semua ni sebab kesiankan Ika bukan Si Fatin tu. maaf cakaplah, Ika.” Tingkah Encik Fauzan.
“Terima kasih, bang. Sebaik aje abang dapat tahu di mana dia tinggal, abang contact handphone Ika ya. Satu lagi Ika nak minta bang, tolong jangan bagitau suami Ika tentang hal ni. Dia tak suka Ika cari Fatin. Tapi Ika tak sanggup biarkan Fatin, bang.”
“Abang faham perasaan Ika. Hati Ika sebenarnya sangat lembut dan abang kagum dengan Ika. Ika cari dia sebab ada rasa tanggung jawab seorang kakak di hati Ika terhadap dia. Insya-Allah, malam ni abang akan cuba telefon Rayzal. Sebaik aje tahu di mana Fatin tinggal, abang akan inform Ika. Jangan risau ya!”
“Terima kasih kerana sanggup tolong Ika, bang.” Getusnya.
Sebaik sahaja dimaklumkan oleh Encik Fauzan, Zulaika nekad untuk ke apartmen Fatin Adiba walaupun dia tahu perbuatannya itu akan menimbulkan kemarahan suaminya. Dia harus bertemu muka dengan adik tirinya. Dia mahu melihat sendiri keadaan Fatin Adiba. Sihatkah dia, ada duitkah dia?
“Bang, Ika nak ke rumah Ayu. Dengar cerita dia tak sihat, Ika nak jenguk dia.” Itulah alasan yang diberikannya pada Yusuf Hakimi.
“Ika nak abang hantarkan?”
“Tak! Tak payah. Ika naik teksi aje.” Dia segera menjawab dan menarik nafas lega sebaik saja mendapat keizinan daripada suaminya. Maafkan Ika kerana menipu abang, tapi Ika terpaksa desis hatinya dengan sebak.
Dia menahan sebuah teksi untuk menghantarnya ke alamat yang telah siap dicatatkan pada sehelai kertas. Pemandu teksi yang arif dengan selok-belok bandaraya itu tidak sukar hendak mencari kediaman Fatin Adiba. Teksi itu kemudiannya berhenti di sebuah apartmen yang tinggi menjulang.
Selepas melepasi pondok pengawal, dia menaiki lif untuk membawanya ke tingkat dua belas. Apartmen Fatin Adiba terletak di hujung sekali berhampiran dengan tangga. Dia segera menekan loceng. Agak lama juga dia menunggu sebelum pintu apartmen itu terkuak. Seorang wanita menjenguk dan kelihatannya seolah-olah baru bangun dari tidur.
“Ya, cari siapa?” soal wanita itu.
“Fatin Adiba. Saya dapat tahu dia tinggal kat sini.”
“Awak ni siapa?” soal wanita itu sambil merenungnya dari atas ke bawah.
“Saya Zulaika, kakak tirinya. Fatin ada tak?”
“O... ya, dia ada, tengah tidur. Masuklah dulu, nanti saya kejutkan.” Kata wanita itu sambil membukakan pintu luas-luas untuknya.
Dah hampir nak masuk tengah hari ni pun masih tidur lagi? Dia tak kerja ke? Hatinya bersoal-jawab sendiri. Dia mengekori wanita bertubuh langsing itu masuk ke ruang tamu.
“Duduklah dulu. Saya panggilkan dia.” Kata wanita itu sambil menuju ke sebuah bilik yang tertutup rapat.
Zulaika menunggu beberapa minit sebelum Fatin Adiba muncul di hadapannya dengan wajah yang masam mencuka.
“Kenapa kau cari aku, hah?” sergahnya dengan kasar. “Kau dan laki kau kan dah halau aku dari rumah besar kau tu, sekarang kau cari pulak aku. Hey, baik kau berambuslah!”
“Aku minta maaf, Fatin. Aku dah cuba halang Abang Yusuf daripada halau kau keluar dari rumah tapi...”
Fatin Adiba memalingkan wajahnya. Jelas dia cukup marah dengan Zulaika.
“Kenapa kau cari aku, Ika?”
“Aku nak tengok keadaan kau. Kau dah kerja ke sekarang?” soalnya. Fatin Adiba mengangguk.
“Kau baliklah ke rumah besar kau tu, Ika. Aku tak perlukan pertolongan kau lagi!” desisnya.
“Aku tahu kau masih marah sebab sikap suami aku tu, tapi aku nak kau tahu yang aku tak pernah lupakan kau, Fatin. Kalau kau ada masalah apa jua sekalipun kau beritahu aku. Insya-Allah aku akan tolong.” Zulaika cuba menjernihkan keadaan.
“Terima kasih ajelah, Ika. Aku dah serik minta pertolongan kau. Dahlah, kau balik ajelah! Kirim salam aku kat laki kau yang sombong tu!”
“Fatin...”
“Sudah! Baik kau berambus keluar dari sini sebelum aku halau kau keluar, Ika.” Jerit Fatin Adiba.
Zulaika terkejut diherdik begitu. Dengan langkah longlai dia melangkah keluar dari apartmen tersebut.

“KAU yang nak tahu sangat cerita tentang Aliza kan?” duga Taufik sewaktu sedang menikmati teh pekat dan roti bakar di kopitiam lewat petang itu.
Nama yang baru saja meluncur keluar dari bibir temannya itu membuatkan Yusuf Hakimi merenungnya rakus. Aliza, bekas buah hatinya sewaktu menuntut di universiti dahulu. Wanita itu jugalah yang membuatkan dia berputus arang dengan jejaka di hadapannya. Tapi itu kisah silam. Kisah cinta zaman remaja yang kini hanya tinggal nostalgia.
“Dia kat mana sekarang?”
“Aku dengar dia balik kampung, mengajar di sebuah sekolah menengah di Kubang Krian. Dia dah kahwin dan suaminya cikgu juga.” Beritahu Taufik.
“Baguslah, semoga dia bahagia macam kau dengan Ayuni sekarang.” Tukasnya. Taufik tergelak besar. “Hey, aku dengar cerita tunang kau tu tak sihat ya? Dia sakit apa?”
Taufik kerut kening. “Eh, sapa cakap dia tak sihat. Pagi tadi aku yang hantar dia ke pejabatlah. Kejap lagi ni kang nak pergi jemput dia pulak.”
“Tapi Ika kata...” dia tidak mampu meneruskan kata-katanya. Wajah Zulaika ketika meminta kebenarannya untuk melawat Atika Ayuni yang dikatakan sakit terbayang di ruang mata. Kenapakah Zulaika sanggup bercakap bohong dengannya? Dan ke manakah arah tujuan isterinya itu?
Ika, sejak bila kau belajar berbohong denganku? Ika, siapakah sebenarnya yang hendak kau temui?
“Kenapa, Suf?” soal Taufik tatkala melihat wajahnya yang berubah.
Yusuf Hakimi hanya menggelengkan kepalanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan