Cari Blog Ini

Jika Anda Memerlukan Resit Pengecualian Cukai Untuk Setiap Sumbangan Anda Ke MAAHAD AZ ZEIN AL MAKKI (PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM TAHFIZ) Terus Berhubung Dengan Ustaz Shahari - 013 339 3112

Jumaat, 21 Februari 2014

RINDU YUSUF, CINTA ZULAIKA- BAB 38

Bab 38

“SEMUA orang dah bercakap yang kau ada perempuan lain. Malah ada kenalan mama yang nampak kau dengan perempuan tu. Kau nak nafikan lagi, Suf?” suara mamanya melengking di ruang tamu.
“Ma, agaknya mereka tu dah silap. Memanglah pekerjaan saya ni memerlukan saya bertemu dengan orang ramai, tak terkecuali perempuan.” Yusuf Hakimi menyahut.
Puan Kalsom menyengih. “Alah, kalau dah makan siang dan makan malam dengan perempuan yang sama...”
“Memandai ajelah mama ni!”
“Kau masih nak nafikannya lagi dengan mama, Suf. Kalau tak silap mama nama perempuan tu, Intan Juliana kan?”
Jantung Yusuf Hakimi bagaikan hendak tercabut. Entah daripada siapalah mamanya mendapat maklumat sehingga nama Intan Juliana muncul dari bibirnya.
“O... dia! memanglah mama dan penyampai maklumat tu dah salah orang. Yusuf dengan dia hanya kawan, ma. Kawan biasa!”
“Ya ke?” mamanya tergelak kecil. “Yusuf... Yusuf... janganlah kau nak berlagak baik depan mama. Isteri kau yang lurus bendul tu bolehlah kau perbodohkan, tapi tak mama, Suf. Mama tahu perempuan tu siapa, Suf, anak Datuk Kamarul dengan isteri keduanya kan? Mulanya mama macam tak percaya dengar cerita ni. Alhamklumlah kau berkawan dengan adik tiri bekas tunang kau. Tapi tak kisahlah tu. Mama akan jadi penyokong kuat kau kalau betul kau nak tambah cawangan.”
“Mama! Sanggup mama cakap macam tu. Mama tak kesian ke dengan Ika? Dia muda lagi, ma, takkan semudah tu saya nak tambah cawangan?” Yusuf Hakimi terkejut beruk mendengar luahan mamanya. Cukup tak masuk dek akal kata-kata begitu terkeluar dari bibir Puan Kalsom.
“Apa salahnya kalau kau kahwin satu lagi, Suf? Kau tak nak timang zuriat ke? Bini kau tu mandul, tahu tak!”
“Ma, sampai hati mama tuduh isteri saya macam tu.” Luah Yusuf Hakimi dengan perasaan kesal.
“Perempuan muda macam isteri kau tu sepatutnya dah timang anak sekarang ni, tau. Ni tanda-tanda nak hamil pun tak nampak. Takkan kau sanggup tunggu sepuluh atau dua puluh tahun lagi untuk timang anak, Suf?” tekan Puan Kalsom. Tiada secebis simpati pun terhadap menantu malangnya itu.
Yusuf Hakimi mengeluh perlahan lalu bangkit dari sofa. Puan Kalsom menjelingnya dengan ekor mata. Dia cukup tahu anaknya sudah panas punggung mendengar bebelannya terutamanya yang berkaitan dengan Zulaika.
“Hmmm... dah nak baliklah tu! Langsung kita tak boleh sentuh pasal isterinya yang muda belia tu.”
Yusuf Hakimi tidak mengendahkan kata-kata mamanya. Dia menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan mamanya. Selepas itu dia mencium pipi kiri dan kanan Puan Kalsom sebelum melangkah meninggalkan rumah.
Pasangan mana yang tak mahukan anak? Bukankah cahayamata itu anugerah Allah untuk hamba-Nya? Dan dia juga seperti pasangan suami-isteri lainnya yang cukup bahagia kalau dikurniakan zuriat yang kelak akan memeriahkan lagi kehidupan berkeluarga. Tapi dia bukanlah cukup terdesak untuk menimang zuriat. Dia juga tidak mahu memberikan tekanan pada isterinya. Baginya zuriat adalah rezeki daripada Allah. Kalau dikurniakan kepadanya dan juga isteri, dia akan bersyukur.
Dia percaya suatu hari kelak dia dan Zulaika akan dikurniakan dengan zuriat. Hanya menunggu masa dan ketikanya sahaja.

DIA memandu keretanya menuju ke Tasik Titiwangsa. Tasik buatan yang menjadi pelarian warga kota untuk mencari secebis ketenangan di jiwa itu telah ramai pengunjungnya. Dia menyusuri siarkaki dan menikmati hembusan bayu petang yang nyaman. Ketika dia melintasi kawasan permainan kanak-kanak, dia terhenti sebentar dan merenung ke arah beberapa orang kanak-kanak yang kelihatan begitu riang bermain buaian dan bergayut pada palang-palang besi.
Siapa yang tak mahukan anak, ma? Seorang anak yang akan memeriahkan kehidupan? Anak mama ini cukup pasti yang menantu mama juga begitu. Zulaika juga mengidamkan kehadiran seorang cahayamata dalam rumah tangga kami yang kini sunyi sepi. Tapi sudahkah mama lupa bahawa anak itu adalah anugerah dari Allah Taala?
Dan kenapa mama begitu membenci Zulaika? Apakah kerana statusnya sebagai anak yatim piatu maka dia perlu dibenci dan dihina sebegitu rupa? Atau apakah hanya kerana dia tak berpelajaran tinggi dan berasal dari ceruk kampung maka mama malu untuk bermenantukannya?
Dia melabuhkan punggungnya di atas bangku batu yang menghala ke arah tasik. Angin petang yang bertiup menerbitkan alunan lembut pada dada tasik. Seperti biasa di kala bersendirian begitu wajah dua orang wanita yang kini cukup penting dalam hidupnya muncul di ruang fikir – yang seorang isteri dan seorang lagi adalah teman baiknya.
Wajah mulus seorang isteri yang setia kelihatan melemparkan senyuman ke arahnya. Zulaika masih muda dan cukup cantik. Dia juga adalah seorang isteri yang cukup setia. Selama menjadi isterinya, dia tak pernah memberikan masalah padanya kecuali hal yang berkaitan dengan adik tirinya, Fatin Adiba dahulu.
Kemudian muncul pula wajah Intan Juliana, teman baiknya sehingga kini. Dia senang dengan gadis itu; selesa berada di sisinya. Intan Juliana adalah seorang perempuan yang cukup bijak dan berbakat besar. Tapi entah mengapa sejak akhir-akhir ini sekepal hati lelakinya sering berdebar-debar tatkala Intan Juliana berada hampir di sisinya. Dia seolah-olah terpesona dengan kehangatan tubuh perempuan yang hanyalah teman baiknya.
Kenapa? Kenapa dia perlu berperasaan sebegitu terhadap Intan Juliana? Dan sejak bilakah perasaan sebegitu mula terbit di hatinya? Ya Tuhan, apakah hatiku sudah terbahagi dua? Apakah cinta Yusuf yang selama ini padat untuk Zulaika telah mula hilang kepadatannya?
Kenapa? Apakah salah Zulaika sehingga hati ini mula bercabang-cabang? Tidak cukup cantikkah dia? Tidak cukup sempurnakah dia?
“Aku tahu aku memang jahat suatu masa dulu, Suf. Aku akui aku memang suka dengan perempuan. Aku mainkah hati perempuan dan tak rasa apa-apapun tatkala memutuskan hubungan dengan mereka. Aku tahu ramai lelaki cukup benci denganku kerana kekasih pernah mempedayakan kekadih mereka untuk masuk ke dalam perangkap citaku. Tapi tu kisah dulu-dulu, kisah aku semasa bujang. Kini aku dah bosan dan dah puas memperolokkan cinta, Suf. Yang aku dambakan adalah hubungan suci suami isteri dan insya-Allah aku tak akan persiakan wanita yang aku pilih untuk aku jadikan isteriku!” itulah ungkapan yang pernah dilontarkan oleh Taufik, bekas kasanova, yang kini telah menjadi tunangan teman baik Zulaika, Atika Ayuni.
Dia tahu bahawa Taufik akan mengotakan ikrarnya itu. Taufik akan membahagiakan Atika Ayuni sedangkan dia yang bukankah termasuk dalam kategori lelaki kasanova, kini setelah mempunyai seorang wanita di sisinya sebagai isteri pula telah bercabang hatinya!
Tidak! Sungguh tidak beretika kalau ditakdirkan seorang suami yang mempunyai isteri yang tiada cacat celanya dengan begitu mudah jatuh cinta pada perempuan lain.
Tidak! Apa dosa Zulaika sehingga dia perlu mencambah harapan ke daerah lain? Kenapa hati lelaki begitu mudah bercabang? Seolah-olah seorang peladang yang merasakan bahawa padang ragut di sebelah ladangnya adalah lebih hijau rumputnya!
Hakikatnya manusia memang tak pernah puas dengan apa yang menjadi miliknya.
Tidak! Zulaika ibarat seorang perempuan tanpa dosa. Dia tak akan mempersiakan cinta mereka yang hangat membara itu. Bukankah Yusuf hanya untuk Zulaika... dulu, kini dan selamanya?
Awal senja itu dia sampai ke rumah tatkala muazzin mula mengalunkan azan. Dia bersyukur kerana isterinya masih menunggunya di muka pintu dengan senyuman bersira madu. Dia tahu hati isterinya terguris – terasa dengan keintiman yang ditonjolkan terhadap sahabat baiknya, Intan Juliana, sejak akhir-akhir ini. Dia bertekad untuk mencantas bibit-bibit perasaan yang baru muncul terhadap perempuan itu – bibit perasaan yang entah muncul dari mana dan entah muncul bila ketikanya!
Dengan mesra dia memeluk pinggang ramping Zulaika lalu menghadiahkan ciuman yang hangat di pipinya. Mulutnya turut menjalar ke telinga lalu membisikkan kata; aku sayang padamu! Dia mahu menjernihkan segala keruh yang pernah muncul di antara mereka.
“Kenapa abang ni?” soal Zulaika sambil menolak dadanya.
“Kenapa? Salah ke kalau abang cakap yang abang sayangkan Ika, isteri abang sendiri?”
“Tak... tak salah. Tapi...” Zulaika menuding jari telunjuknya ke ruang tamu. Yusuf Hakimi terkejut melihat tiga orang tetamu yang tak diundang berada di ruang tamu rumahnya.

“SAPA yang tak terkejut, Fauzan? Segala-galanya berlaku secara tiba-tiba!” desis Yusuf Hakimi ketika dia dan Fauzan berehat di ruang tamu selepas selesai makan malam. “Kalau dengan perempuan lain, aku tak kisah. Tapi...”
“Aku tahu kau kurang senang sebab aku pilih Fatin Adiba sebagai calon isteri. Aku ada alasan aku sendiri, Suf. Walaupun kau tu kawan baik aku tapi aku rasa tak payahlah kau tahu alasan aku ni kerana ianya agak peribadi.” Tingkah Fauzan sambil menyisip kopi pekat yang masih berasap.
Yusuf Hakimi mengangguk. Dari arah dapur kedengaran suara isterinya dan Fatin Adiba tergelak riang.
“Tak kisahlah, tu. Walau apapun aku ucapkan tahniah pada kau dan insya-Allah aku serta isteri akan pulang ke kampung menghadiri majlis akad nikah kau dan Fatin nanti. Tapi kau tak terfikir ke perasaan anak kau, Rayzal, Fauzan? Bukankah dia dan Fatin dulu pernah jatuh cinta? Ray dah tahu ke yang kau nak kahwin dengan bekas kekasihnya ni?”
“Ni yang memeningkan kepala aku, Suf.” Fauzan menarik nafasnya dalam-dalam dan kemudian menghembusnya perlahan-lahan. “Aku memang belum bagitau dia lagi tentang hal ni. Aku rasa biarlah ianya jadi rahsia dulu. Bila Fatin dah sah jadi isteri aku nanti, aku akan jelaskan hal ni pada dia.”
Yusuf Hakimi menggeleng-gelengkan kepalanya. “Ni hal kau, Fauzan. Pandai-pandai kaulah.”
“Ray masih muda. Aku yakin dia akan jumpa perempuan yang lebih sesuai untuk dijadikan pasangan hidupnya suatu hari nanti.” Kata Fauzan seolah-olah hendak menyedapkan hatinya sendiri.
“Fatin macam mana?”
“Kalau dia tak setuju nak jadi isteri aku, takkan aku, dia dan emaknya berada di rumah kau malam ni, Suf?”
Yusuf Hakimi mengangguk. Dia berharap agar Fauzan akan berjaya mendidik Fatin Adiba, adik tiri isterinya yang agak liar itu.

“TAK sangkakan, bang? Akhirnya Fatin akan bergelar isteri pada Fauzan selepas segala peristiwa yang pernah mereka lalui tu?” tutur Zulaika ketika mereka sedang berehat di kamar tidur.
Yusuf Hakimi mengangguk.
“Kalau difikir-fikirkan... rasa gelihati pulak.”
“Kenapa?”
“Selama ni Ika panggil Fauzan tu ‘encik’, kadang-kadang panggil dia ‘abang’. Tapi lepas ni nampaknya dia yang kena panggil Ika ‘kakak’ pulak!”
Yusuf Hakimi tergelak kecil. Dia menarik tubuh isterinya rapat ke dalam dakapannya.
“Dah ditakdirkan jodoh Fatin dengan Fauzan agaknya. Kita doakan ajelah agar mereka bahagia, Ika.”
“Rumah tangga kita pula, macam mana, bang?”
“Kenapa Ika tanya macam tu? Rumah tangga kita akan sentiasa bahagia. Tulah janji abang pada Ika. Sorry kalau ada salah silap abang pada Ika selama ni. Sorry kalau ada sikap abang yang dah lukakan hati Ika. Abang janji... abang akan jadi budak baik lepas ni...”
“Kenapa abang cakap macam tu? Selama ni abang budak jahat ke?”
Yusuf Hakimi mengekel. Pelukannya ke tubuh Zulaika semakin kuat. Wajah Intan Juliana yang cuba mencuri masuk ke ruang fikirnya semakin malap dan akhirnya menghilang entah ke mana. Malam itu adalah untuk dia dan isterinya, dan wajah perempuan mana pun diharamkan untuk mencelah di antara mereka berdua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan